Du vet sikkert hva bedriften din gjør. Du vet forhåpentligvis også hvordan den gjør det. Men hva er din bedrifts hvorfor?

Den som har et «hvorfor» å leve, kan utstå et nesten hvilket som helst «hvordan», observerte Sigmund Freud i sin tid. Dette temaet er også sentralt i Viktor Frankls berømte bok «Man’s Search for Meaning».

Frankl reflekterer over forskjellen på de som overlevde konsentrasjonsleirene, og de som bukket under. Han så menneskets søken etter mening som den sterkeste drivkraften vi har, og den som holdt liv i de overlevende. Det er dette «hvorfor» som gjorde at de utstod et hvilket som helst «hvordan».

Denne erkjennelsen ligger i bunn, bevisst eller ubevisst, hos suksessrike bedrifter og ledere. De vet at kundene i mindre grad kjøper hva du gjør, enn hvorfor du gjør det.

På TED.com kan du nå laste ned et foredrag av Simon Sinek (se video annet sted på siden), hvor han forklarer forskjellen på Apple og Dell, på gode og dårlige ledere, med tre sirkler inni hverandre. Ytterst er «hva», i midten er «hvordan» og innerst «hvorfor».

Både Dell og Apple lager datamaskiner (hva). De lager dem effektivt og rasjonelt, og med en utmerket kvalitet (hvordan).

Dette er hva Dell forteller sine kunder:

«Vi lager datamaskiner, og de er prisgunstige, raske og av god kvalitet. Vil du kjøpe en?»

Michael Dell

Dell starter ytterst i sirkelen, og jobber seg innover. Når de eventuelt kommer inn til kjernen, har lytterne mistet tråden.

Når Steve Jobs går på scenen, starter han innerst i sirkelen. Apple kommuniserer at:

«I alt vi gjør, utfordrer vi status quo. Vi tror på å tenke annerledes. Måten vi utfordrer status quo er å lage produktene våre med et flott design, enkle og brukervennlige. Vi lager tilfeldigvis gode datamaskiner. Vil du kjøpe en?»

Steve Jobs

Dell selger datamaskiner, Apple selger verdier. Dell snakker til fornuften, Apple snakker til følelsene.

Gode ledere, inspirerende talere og gode reklamekampanjer kommuniserer på samme måte. De snakker først og fremst til følelsene. Du er ingen leder hvis ingen følger etter deg, og ingen vil følge etter deg hvis de ikke har en grunn til det. Lønna er en grunn, men effekten er avhengig av jevnlig påfyll. Ved å appelere til de dypere verdiene i den enkelte, skapes også en dypere forankring. Lidenskap er smittsomt.

Sineks tanker kan se ut som en repakketering av en klassisk visjonsprosess. Visjon er bedriftens hvorfor, misjon er hvordan, og handlingsplanen er hva. Innovasjonen ligger kanskje i forenklingen. Der visjoner skaper avstand og fremmedgjøring hos den enkelte, er svaret på spørsmål som «hvorfor gjør du det du gjør» langt sterkere forankret i den enkeltes hjerte og innvoller.

Så hva vil du gjøre for å finne ditt hvorfor?

Hvorfor?

Ditt hvorfor handler om årsaken til at din bedrift eksisterer. Grunnen til at du står opp av sengen om morgenen. Virksomheter med et tydelig hvorfor har mer lojale kunder, er mer lønnsomme, har større trivsel og er i stand til skape suksess gang på gang. Det handler om hvordan folk tenker og handler, og derfor kan det læres. Når du og dine kolleger ikke først og fremst er opptatt av hva dere gjør, men heller om hvorfor dere gjør det, har dere kommet langt.

Hvordan?

Når du kjenner ditt hvorfor, har du et startpunkt. «Hvordan» handler om strategiene, prinsippene og veikartene du tar i bruk for å realisere ditt hvorfor. Å kjenne sitt hvordan er essensielt når du skal rekruttere eller danne partnerskap med andre.

Hva?

Når du har tegnet kartet du vil følge i jakten på ditt hvorfor, er handlingens time kommet. Et hvorfor er bare en drøm dersom det ikke omsettes i konkret handling. Ved å starte med hvorfor og hvordan har du alltid en referanseramme for å avsjekke om de minuttene og sekundene som er ditt liv fylles med handlinger som faktisk bringer deg videre.

Inspirasjon og kilder: TED.com og «Start with why» av Simon Sinek.

Alex Edmans (foto fra Youtube / TEDx)

— Det lønner seg å være god Fornøyde ansatte gir høyere avkastning på investeringer

Alex Edmans slår 28 år med harde data i bordet, og gjør det helt klart: det ... Les mer
Makt og slakt

Makt og slakt Hvordan snakke om det unevnelige?

En pågående maktkamp i media fikk meg til å reflektere litt over hvordan makt og begjær ... Les mer
Jacob Schrams drøm, verdens største rebranding og en fersken

Jacob Schrams drøm, verdens største rebranding og en fersken Essensen i business er en frukt

Essensen i business er en frukt, nærmere bestemt en fersken, oppsummerer eks-toppleder i Circle K sine ... Les mer
Sjøforklart HR-topp på verdens tak

Sjøforklart HR-topp på verdens tak Benedicte Teigen Gude, Wilhelmsen Group

Hun har mastergrad i statsvitenskap med spesialfokus på terror som kommunikasjonsverktøy. Hun har jobbet i etterretningen ... Les mer
Når fagfolk blir ledere

Når fagfolk blir ledere Glem alt du har lært. Ledelse er et helt annet fag.

De er best blant likemenn, og belønnes med en lederstilling. Så begynner den store nedturen. Låter ... Les mer
Kjell Rusti (foto: Paal Leveraas)

Fyrtårnet på toppen av Oslo og arven etter Rosing

— Vi lever av kunnskap, og kunnskap er en av de tingene det ikke blir mindre, ... Les mer
Innovasjon starter på grasrota

Innovasjon starter på grasrota (Og gjødsles av importert kompetanse)

Det er et forbløffende myldrende miljø for innovasjon i Norge, og Oslo regnes i dag som ... Les mer
Slik bygger du en tillitskultur

Slik bygger du en tillitskultur Et byggverk som aldri blir helt ferdig

Norge har en nasjonal tillitskultur. Men denne kulturen blir ikke automatisk en del av jobbhverdagen til ... Les mer
Verktøyene som gir gladere kunder og brukere

Verktøyene som gir gladere kunder og brukere

— Jeg har holdt på i servicebransjen i 25 år, sier Ragnar Løken. — Hvordan vi ... Les mer
Formelen for tillit

Formelen for tillit Tre ferdigheter delt på en joker

Tapt tillit er som en knust vase. Du kan lime den sammen, men det blir aldri ... Les mer
Lisa Vivoll Straume

De underliggende mekanismene i ledelse Dr. Glad - Lisa Vivoll Straume - om pysete ledere, relasjoner og psykologi

All ledelsesforskning viser at god ledelse handler om relasjoner. Ikke bare gode relasjoner, men at lederen ... Les mer
Loading...

 

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach. Skribent. Foredragsholder. @ Leveraas AS
Paal Leveraas er redaktør av Tirsdag morgen og gründer i Leveraas AS. Han var gründer av digi.no. I dag kaller han seg coach og journalist, med kommunikasjon som en rød tråd. Ta kontakt med Paal enten du trenger en sparringpartner i ditt lederskap eller en som kan hjelpe deg å få budskapet ut i verden. Eller begge deler.

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Her kan du melde deg på. Dette vil kun bli brukt til å sende deg ukebrevet.

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This