Å bytte jobb er som å hoppe fra en bil til en annen i fart, gjerne i en begeistringens rus nært beslektet med forelskelse. Det er komplisert og farlig, og selv om du vil følge hjertet, skal du også koble inn hjernen og lage en plan. Her er en slags plan.

Høsten er gjerne høysesong for endring. Sommeren gir rom for ettertanke, og store, livsendrende beslutninger tas. Noen kommer hjem som single, andre som arbeidssøkende, atter andre i oppsigelsestid.

Dette ukebrevet snakker først og fremst til deg som skal bytte lederjobb.

Har du lest ledelseslitteratur, vil du vite at et viktig råd er å gjøre en grundig due diligence før du sier ja til den nye jobben.

Da vil du ha lest at det ikke er likegyldig om du kommer til en oppstart, en snuoperasjon, en suksess som skal videreføres, en virksomhet som trenger mer fart, eller en virksomhet som trenger å justere kursen.

Ordene som brukes for å beskrive mulige situasjoner handler alltid om hva slags bevegelse objektet for dine drømmer har.

Bevegelse. Eller mangel på bevegelse.

Så la oss dra metaforene helt ut.

Tenk deg at den nye virksomheten du skal inn i er et kjøretøy.

Det kan være en bil, motorsykkel, traktor, trailer, helikopter, supertanker, eller noe annet. Og det kan stå stille, trille sakte avgårde, være i full fart fremover, være i ferd med å snu retning, skrense langs grøftekanten, gå i revers, eller noe annet.

Tenk deg så at jobben du har i dag er et annet kjøretøy. Det kan være en bil, motorsykkel, traktor, trailer, helikopter, supertanker, eller noe annet. Og det kan stå stille, trille sakte avgårde, være i full fart fremover, være i ferd med å skifte retning, skrense langs grøftekanten, gå i revers, eller noe annet.

Utfordringen din er å finne en god strategi for å flytte deg fra det ene kjøretøyet til det andre.

Og skal du fra det ene førersetet til det andre legger det til en ytterligere komplikasjon.

Det første du må gjøre er å forsikre deg om at noen overtar plassen din i førersetet du skal forlate. Kommer du fra ditt eget selskap, kan det bety at du setter fartøyet i opplag eller kondemnerer det.

Så må du vurdere hvordan du best kommer deg over til det andre kjøretøyet, og om det egentlig er plass til deg der.

Du vil ikke henge der i lufta mellom to biler og oppdage at det allerede sitter en fyr i førersetet.

Ofte har de for eksempel innsatt en midlertidig sjåfør som egentlig har lyst til å bli der og syns han eller hun fortjener det mer enn deg.

Ikke rent sjelden oppdager du også at det sitter en eiesyk gründer i passasjersetet som nekter å slippe taket i rattet.

I vår tid er det også store muligheter for at du kommer til et kjøretøy som ikke har noe førersete en gang. Selvgående biler har sin parallel i selvgående virksomheter hvor den daglige styringen gjøres av hver enkelt og koordineringen skjer i et standup-møte på lasteplanet.

Så trenger du også å vite litt om det nye kjøretøyets tilstand. Som bilselgere flest kan headhunteren fort ha kommet i skade for å overselge jobben, og det du trodde var en velholdt Mercedes viser seg å være en Lada med store riper i lakken og bagasjerommet fullt av skjeletter.

Du ser helt sikkert hvordan metaforene kan dras videre i det uendelige.

Og det viktigste du kan ta med deg av dette er at du skal gjøre en grundig analyse av hva du går til før det er for sent å snu.

«Hvis det som fungerte i din forrige jobb var full fart fremover og virksomheten du overtar faktisk går baklengs, får du fort motortrøbbel.» Click To Tweet

Det kan hende at det er greit for deg å overta et kjøretøy hvor motoren henger sammen ved hjelp av strikk og binders, men du skal vite det på forhånd.

Og du skal også ha en strategi for hvordan du skal lykkes med hva du enn overtar, og da kan du ikke stole på at det som ga deg suksess i din forrige jobb gir deg suksess i det neste.

Når du trer inn i en ny lederjobb vil din ubevisste refleks være å hente fram egenskaper og strategier du har erfart virket tidligere. Det er tross alt disse suksessene som har ført deg fram til denne nye utfordringen.

Men hvis det som fungerte i din forrige jobb var full fart fremover og kjøretøyet du overtar faktisk går baklengs, får du fort motortrøbbel.

Når du er i spranget er det for sent å analysere situasjonen.

Hold hjertet varmt og hodet kaldt.

God tirsdag.


Oppslagsfoto: Pixabay CC 0

«Når du er i spranget er det for sent å analysere situasjonen» Click To Tweet
Loading...
Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach. Skribent. Foredragsholder. @ Leveraas AS
Paal Leveraas er gründer i Leveraas AS, et selskap som jobber med ledere for å utvikle trygghet og selvtillit slik at du raskere kan tre inn i rollen som den lederen du ønsker å være, og som dine medarbeidere, kolleger og ledere trenger at du er.

Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Her kan du melde deg på. Dette vil kun bli brukt til å sende deg ukebrevet.

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This