Overlevelsesstrategi for kjipe jobber

Overlevelsesstrategi for kjipe jobber

Mistrives du på jobben? Sliter du med å finne en annen jobb? Noen ganger kan det være nødvendig å stå i det inntil tidene blir bedre og antallet potensielle nye muligheter for din kompetanseprofil går rett vei.

Her er noen tips som kan gjøre arbeidshverdagen enklere:

  1. Anerkjenn dine egne følelser. Ikke prøv å overbevise deg selv om at du er lykkelig hvis du ikke er det. Aksepter at det er som det er inntil videre, og vit at det ikke vil vare evig.
  2. Planlegg for endring. Hvis det ikke er mulig å slutte nå, start forberedelsene i alle fall. Lær deg noe nytt eller ta på deg noen store utfordringer. Fokuser på områder hvor du må strekke deg litt, men hvor sjansen for at du vil mestre det likevel er god. Det bygger opp din selvtillit, og selvtillit er halve søknadsprosessen når du skal ut i jobbmarkedet.
  3. Unngå offerrollen. Klaging og klandring tar fokus bort fra det du kan gjøre noe med til det du skulle ønske andre ville gjøre noe med.
  4. Fokuser på det positive. Knytt deg nærmere til en kollega som gir deg energi. Vær nysgjerrig og lyttende i forhold dine omgivelser, også de som gjør livet surt for deg.

I en slik uavklart situasjon er det lett å bli drevet inn i en negativ spiral. Pass deg for maurene – ants – eller automatiske negative tanker. Hvis du først gir dem mat, vil de raskt overta hele buffeten.

Slik bygger du et superteam

Dataforeningens Software-konferanse har i år for første gang en hel dag dedikert til “softe” verdier med en nyttig og lønnsom tilnærming.

Det handler om å bygge og vedlikeholde gode team.

Få næringer er så avhengig av velfungerende og dyktige team som IT-bransjen, som til de grader er fundert på kompetanse og kunnskapen som sitter i hodene på de ansatte. Evnen til konstant å etablere, motivere, fasilitere og finalisere team er blant de viktigste suksesskriteriene for kompetansedrevne virksomheter. På dette heldagsseminaret lærer du om hvordan man best rekrutterer til team, og måler teammedlemmer og teamet som helhet.
(mer…)

Pin It on Pinterest