4 spørsmål som kan redde verden Men som vi stadig glemmer å stille

4 spørsmål som kan redde verden Men som vi stadig glemmer å stille

Nylig oppstod en dissonans i forholdet til en god venn. Det var ubehagelig og frustrerende, spesielt fordi jeg vet det kunne vært unngått hvis jeg levde som jeg lærer. Her er fire spørsmål jeg vet kan redde verden, men som jeg stadig glemmer å stille.

Det handlet om uuttalte forventninger fra min side. Jeg forventet noe, han tenkte annerledes, og jeg ble irritert over at han ikke gjorde som jeg hadde tenkt.

Som jeg hadde tenkt.

Ikke som (mer…)

Relasjonshviskerne

Relasjonshviskerne

Hollywood har gitt oss hestehviskere, hundehviskere, elefanthviskere og til og med spøkelseshviskere. Men ennå ingen relasjonshviskere.

Den villeste, mest ukontrollerbare og samtidig mest potente skapningen på jorden er mennesket, – og spesielt mennesket i flokk. Gi meg ti ville hester, 20 elefanter, 18 bikkjer, åtte flodhester og fire krokodiller: å hviske dem på plass er barnemat i forhold til å håndtere en gruppe mennesker. (mer…)

Bruksanvisning for Mann®

Bruksanvisning for Mann®

Kvinner og menn sliter med å forstå hverandre. Trenger vi en bruksanvisning?

«Er det mulig å få en kort konklusjon på menn? En setning som forklarer hva de er og hvorfor de er slik?».

Spørsmålet ble stilt over MSN, via omveier, fra en kvinne jeg aldri har møtt.

(At det var en kvinne som spurte, vil en observatør kunne gjette seg til av den unødig kompliserte spørsmålstillingen.)

(Forresten. Dersom denne kvinnen leser denne artikkelen, vil hun antagelig undre seg over hva jeg egentlig mener med «den unødig kompliserte spørsmålstillingen». Svaret er selvsagt at jeg bare mente det jeg sa. Det har ingenting med frisyren hennes å gjøre.)

Hvorfor akkurat jeg ble spurt om dette, overgår min enkle forstand. Men som menn flest, lot jeg ikke min manglende kompetanse affisere meg. «Fake it till you make it», tenkte jeg, og slengte ut et svar:

«WYSIWYG.»

«Hæ?»

«WYSIWYG. What You See Is What You Get. Det du ser er det du får. Ingen skjult agenda. Ingen krypterte budskap mellom linjene. Menn er enkle vesener. Når de er sultne, så spiser de, og er de tørste, så drikker de. Ferdig med det.»

Svaret landet. Det lysnet i den andre enden av kommunikasjonslinjen. Jeg ble bare litt overrasket, før jeg konkluderte med at jeg sikkert er klokere enn jeg har forstått selv.

Så enkelt. Så genialt.

Inspirert av suksessen, fant jeg fram den (uåpnede, selvsagt,) bruksanvisningen for den siste duppedingsen jeg har anskaffet meg. Jeg sjekket «Quick Start»-seksjonen for en Apple iPod.

En slik bruksanvisning kunne jammen være nyttig for menn også, tenkte jeg.

(For ikke å si kvinner. Men det finnes grenser for hva jeg kan fake til jeg fikser det.)

Hvordan skulle en slik bruksanvisning se ut?

Tja, den kunne for eksempel starte slik:

INTRODUKSJON
Mann® er en relativt avansert innretning som kan brukes til en rekke formål.

Mann® leveres i fire varianter, Standard, Pluss, Bonus (begrenset antall), og den ekstremt sjeldne De Luxe-utgaven.

FUNKSJONER
Standardutgaven har følgende funksjoner:

  • Husarbeid
  • Innkjøp av dagligvarer
  • Grovt kroppsarbeid (OBS! Kun utendørs)
  • Sex
  • Vanning av blomster
  • Påfyll av bensin og olje
  • Oppstart av PC og nedlasting av porno fra Internett

I Plusspakken får du i tillegg:

  • Matlaging
  • Klesvask
  • Utvendig male og oppussingsarbeid
  • Dekkskift
  • Plussversjonen er dessuten selvrensende (den dusjer på eget initiativ)

Bonuspakken inneholder funksjoner for:

  • Finere kroppsarbeid, også innendørs
  • Innvendig male- og tapetsérarbeid, annen oppussing
  • Polering av bilen din
  • Finmekanikk på biler og andre mekaniske innretninger

Den eksklusive og dessverre meget sjeldne De Luxe-versjonen er, på toppen av alt ovenstående, i stand til å skille mellom rødt og rosa, lilla og fiolett, og de klærne du hadde på i går og de du har på i dag. Den kan åpne dører, trekke ut stoler, og kjøper jevnlig blomster, små gaver og andre omsorgsfulle oppmerksomheter. Den husker også hvilken farge du har på øynene, og syns de er de vakreste øyne i verden.

KOM I GANG
Etter at du har fått din nye Mann® i hus, er det på tide å prøve ut de mange fantastiske mulighetene. Avhengig av hva du ønsker å bruke Mann® til, kan det være nødvendig å utføre visse handlinger, til dels av rituell karakter, for å få startet ham. Funksjonene som leveres med din Mann® kan deles i to kategorier:

  1. Funksjoner som Mann® starter av seg selv. Dette inkluderer de fleste seksuelle aktiviteter, ulike fornøyelser, TV-titting og innkjøp av ting som lager lyd og/eller blinker (som PlayStation, plasmaskjermer og PC). Enkelte versjoner utfører også grovt kroppsarbeid og polerer bilen på eget initiativ.
  2. Funksjoner som krever en oppstartsekvens. Dette inkluderer alt husarbeid, samt deltagelse i de fleste shopping-aktiviteter (eksklusive ovennevnte lyd/blinkeinnkjøp).

Oppstartsekvensen trenger ikke å være krevende. Det du må huske er Mann®s Fire Basale Behov (4BB): Sex, ros, mat og drikke (vanligvis i den rekkefølgen). Alle aktiviteter i kategori 2 startes nemlig ved a) enten å tilfredsstille en eller flere av disse behovene, eller b) å gi ham en idé om at en slik tilfredsstillelse er innen rekkevidde.

Ofte kan b) med hell kombineres med en liten «smaksprøve».

Dosering og miks av virkemidler avhenger av prosjektets størrelse og din Mann®s individuelle egenskaper. Enkelte versjoner er lettstartede, mens andre krever sterke stimuli av de 4BB.

Prøv deg fram for å finne ut hva som passer best for din Mann®.

God tirsdag.


Denne artikkelen ble skrevet for seks år siden, og den ble første gang publisert den 7.10.2005, den gang i Startsiden Neste Klikk (nå ABC Nyheter). Som alle overdrivelser, har den noen prosent sannhet i seg. Men siden den gang har jeg følelsen av at menn er blitt mer kompliserte, og kvinner litt enklere. Har jeg rett?

Tirsdag Morgen skrives av Paal Leveraas, til daglig ledertrener og coach i Curious AS. Nyhetsbrevet kommer ut hver tirsdag, og du kan abonnere på det fra denne siden.

Fjesbok eller fjestid?

Fjesbok eller fjestid?

I fjesbok-alderen er fjestid i ferd med å bli undervurdert. Men fjestid er fremdeles det viktigste suksesskriteriet, enten du søker suksess i arbeidslivet eller i private relasjoner.

Daglig leser vi i aviser, blader og på nett om hvordan vi kan få mer suksess ved å bruke sosiale nettverk som Facebook, LinkedIn og Twitter. Søker du på “facebook tips” får du 224 millioner tilslag. Søker du på “fjestid tips” får du to. Det er en forskjell på 223 millioner 998 tusen og 98. Og går du inn på de to fjestidtreffene, viser det seg at det faktisk er tips om hvordan du skal slippe unna for mye fjestid.

Dette groteske misforholdet er det på tide at noen gjør noe med. Og i likhet med når “noen” skal handle mat eller gå ut med søpla hjemme hos oss, så er det vel bare å erkjenne at “noen”, det er meg.

I en tid hvor det er mulig å ha 2.500 venner man aldri har møtt, skal man ikke glemme at kommunikasjon først og fremst handler om å møtes ansikt til ansikt. Ikke-verbal kommunikasjon har en enorm innflytelse på folks følelser og handlinger. Denne formen for kommunikasjon får du lite eller ingenting av gjennom sosiale medier. Det er først når du møter mennesker ansikt til ansikt at du kan kommunisere via mimikk, berøring, kroppsspråk, ansiktsuttrykk og øyekontakt.

Tiden du tilbringer ansikt til ansikt med andre mennesker er “fjestid”. Der fjesboka gir bredde og overfladiskhet, gir fjestida dybde og mening. Gjennom Facebook kan du spre minimale informasjonsbiter til et maksimalt antall “venner”. I fjestida formidler og mottar du maksimalt av informasjon fra et minimalt antall mennesker.

Organisasjoner som Business Network International (BNI), Rotary og utallige andre er skapt ut fra erkjennelsen av at fjestid – mye fjestid – er det som er viktig for langsiktig utvikling av nettverk og karriére. BNIs frokost- og lunsjgrupper tiltrekker seg ukentlig titusenvis av mennesker som står opp grytidlig for å slepe seg av gårde til et møte. At disse betaler tusenvis av kroner i året for å få lov til å bruke sin verdifulle tid sammen med andre indikerer i seg selv noe av verdien av fjestid versus fjesboktid.

Fjestid er komplekst, men lønnsomt. Forskere har vist at det er mulig å peke ut vinnere kun basert på hvilke sosiale signaler de sender ut. Ved å tilrettelegge arbeidsplassen fysisk slik at kolleger får mer omgang med hverandre kan produktiviteten øke med så mye som 10 prosent.

Du vet du får for lite fjestid hvis du får en impuls om å klikke på nesa til henne som sitter vis a vis deg på bussen for å invitere henne ut. Hvis dette er i nærheten av å minne deg om noe, så plugg ut øretelefonene, fang et blikk, åpne munnen og begynn å snakke.


Denne artikkelen er tidligere publisert i Computerworld IT-karriére.

Pin It on Pinterest