Gratisfesten for avislesende nettbrukere kan gå mot slutten. Stadig flere nettaviser reverserer nå utviklingen, og slutter å publisere artikler på nettet.

Siden januar har Hamar Arbeiderblad testet ut et opplegg med å holde tilbake egne saker på Internett. Med unntak av oppdateringer fra nyhetsbyråer, forsøker avisen å markedsføre salget av avisen på egne hjemmesider.

Bilder, tittel og ingress legges ut, men når du klikker deg inn får du, i stedet for hele artikkelen, en oppfordring om å abonnere.

Assisterende nyhetsredaktør Frank Roar Byenstuen sier til Propaganda at de aldri har vært spesielt offensive på nettet og at stengingen av gratisartikler, som startet i begynnelsen av januar, er en naturlig utvikling.

I motsetning til de mange av de mer nettaggressive og riksdekkende avisene har ikke Hamar Arbeiderblad tapt mer enn et par hundre eksemplarer i opplag siden årtusenskiftet, og har i dag et opplag på 28.500 solgte aviser i snitt.

Men de har jo ikke akkurat blitt større heller, da.

Tidligere har Morgenbladet stengt sitt nettsted for gratispassasjerene.

Propaganda: Hamar Arbeiderblad stenger nett-tilgangen

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach og journalist @ Leveraas AS

Paal Leveraas er 100-dagerscoachen. Med flere tiårs erfaring som kommunikator, leder, gründer og coach fokuserer han nå primært på å støtte ledere gjennom den første kritiske fasen i en ny lederrolle, til beste for virksomheten, lederen selv og de som skal ledes. Les mer om 100-dagersprogrammet på www.leveraas.no.


Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Meld deg på her. 

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: