Kan du uttrykke din virksomhets misjon med åtte ord eller mindre?

Hvis ikke har du et problem.

La meg hjelpe deg å løse det.

Jeg er lidenskapelig tilhenger av å gjøre ting enkelt. Det er de fleste av oss. Men handling følger ikke alltid ord. For hvorfor gjøre det enkelt, når man kan gjøre det komplisert?

Såkalte “mission statements” er ofte spesielt kompliserte. Når en virksomhet skal lage seg en misjon, helgarderer de ofte. Alle eventualiteter skal dekkes inn.

Jeg lærte nylig noe om hvordan en god misjon kan bygges opp.

Som alle gode ting er det enkelt, men ikke lett.

  • En misjon skal ha et verb: Hva gjør du?
  • Misjonen skal ha en målgruppe: Hvem gjør du det for?
  • Misjonen skal ha et resultatmål: Hva blir annerledes for målgruppen?

Og dette skal du si med åtte ord eller mindre.

Flere rekker du ikke før folk blir blanke og fjerne i øynene.

Ved å kappe det mest intetsigende fra misjonene, hender det også at de plutselig fremstår som en smule absurde.  Her er noen eksempler på virkelige misjoner, og et forsøk på å tolke hva som egentlig blir sagt.

Misjon: å tilby moderne forbrukere melkbaserte varer som skaper inspirasjon, trygghet og velvære.

Tolkning: Vi tilbyr melkevarer som inspirerer moderne mennesker.

Misjon: å bidra til å berike og forlenge det spesielle forholdet mellom mennesker og deres hunder og katter.

Tolkning: Vi sikrer at bikkja kommer når du roper.

Misjon: å styrke nordisk konkurransekraft og bidra til vekst og effektivisering. Det er derfor vi er til, for å bidra til effektivisering i nordiske virksomheter. Dette er vår sak, det vi tenker på når vi leverer våre produkter og tjenester i hele Norden.

Tolkning: Vi vokser deg og gjør deg effektiv.

Misjon: Vi styrker din salgskraft og prestasjonsevne. Dette gjør vi globalt eller lokalt gjennom utvikling av målbare løsninger, verktøy og nyeste teknologi innenfor undervisning. Vi motiverer dine medarbeidere til å yte optimal innsats i alle kunderelaterte sammenhenger.

Tolkning: Vi trener selgere til å selge mer.

Misjon: å forlenge og forbedre liv gjennom å skaffe effektive og innovative legemidler til mange, ofte alvorlig syke, pasienter.

Tolkning: Vi lager medisiner som virker på syke folk.

Misjon: Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.

Tolkning: Kan vi ikke bare være venner?

God tirsdag.


Tirsdag Morgens misjon er å gjøre kloke mennesker klokere ved å inspirere og trygge deres mentale og transcendentale kapasitet slik at deres bevissthetsnivå når en stadig høyere terskel og gjør dem forberedt på utfordringene som møter dem i den komplekse, relasjonsorienterte arbeidshverdagen og på den måten skape gode forbilder og lederskikkelser som er rustet til å føre menneskeheten inn i en stadig mer usikker fremt… – nei – glem det.

Kan vi ikke bare være venner?

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach og journalist @ Leveraas AS

Paal Leveraas er 100-dagerscoachen. Med flere tiårs erfaring som kommunikator, leder, gründer og coach fokuserer han nå primært på å støtte ledere gjennom den første kritiske fasen i en ny lederrolle, til beste for virksomheten, lederen selv og de som skal ledes. Les mer om 100-dagersprogrammet på www.leveraas.no.


Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Meld deg på her. 

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: