Jeg var stolt, og syns i grunnen jeg greide den første dagen over all forventning da jeg ble kastet inn i å lede et kurs sammen med en meget erfaren amerikansk coach for noen år siden. I debriefen bekreftet Cynthia inntrykket mitt, og sa at dette var bra. «Det er bare én ting, Paal», sa hun:


«I morgen, kan du ta på deg noen andre sko?»

Sko?

Jeg husket ikke hvilke sko jeg hadde tatt på meg den morgenen, og tittet ned, mens jeg tenkte at, hmm, det er neimen ikke ofte jeg ser den veien. Neste tanke var, at nei, jeg skulle kanskje ikke tatt de skoene på. Tredje tanke var: men hvem i all verden bryr seg om skoene mine?

Ikke så rent få, har jeg forstått.

For meg var skoene mine en av mange blindsoner, godt plassert i den delen av Joharis vindu som jeg ikke er oppmerksom på selv, men som omverdenen legger merke til.

Blindsoner er et farlig område, og blindheten rammer uten hensyn til kunnskap eller ressurser. En gang for veldig mange år siden var jeg på pressekonferanse med Microsoft. Bill Gates drev fremdeles selskapet da. Han snakket intenst og engasjert om produktene, men når journalistene stilte spørsmål eller andre snakket, stirret han stivt ned i gulvet (på skoene sine?) og slo armene omkring kroppen som om han var fanget i en tvangstrøye. Overkroppen hans vugget frem og tilbake, rytmisk, mekanisk og nesten litt skremmende.

Tenk på Rainman, så skjønner du hva jeg mener.

«Gates’ blindsone ga et uutslettelig inntrykk»

Gates’ blindsone ga et uutslettelig inntrykk, og selv om han antagelig forlengst har lagt bak seg denne merkelige uvanen, så sitter minnet spikret i mitt, og antagelig mange, mange flere sitt hode, og gir en farge og kulør til «merkevaren» Bill Gates som han nok helst ville vært foruten.

Akkurat som Cynthia med sitt varme, skjeve smil og glade øyne for alltid ville tenke på meg som han med de slitne skoene.

Blindsoner er skumle greier. Jo større de er, jo mer tunnelsyn får du på din vei. Det er som å kjøre bil i høstmørket uten å se annet enn den gule stripa. Alle du passerer ser deg, men du ser ikke dem.

«Merkevaren Deg™ er i trøbbel.»

Er du skikkelig fjern, parkerer du hjemme, og går plystrende inn uten en gang å oppdage ripene du fikk i lakken underveis.

Merkevaren Deg™ er i trøbbel.

For en merkevare er du, enten du vil eller ikke.

Og det er opp til deg om du vil la den leve sitt eget liv eller ta kontroll over den.

Slik Alfred Nobel gjorde.

I 1888 døde Nobels bror Ludvig. Alfred Nobel bodde i Paris, og en fransk avis trykket ved en feil en nekrolog over Alfred i stedet for Ludvig.

«Dødens kjøpmann er død», var tittelen.

Artikkelen fortsatte: «Dr Alfred Nobel, som skapte seg en formue ved å finne en måte å drepe flest mulig mennesker på kortest mulig tid, døde i går.»

Alfred ble skremt av dette innblikket i det som for ham var en gedigen blindsone, og utviklet senere en nesten manisk opptatthet av sitt eget ettermæle. «Han endret sitt testamente og bestemte at det meste skulle gå til opprettelse av en serie priser, slik at ingen nekrolog-skribent noensinne skulle være i tvil om at han var en mann som lengtet etter fred og fremgang», skriver SwedishWire.

Åtte år senere døde han, og selv om oppfinnelsen av dynamitt og fenghetter fremdeles forbindes med navnet hans, er merkevaren Nobel i dag først og fremst knyttet til Nobelprisene.

Alfred tok tilbake kontrollen over sin merkevare.

Nobel, Gates, Leveraas og du, og for den saks skyld Nike, Apple, Lano og Volvo har det til felles at deres merkevarer eksisterer utenfor dem selv. Din merkevare kan defineres som det ditt «publikum» opplever, føler og tenker om deg. Dersom du ikke bor alene i en hule, har du ikke noe valg: Folk opplever, føler og tenker noe om deg.

Vil du la de oppleve, føle og tenke helt fritt, eller vil du at de skal se deg slik du vil se deg selv?

Det er spesielt tre områder av livet ditt som daglig skaper din merkevare.

  1. Ditt ytre: Hvordan du ser ut, høres ut og (faktisk) lukter.
  2. Ditt indre: Hvordan du tenker.
  3. Dine handlinger: Hvordan du agerer og reagerer i forhold til dine omgivelser.

Hva dette betyr i praksis, se det får du kanskje høre mer om en annen tirsdag morgen.

I mellomtiden: Musikk!


Somliga går med trasiga skor
säg vad beror det på
Gud Fader som i himmelen bor
kanske vill ha det så … Les resten av diktet her.

God tirsdag.

«Merkevaren Deg™ er i trøbbel.» Click To Tweet
Helten og hans G-punkt

Helten og hans G-punkt Hvordan være gründer uten å være selve grunnmuren?

Vinden blåser i håret. En silhuett tegner seg mot himmelen. Helten når sitt g-punkt. Gründerpunktet. Så ... Les mer
Alex Edmans (foto fra Youtube / TEDx)

— Det lønner seg å være god Fornøyde ansatte gir høyere avkastning på investeringer

Alex Edmans slår 28 år med harde data i bordet, og gjør det helt klart: det ... Les mer
Makt og slakt

Makt og slakt Hvordan snakke om det unevnelige?

En pågående maktkamp i media fikk meg til å reflektere litt over hvordan makt og begjær ... Les mer
Jacob Schrams drøm, verdens største rebranding og en fersken

Jacob Schrams drøm, verdens største rebranding og en fersken Essensen i business er en frukt

Essensen i business er en frukt, nærmere bestemt en fersken, oppsummerer eks-toppleder i Circle K sine ... Les mer
Sjøforklart HR-topp på verdens tak

Sjøforklart HR-topp på verdens tak Benedicte Teigen Gude, Wilhelmsen Group

Hun har mastergrad i statsvitenskap med spesialfokus på terror som kommunikasjonsverktøy. Hun har jobbet i etterretningen ... Les mer
Når fagfolk blir ledere

Når fagfolk blir ledere Glem alt du har lært. Ledelse er et helt annet fag.

De er best blant likemenn, og belønnes med en lederstilling. Så begynner den store nedturen. Låter ... Les mer
Kjell Rusti (foto: Paal Leveraas)

Fyrtårnet på toppen av Oslo og arven etter Rosing

— Vi lever av kunnskap, og kunnskap er en av de tingene det ikke blir mindre, ... Les mer
Innovasjon starter på grasrota

Innovasjon starter på grasrota (Og gjødsles av importert kompetanse)

Det er et forbløffende myldrende miljø for innovasjon i Norge, og Oslo regnes i dag som ... Les mer
Slik bygger du en tillitskultur

Slik bygger du en tillitskultur Et byggverk som aldri blir helt ferdig

Norge har en nasjonal tillitskultur. Men denne kulturen blir ikke automatisk en del av jobbhverdagen til ... Les mer
Verktøyene som gir gladere kunder og brukere

Verktøyene som gir gladere kunder og brukere

— Jeg har holdt på i servicebransjen i 25 år, sier Ragnar Løken. — Hvordan vi ... Les mer
Formelen for tillit

Formelen for tillit Tre ferdigheter delt på en joker

Tapt tillit er som en knust vase. Du kan lime den sammen, men det blir aldri ... Les mer
Loading...

 

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach. Skribent. Foredragsholder. @ Leveraas AS
Paal Leveraas er redaktør av Tirsdag morgen og gründer i Leveraas AS. Han var gründer av digi.no. I dag kaller han seg coach og journalist, med kommunikasjon som en rød tråd. Ta kontakt med Paal enten du trenger en sparringpartner i ditt lederskap eller en som kan hjelpe deg å få budskapet ut i verden. Eller begge deler.

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Her kan du melde deg på. Dette vil kun bli brukt til å sende deg ukebrevet.

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This