Å endre en usunn kultur kan være enklere enn du tror. Det er derfor det er så vanskelig.

Det er vanlig å skylde på kulturen når en leder mislykkes i å snu et selskaps negative utvikling. I en bedrifts kultur finner du kilden til energi, stolthet og motivasjon. Heller enn å skylde på kulturen, skal du bruke disse gode kreftene til ditt formål.

Kultur er et uttrykk for identitet og sjel. Kulturer er ikke hellige kuer, selv om mange saktens sårt kan trenge endring.

Kultur og holdninger er nært beslektet. Dersom du kan skape holdningsendring, kan du skape kulturendring.

Holdninger endres best på en indirekte måte.

Gjennom adferd.

Et vanskelig oversettelig uttrykk sier at «It is better to act your way into a new way of thinking, than to think your way into a new way of acting.»

En enklere måte å si det på er «Fake it till you make it».

Det høres litt forenklet ut, og det er det.

Men det er sant likevel.

Allerede på 50-tallet pekte Leon Festinger på at dersom vi oppfører oss annerledes, så vil det – til tross for at det kjennes fremmed og galt til å begynne med – lede til en gradvis påvirkning av hvordan vi tenker og føler.

Underbevisstheten vil rettferdiggjøre den endrede adferden, både rasjonelt og emosjonelt.

For å endre adferd skal du finne de handlinger som gjentatt igjen og igjen vil lede til bedre verdier. Andre verdier omsettes i andre handlinger. Gjentatt handling gir adferdsendring. Adferd endrer holdninger. Holdninger skaper kultur.

Så enkelt er det.

Og vanskelig.

For hvordan i himmelens navn endrer man adferd?

Skal du endre folks adferd, må du appellere både til fornuft og følelser. Pek på det rasjonelle i de ønskede endringene samtidig som du lokker på stolthet, samvittighet, kollegialitet, trygghet og andre faktorer som bor i hjertet og ikke i hjernen.

Følg gjerne også disse tipsene:

  • Ikke prøv å endre alt på en gang – start med noen få, viktige områder og grupper.
  • Bygg belønningssystemer for ønsket adferd inn i kompensasjonsmodellene.
  • Identifiser rollemodeller og kulturbærere, og få dem frem i lyset.

Og skal du slå hardere til, kan du lese artikkelen som inspirerte meg til å skrive dette ukebrevet.

God tirsdag.


Tirsdag Morgen sendes ut til abonnentene hver tirsdag morgen. Vil du også abonnere? Gå til denne siden.

Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Meld deg på her. 

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: