Jeg var stolt, og syns i grunnen jeg greide den første dagen over all forventning da jeg ble kastet inn i å lede et kurs sammen med en meget erfaren amerikansk coach for noen år siden. I debriefen bekreftet Cynthia inntrykket mitt, og sa at dette var bra. «Det er bare én ting, Paal», sa hun:


«I morgen, kan du ta på deg noen andre sko?»

Sko?

Jeg husket ikke hvilke sko jeg hadde tatt på meg den morgenen, og tittet ned, mens jeg tenkte at, hmm, det er neimen ikke ofte jeg ser den veien. Neste tanke var, at nei, jeg skulle kanskje ikke tatt de skoene på. Tredje tanke var: men hvem i all verden bryr seg om skoene mine?

Ikke så rent få, har jeg forstått.

For meg var skoene mine en av mange blindsoner, godt plassert i den delen av Joharis vindu som jeg ikke er oppmerksom på selv, men som omverdenen legger merke til.

Blindsoner er et farlig område, og blindheten rammer uten hensyn til kunnskap eller ressurser. En gang for veldig mange år siden var jeg på pressekonferanse med Microsoft. Bill Gates drev fremdeles selskapet da. Han snakket intenst og engasjert om produktene, men når journalistene stilte spørsmål eller andre snakket, stirret han stivt ned i gulvet (på skoene sine?) og slo armene omkring kroppen som om han var fanget i en tvangstrøye. Overkroppen hans vugget frem og tilbake, rytmisk, mekanisk og nesten litt skremmende.

Tenk på Rainman, så skjønner du hva jeg mener.

«Gates’ blindsone ga et uutslettelig inntrykk»

Gates’ blindsone ga et uutslettelig inntrykk, og selv om han antagelig forlengst har lagt bak seg denne merkelige uvanen, så sitter minnet spikret i mitt, og antagelig mange, mange flere sitt hode, og gir en farge og kulør til «merkevaren» Bill Gates som han nok helst ville vært foruten.

Akkurat som Cynthia med sitt varme, skjeve smil og glade øyne for alltid ville tenke på meg som han med de slitne skoene.

Blindsoner er skumle greier. Jo større de er, jo mer tunnelsyn får du på din vei. Det er som å kjøre bil i høstmørket uten å se annet enn den gule stripa. Alle du passerer ser deg, men du ser ikke dem.

«Merkevaren Deg™ er i trøbbel.»

Er du skikkelig fjern, parkerer du hjemme, og går plystrende inn uten en gang å oppdage ripene du fikk i lakken underveis.

Merkevaren Deg™ er i trøbbel.

For en merkevare er du, enten du vil eller ikke.

Og det er opp til deg om du vil la den leve sitt eget liv eller ta kontroll over den.

Slik Alfred Nobel gjorde.

I 1888 døde Nobels bror Ludvig. Alfred Nobel bodde i Paris, og en fransk avis trykket ved en feil en nekrolog over Alfred i stedet for Ludvig.

«Dødens kjøpmann er død», var tittelen.

Artikkelen fortsatte: «Dr Alfred Nobel, som skapte seg en formue ved å finne en måte å drepe flest mulig mennesker på kortest mulig tid, døde i går.»

Alfred ble skremt av dette innblikket i det som for ham var en gedigen blindsone, og utviklet senere en nesten manisk opptatthet av sitt eget ettermæle. «Han endret sitt testamente og bestemte at det meste skulle gå til opprettelse av en serie priser, slik at ingen nekrolog-skribent noensinne skulle være i tvil om at han var en mann som lengtet etter fred og fremgang», skriver SwedishWire.

Åtte år senere døde han, og selv om oppfinnelsen av dynamitt og fenghetter fremdeles forbindes med navnet hans, er merkevaren Nobel i dag først og fremst knyttet til Nobelprisene.

Alfred tok tilbake kontrollen over sin merkevare.

Nobel, Gates, Leveraas og du, og for den saks skyld Nike, Apple, Lano og Volvo har det til felles at deres merkevarer eksisterer utenfor dem selv. Din merkevare kan defineres som det ditt «publikum» opplever, føler og tenker om deg. Dersom du ikke bor alene i en hule, har du ikke noe valg: Folk opplever, føler og tenker noe om deg.

Vil du la de oppleve, føle og tenke helt fritt, eller vil du at de skal se deg slik du vil se deg selv?

Det er spesielt tre områder av livet ditt som daglig skaper din merkevare.

  1. Ditt ytre: Hvordan du ser ut, høres ut og (faktisk) lukter.
  2. Ditt indre: Hvordan du tenker.
  3. Dine handlinger: Hvordan du agerer og reagerer i forhold til dine omgivelser.

Hva dette betyr i praksis, se det får du kanskje høre mer om en annen tirsdag morgen.

I mellomtiden: Musikk!


Somliga går med trasiga skor
säg vad beror det på
Gud Fader som i himmelen bor
kanske vill ha det så … Les resten av diktet her.

God tirsdag.

«Merkevaren Deg™ er i trøbbel.» Click To Tweet
En helt alminnelig dag på jobben, mars 2029? (Foto: Timeanddate.com og Image by Nickbar from Pixabay)

En helt alminnelig dag på jobben Tirsdag 20. mars 2029

Vi befinner oss i den fjerde industrielle revolusjon. Det betyr antagelig at det fjerde arbeidsliv også ... Les mer
Gammeldags klokke og timeglass

Møtekultur: 3×8-formelen gir bedre møter. Og en bonus

Tid er det mest rettferdige som fins. Vi har alle like mange timer i døgnet. Ikke ... Les mer
Glem huskelista

Glem huskelista Alt du trenger å huske er hva du skal glemme

Jeg skal prøve å glemme huskelista en stund. I stedet skal jeg lage en glemmeliste. Ukens ... Les mer
Sol på blå himmel med 12 produktikoner rundt.

12 verktøy som gjør meg mer effektiv

Godt verktøy er halve jobben, sies det. Her er noen av de digitale verktøyene jeg bruker ... Les mer
Ut av Afrika. Inn i Coop

Ut av Afrika. Inn i Coop

Siri gikk fra dotcom til dot-konk til Sør-Sudan. Nå er hun tilbake i Norge. Coop Norge ... Les mer
© Michael Jastremski for openphoto.net

Medarbeiderskap i tre akter

Godt medarbeiderskap fordrer ansvar for egen vekst. Det starter med godt lederskap. Så spilles det ut ... Les mer
Når harmoni blir det godes fiende

Når harmoni blir det godes fiende Konflikt skal ikke unngås for enhver pris

Et arbeidsmiljø uten konflikt anses ofte som det ultimate målet for en arbeidsplass. I virkeligheten kan ... Les mer
Anders Hakstun (privat foto) (sort-hvitt med elv i bakgrunnen)

Seks snarveier inn i hodet ditt

De seks snarveiene for å hacke vår adferd som de digitale mastodontene aktivt bruker for å ... Les mer
3 områder hvor AI kan gjøre HR bedre

3 områder hvor AI kan gjøre HR bedre

Her er 3 av mange HR-felt hvor kunstig intelligens kan gjøre jobben bedre enn naturlig intelligens ... Les mer
Agilitet for ledere

Agilitet for ledere Og (andre) dummies

«Vi må bli mer agile», sier toppsjefen. «Fra i dag av organiserer vi oss i skvadroner, ... Les mer
Det morsomste du gjør

Det morsomste du gjør Men hvor ble det av potetene?

I jakten på den perfekte arbeidsdagen er det lett å snevre inn perspektivet og fokusere kun ... Les mer
Morten Müller-Nilssen: — Det enkleste er å sitte stille

Morten Müller-Nilssen: — Det enkleste er å sitte stille

Tid er et viktig stikkord for Morten Müller-Nilssen. Så viktig at han har skrevet to bøker ... Les mer
Loading...

 

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Her kan du melde deg på. Dette vil kun bli brukt til å sende deg ukebrevet.

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This