Rupert Murdoch krever mye av sine redaktører og journalister. Nå vil han at de skal bli oppdagelsesreisende og utforske nye verdener.

Hvem skulle tro at 75 år gamle Rupert Murdoch skulle bli en nettvisjonær? Teknologifiendtlig passet bedre på mediemogulen for bare få år siden. Men gubben har fått nye idéer på sine gamle dager. I en tale i London nylig krevde han at de må bli like modige som de store oppdagelsesreisende Christopher Columbus og Bartolomeu Dias, som begge seilte inn i ukjent farvann med åpne øyne.

«De søkte bevisst å utvide menneskehetens horisont, og risikere livet for å finne en ny verden», sa han i følge
dot.Journalism
.

Men dette handler ikke om at journalister skal dra ut i verden, snarere at de skal bli hjemme og utforske hva det er mulig å gjøre med en PC.

For makten ligger ikke lenger i redaktørenes hender, men i lesernes. Nærmere bestemt nettleserne.

«Power is moving away from those who own and manage the media to a new and demanding generation of consumers – consumers who are better educated, unwilling to be led, and who know that in a competitive world they can get what they want, when they want it.»

Murdoch maps out the future of the media’s new world (dotJournalism)

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach og journalist @ Leveraas AS

Paal Leveraas er 100-dagerscoachen. Med flere tiårs erfaring som kommunikator, leder, gründer og coach fokuserer han nå primært på å støtte ledere gjennom den første kritiske fasen i en ny lederrolle, til beste for virksomheten, lederen selv og de som skal ledes. Les mer om 100-dagersprogrammet på www.leveraas.no.


Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Meld deg på her. 

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: