Selv mediemogul Rupert Murdoch har mistet troen på avisens fremtid. Vil avisen dø?

Mediemogulen Rupert Murdoch har fått en digital åpenbaring. Blogging og nyheter etter behov er kritisk for avisenes fremtid.

I en tale til American Society of Newspapers i Washington i forrige uke, sa han at mange aviser utviser en bemerkelsesverdig og utilregnelig selvtilfredshet i møtet med stadig fallende opplag.

«Det går ikke en dag uten at noen påstår at ny teknologi skriver avisenes nekrolog. Likevel, som industri, har mange av oss vært bemerkelsesverdig, utilregnelig selvtilfredse.»

I sin overbevisende og uvanlig ydmyke tale, fortalte Murdoch konferansedeltakerne at de enorme mulighetene i nettet krever holdningsendring.

Han viste til at aviser dør langsomt – og foreløpig ganske behagelig. Det skjer over hele verden, og nettet er drivkraften. Halvparten av alle amerikanere leser en avis daglig. For 40 år siden var tallet 80 prosent. Fortsetter trenden, vil det ikke finnes en eneste avisleser igjen i året 2040.

Murdoch viste blant annet til en undersøkelse gjort av Carnegie Corporation mellom amerikanere i aldersgruppen 18-34. 44 prosent av dem sa de leser nyheter på nett hver dag. Bare 19 prosent leser en avis hver dag. Og for å strø ekstra salt i de åpne sårene: Bare ni prosent av de som svarte, sa at de ser avisene som en troverdig kilde til informasjon, bare åtte prosent finner avisene nyttige, og en liten andel på fire prosent syns avisene er underholdende.

«Vi må innse at neste generasjon nyhetskonsumenter har et annet sett forventninger til nyhetene de vil få, inkludert hvor og hvordan de skal få dem, hvor de får dem fra, og hvem de får dem fra.»

Murdoch tror likevel avisene, med sin profesjonelle holdning til nyheter, vil kunne spille en rolle – men da må de våkne opp til den nye digitale virkeligheten svært raskt.

«Data viser riktignok at unge mennesker ikke leser aviser så mye som deres forgjengere, men de viser ikke at de ikke vil ha nyheter. De vil ha masse nyheter, bare raskere, av et annet slag, levert på en annen måte.»

Talen til Rupert Murdoch er gjengitt i sin helhet i The Independent og på News Corporations nettsted.

Talen har skapt oppmerksomhet. Den kjente kommentatoren og digital-synseren Dan Gillmor beskriver Murdochs tale som «grunnleggende lesning for alle i nyhetsindustrien».

«Jeg er ikke noen fan av Rupert Murdoch, en pressebaron (røverbaron) hvis grådighet og ensidige journalistikk har vært en ødeleggende kraft i mediaverden», skriver Gillmor i artikkelen «Murdoch looks ahead».

Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Meld deg på her. 

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: