Steens Strategi: Hvordan TIM, DUF og VVK skal digitalmodne Oslo

Steens Strategi: Hvordan TIM, DUF og VVK skal digitalmodne Oslo

Når finansbyråd Robert Steen går på scenen på Dataforeningens Software 2018 i februar møter han IT-folket med noe de er vant med: trebokstaversforkortelser (forkortet TBF). Hvis du ikke vet hva som ligger bak TIM, DUF og VVK bør du oppdatere deg nå.

Hva er det med offentlig sektor? Det skulle liksom være et sted for grå, regelstyrte byråkrater av den typen som er mer opptatt av at ting blir gjort rett enn at de rette tingene blir gjort. Men noe har skjedd. Plutselig popper den ene visjonære og handlingsorienterte lederen etter den andre opp.

(mer…)

Fem fokusområder for bedre offentlig ledelse

Fem fokusområder for bedre offentlig ledelse

Fem fokusområder for bedre offentlig ledelse

– Norske virksomheter er mer opptatt av å utvikle ledere på papiret enn i praksis, hevder Einar Wergeland-Jenssen, adm dir i AS3.
Jenssen er en av mange spennende foredragsholdere på Personalkonferansen for offentlig sektor (2014), og foredraget hans har fått tittelen «Gjennomføringsevne og endringskapasitet i praksis».

– Det handler om måter vi kan arbeide med endringer, og spesielt hvordan ledere kan utøve praktisk ledelse for å få til praktiske endringer på arbeidsplassene, sier han.

Mindset og vaner

– Mindset og vaner er stikkordene – hvordan vi går fra strategi til praktisk vaneendring. Når en virksomhet skal omstille med utgangspunkt i ny strategi eller formulerte ambisjoner er det ofte vanskelig å være uenig. Det høres jo stort sett fornuftig ut.

Utfordringene med å gjennomføre endringene møter vi på et mer konkret og nært nivå. Slaget står ved hvor gode vi er til å tilrettelegge for vaneendringer. Her spiller ledelse og utøvelse, særlig på mellomledernivå, en stor rolle.

Referanse til EEI

Han viser til HR Norge og Ennovas undersøkelse European Employee Index, som gjennomgående viser at en av tre arbeidstakere går til jobben for å ledes av en de ikke oppfatter som en god leder. Den samme undersøkelsen viser at ledere bruker overraskende lite av sin tid på ledelse.

Hvordan ledelse utøves i offentlig sektor, og spesielt i statsforvaltningen, har vært et viktig tema de siste årene, og Jenssen mener at statsforvaltningen trenger å ta et ordentlig steg opp for å ta et tydeligere lederskap.

– Det er store forskjeller mellom ulike etater og instanser. På den positive siden ser jeg at man gjennomgående tydelig plasserer ansvar, og holder folk ansvarlig for det som gjennomføres. Men det må være vanskeligere å slippe unna at man ikke har levert. Enkelte steder er det for lett å slippe unna. Ansvaret må tydeliggjøres overfor enkeltpersoner. Det skal være ubehagelig ikke å ha levert.

Enkelte steder er det for lett å slippe unna. Ansvaret må tydeliggjøres. Det skal være ubehagelig å ikke ha levert.

HRs ansvar

Hans fem anbefalte fokusområder er ledelse av transisjoner; betydningen av å tydeliggjøre endringer; spørsmålet om hvordan man skaper en opplevelse av medansvar; betydningen av å kartlegge pro- og motkrefter; samt betydningen av ledertrening, med vekt på trening.

– Vi må være mer opptatt av praktisk ledelse. HRs ansvar i dette er å tydeliggjøre hvilket utbytte virksomheten kan få ved å investere i ledelse. De må bli bedre til å argumentere for hvordan man kan utvikle ledere med mer trening i selve arbeidssituasjonen. Det vil føre til at motivasjonen blant mellomledere blir sterkere, og det er også et tydelig og godt signal fra toppledelsen om at man tar ledelse på alvor, avslutter Jenssen.


Opprinnelig publisert på HR Norge sine nettsider den 7. januar 2014. Artikkelen ligger ikke lenger på hrnorge.no.

Pin It on Pinterest