Gratisfesten for avislesende nettbrukere kan gå mot slutten. Stadig flere nettaviser reverserer nå utviklingen, og slutter å publisere artikler på nettet.

Siden januar har Hamar Arbeiderblad testet ut et opplegg med å holde tilbake egne saker på Internett. Med unntak av oppdateringer fra nyhetsbyråer, forsøker avisen å markedsføre salget av avisen på egne hjemmesider.

Bilder, tittel og ingress legges ut, men når du klikker deg inn får du, i stedet for hele artikkelen, en oppfordring om å abonnere.

Assisterende nyhetsredaktør Frank Roar Byenstuen sier til Propaganda at de aldri har vært spesielt offensive på nettet og at stengingen av gratisartikler, som startet i begynnelsen av januar, er en naturlig utvikling.

I motsetning til de mange av de mer nettaggressive og riksdekkende avisene har ikke Hamar Arbeiderblad tapt mer enn et par hundre eksemplarer i opplag siden årtusenskiftet, og har i dag et opplag på 28.500 solgte aviser i snitt.

Men de har jo ikke akkurat blitt større heller, da.

Tidligere har Morgenbladet stengt sitt nettsted for gratispassasjerene.

Propaganda: Hamar Arbeiderblad stenger nett-tilgangen

Tirsdag morgen som ukebrev

Ukebrevet Tirsdag morgen går gratis ut til abonnentene hver tirsdag morgen (unntatt når det ikke gjør det). Alltid på en tirsdag, aldri resten av uka, og kun en epost hver uke. Hvis det gir deg én aha-opplevelse eller en dråpe inspirasjon er målet nådd. 

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This