#aftenpostentoo?

#aftenpostentoo?

«Give him enough rope, and he will hang himself», hørte jeg en arg konkurrent si om en annen en gang for mange år siden.

Uttrykket dukker opp igjen i mitt hode mens jeg observerer dramaet som utspiller seg i Innovasjon Norge. Det er et drama jeg tror vi senere vil se tilbake på som et aldri så lite tidsskille i norsk mediehistorie og arbeidsliv.

I høst var Aftenposten sterke i dekningen av #metoo-fenomenet. Historiene de har kjørt om Innovasjon Norge bør kvalifisere avisen til en egen hashtag: #aftenpostentoo. Ikke like omveltende som #metoo kanskje, men definitivt i samme familie.

Teknisk sett rapporterte avisen om alvorlige konflikter og kritikk i Innovasjon Norge, men kildene er så få, tause, anonyme og for alt jeg vet redde, at det fremstår som om det er avisen og ikke kritikerne som går i front i krigen mot Traaseth.

(mer…)

Hvorfor (mange) kvinner ikke får den innflytelsen de fortjener

Hvorfor (mange) kvinner ikke får den innflytelsen de fortjener

«Velkommen til ukens … eh … Tirsdag morgen. I dag er på en måte temaet … eh … eller skal jeg si, nei jeg sier tema. Det er … eh .. innflytelse. Nærmere bestemt hvordan kvinner får det. Det er et kjempeviktig tema, altså! Og i dag er det jo … nei, i morgen, mener jeg … kvinnedagen.»

Har du falt av? Det er forståelig. Fyllord, hyppige pauser, nøling, manglende sammenheng mellom budskap og stemmeleie og manglende klarhet gjør mye av forskjellen på en god og en dårlig tale.

Det er dagen før kvinnedagen. Vi kan feire at likestillingen har kommet langt i Norge. Det eneste som hindrer kvinner i å komme opp i de øverste etasjene er de skarpe skårene fra det knuste glasstaket.

Og – for noen – måten de går, står og snakker på.

I internetts barndom var et av de fiffige slagordene at «Content is king, but context is the kingdom».

Ideen var at innholdet er viktig, men måten det presenteres på er viktigere.

I et nøtteskall representerer dette noe av forskjellen på kvinner og menn i arbeidslivet.

Den flinke piken sikrer at det hun skal levere er av beste kvalitet.

Ledergruppa gjesper og smugtitter på klokka.

Den flinke gutten opererer etter prinsippet «fake it ´til you make it» og er mer opptatt av å fremstå som dynamisk enn substansiell.

Ledergruppa klapper entusiastisk.

Den største trusselen for disse gutta er at den flinke piken skal knekke koden og forstå at måten det sies på er viktigere enn det som sies.

Mange av de flinke pikene har gjort det.

Noen av dem har sett Amy Cuddys TED-foredrag om kraftfull posering. De sniker seg inn på et ledig møterom før presentasjonen. Der sitter de og skrever, smiler og snakker seg selv opp.

«Don´t fake it ´til you make it», sier Amy i foredraget.

«Fake it ´til you become it.»

Og jentene faker for alt det er verdt. Så grundig som bare en flink pike kan gjøre det.

 

Noen av dem har også jobbet med måten de snakker på. Kanskje de har gått til en stemme-coach.

Slik Margaret Thatcher gjorde.

Jernkvinnen Margaret Thatcher var Storbritannias statsminister gjennom en årrekke. Hennes politikk endret nabolandet vårt for alltid.

Maggie hadde en nokså dyp stemme. Hun snakket sakte og med tydelig intonasjon.

Det var vanskelig å la være å lytte når Maggie snakket.

Men sånn var det ikke alltid. Da hun startet sin politiske karriere, strevde hun med det samme mange kvinner strever med. Folk lyttet ikke til henne. Og de som lyttet, lyttet høflig, men dypest sett uinteressert.

Hun søkte hjelp fra en coach.

Resten er historie.

Verdenshistorie, faktisk.

(Og vil du lese hvordan det gikk til, er det en utmerket artikkel i The Telegraph: From shrill housewife to Downing Street – the changing voice of Margaret Thatcher.)

Stemmen er en undervudert påvirkningsagent. Men vi hører ikke våre egne stemmer slik andre gjør det. Derfor legger få av oss nok vekt på hvordan vi bruker stemmen for å forsterke budskapet.

På «fritiden» (he-he) er jeg styreleder i et lite oppstartselskap, Technology of Influence AS. Det er startet av min gode venn Rick Salmon. Rick har i mange år trent ledere over hele verden, og blitt mer og mer fascinert av hva stemmen betyr for innflytelse.

«En trent coach vil kunne peke på hva du gjør feil, men kan teknologi gjøre det enda bedre?», spurte Rick seg selv.

Jakten på svaret har fått ham til å pantsette hus og hjem og overtale et team lingvister, teknologer og meg til å bruke «fritiden» (he-he) på utvikling av en app som øyeblikkelig gir deg beskjed om hvilken effekt det du planlegger å si vil ha på ditt publikum.

Voiceable, skal appen hete.

Du bør sjekke den ut.

Samarbeidet med Rick har gitt meg forbløffende ny kunnskap om hvor viktig stemmen er. Nest etter din fysiske fremtoning er måten du snakker på det som avgjør det berømte førsteinntrykket.

Når du har noe viktig å si og oppdager at ingen lytter kan det være lytterne det er noe galt med.

Men mer sannsynlig er det at du bruker et av dine viktigste kommunikasjonsverktøy feil.

Stemmer?

God tirsdag.

Hva kan vi lære av dette?

«Paal, du har en resonant stemme med autoritet», sa Faith Fuller til meg etter en gruppetime i relasjonscoaching for noen år siden. «Men husk at din stemme er en metaskill. Vær bevisst på hvordan du bruker den.»

Begrepet «metaskill» i denne sammenheng refererer til egenskaper som bidrar til å forme kontekst. Det er «parfymen» du velger å spraye rommet med når du går inn i et møte. Hva trenger vi mer av for å oppnå det vi ønsker? Inspirasjon? Stahet? Entusiasme? Omsorg? Enten du er leder eller medarbeider, kvinne eller mann, er en slik klargjøring for deg selv og andre svært effektfull.

Hva gjelder Faith, forstod jeg hva hun mente, men jeg ikke hva jeg skulle gjøre. Stemmen min, jeg kan vel ikke gjøre noe med den? Det er den stemmen jeg har?

Der tok jeg feil. Stemmen er et instrument. Du kan hamre løs på et fåtall strenger eller bruke et stort register. Men det krever trening. Finn en coach. Eller en app. 🙂

 

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach. Skribent. Foredragsholder. @ Leveraas AS
Paal Leveraas er gründer i Leveraas AS, et selskap som jobber med ledere for å utvikle trygghet og selvtillit slik at du raskere kan tre inn i rollen som den lederen du ønsker å være, og som dine medarbeidere, kolleger og ledere trenger at du er.

 

Bruksanvisning for Mann®

Bruksanvisning for Mann®

Kvinner og menn sliter med å forstå hverandre. Trenger vi en bruksanvisning?

«Er det mulig å få en kort konklusjon på menn? En setning som forklarer hva de er og hvorfor de er slik?».

Spørsmålet ble stilt over MSN, via omveier, fra en kvinne jeg aldri har møtt.

(At det var en kvinne som spurte, vil en observatør kunne gjette seg til av den unødig kompliserte spørsmålstillingen.)

(Forresten. Dersom denne kvinnen leser denne artikkelen, vil hun antagelig undre seg over hva jeg egentlig mener med «den unødig kompliserte spørsmålstillingen». Svaret er selvsagt at jeg bare mente det jeg sa. Det har ingenting med frisyren hennes å gjøre.)

Hvorfor akkurat jeg ble spurt om dette, overgår min enkle forstand. Men som menn flest, lot jeg ikke min manglende kompetanse affisere meg. «Fake it till you make it», tenkte jeg, og slengte ut et svar:

«WYSIWYG.»

«Hæ?»

«WYSIWYG. What You See Is What You Get. Det du ser er det du får. Ingen skjult agenda. Ingen krypterte budskap mellom linjene. Menn er enkle vesener. Når de er sultne, så spiser de, og er de tørste, så drikker de. Ferdig med det.»

Svaret landet. Det lysnet i den andre enden av kommunikasjonslinjen. Jeg ble bare litt overrasket, før jeg konkluderte med at jeg sikkert er klokere enn jeg har forstått selv.

Så enkelt. Så genialt.

Inspirert av suksessen, fant jeg fram den (uåpnede, selvsagt,) bruksanvisningen for den siste duppedingsen jeg har anskaffet meg. Jeg sjekket «Quick Start»-seksjonen for en Apple iPod.

En slik bruksanvisning kunne jammen være nyttig for menn også, tenkte jeg.

(For ikke å si kvinner. Men det finnes grenser for hva jeg kan fake til jeg fikser det.)

Hvordan skulle en slik bruksanvisning se ut?

Tja, den kunne for eksempel starte slik:

INTRODUKSJON
Mann® er en relativt avansert innretning som kan brukes til en rekke formål.

Mann® leveres i fire varianter, Standard, Pluss, Bonus (begrenset antall), og den ekstremt sjeldne De Luxe-utgaven.

FUNKSJONER
Standardutgaven har følgende funksjoner:

  • Husarbeid
  • Innkjøp av dagligvarer
  • Grovt kroppsarbeid (OBS! Kun utendørs)
  • Sex
  • Vanning av blomster
  • Påfyll av bensin og olje
  • Oppstart av PC og nedlasting av porno fra Internett

I Plusspakken får du i tillegg:

  • Matlaging
  • Klesvask
  • Utvendig male og oppussingsarbeid
  • Dekkskift
  • Plussversjonen er dessuten selvrensende (den dusjer på eget initiativ)

Bonuspakken inneholder funksjoner for:

  • Finere kroppsarbeid, også innendørs
  • Innvendig male- og tapetsérarbeid, annen oppussing
  • Polering av bilen din
  • Finmekanikk på biler og andre mekaniske innretninger

Den eksklusive og dessverre meget sjeldne De Luxe-versjonen er, på toppen av alt ovenstående, i stand til å skille mellom rødt og rosa, lilla og fiolett, og de klærne du hadde på i går og de du har på i dag. Den kan åpne dører, trekke ut stoler, og kjøper jevnlig blomster, små gaver og andre omsorgsfulle oppmerksomheter. Den husker også hvilken farge du har på øynene, og syns de er de vakreste øyne i verden.

KOM I GANG
Etter at du har fått din nye Mann® i hus, er det på tide å prøve ut de mange fantastiske mulighetene. Avhengig av hva du ønsker å bruke Mann® til, kan det være nødvendig å utføre visse handlinger, til dels av rituell karakter, for å få startet ham. Funksjonene som leveres med din Mann® kan deles i to kategorier:

  1. Funksjoner som Mann® starter av seg selv. Dette inkluderer de fleste seksuelle aktiviteter, ulike fornøyelser, TV-titting og innkjøp av ting som lager lyd og/eller blinker (som PlayStation, plasmaskjermer og PC). Enkelte versjoner utfører også grovt kroppsarbeid og polerer bilen på eget initiativ.
  2. Funksjoner som krever en oppstartsekvens. Dette inkluderer alt husarbeid, samt deltagelse i de fleste shopping-aktiviteter (eksklusive ovennevnte lyd/blinkeinnkjøp).

Oppstartsekvensen trenger ikke å være krevende. Det du må huske er Mann®s Fire Basale Behov (4BB): Sex, ros, mat og drikke (vanligvis i den rekkefølgen). Alle aktiviteter i kategori 2 startes nemlig ved a) enten å tilfredsstille en eller flere av disse behovene, eller b) å gi ham en idé om at en slik tilfredsstillelse er innen rekkevidde.

Ofte kan b) med hell kombineres med en liten «smaksprøve».

Dosering og miks av virkemidler avhenger av prosjektets størrelse og din Mann®s individuelle egenskaper. Enkelte versjoner er lettstartede, mens andre krever sterke stimuli av de 4BB.

Prøv deg fram for å finne ut hva som passer best for din Mann®.

God tirsdag.


Denne artikkelen ble skrevet for seks år siden, og den ble første gang publisert den 7.10.2005, den gang i Startsiden Neste Klikk (nå ABC Nyheter). Som alle overdrivelser, har den noen prosent sannhet i seg. Men siden den gang har jeg følelsen av at menn er blitt mer kompliserte, og kvinner litt enklere. Har jeg rett?

Tirsdag Morgen skrives av Paal Leveraas, til daglig ledertrener og coach i Curious AS. Nyhetsbrevet kommer ut hver tirsdag, og du kan abonnere på det fra denne siden.

Hyldest til kvinnen

Hyldest til kvinnen

Kjære kvinne. Det er din dag i dag. Det er den internasjonale kvinnedagen. Her er min hilsen til deg og dine søstre i alle verdenshjørner.

Først av alt vil jeg hilse deg for din kvinnelighet, din varme, din moderlighet, og din omsorg.

Jeg hilser din svangre mave, struttende i en eksplosjon av livskraft. Jeg hilser dine skrik, din svette og dine tårer i det urkreftene tvinger frem nytt liv gjennom ditt skjød.

Jeg hilser deg som nybakt mor, med et barn som nærer av ditt bryst. Jeg hilser din mykhet og ditt ømme smil når du står over en barneseng om natten. Jeg hilser dine kalde føtter som søker min varme i vinternattens hvite mørke.

Jeg hilser deg i din barndom, dine myke barnehender i mine grove pappahender, jeg hilser gleden, smilene og latteren, mystikken og den ubegripelig store livserfaringen i en fire år gammel pike.

Jeg hilser deg i din ungdom, i en sommereng, omspunnet av langt bølgende hår, gult som gresset, i en kjole som leker i vinden.

Jeg hilser ditt skjelmske smil, ditt duftende hår, din ertende latter. Jeg hilser din klokskap, din styrke, din innsikt, din forståelse og din toleranse.

Jeg hilser dine bølgende, hvite åser og dine myke, mørke daler, dine lekende hender i hår. Jeg hilser din åpne favn, jeg opplyses av ditt åpne sinn. Jeg kneler for din sult og ditt begjær, jeg gråter for din sorg og din lengsel. Jeg hilser dine hofters bølgende rytme, som dovne bølger mot fjerne strender.

Jeg hilser også din brutalitet, din nådeløshet og kompromissløshet. Jeg hilser ditt glefsende, levede ansikt i et glimt mot en bilrute, og jeg snuser inn din sjokoladebrune uskyld, og lar din ibenholtsorte kremmersjel forgifte luften. Jeg bøyer meg for din umettelige kamp for et bedre liv, din vilje til å betale hva det koster. Jeg hilser kroppen du solgte, gang etter gang, som et lam til slaktebenken.

Fremst av alt hilser jeg din omsorg og din samvittighet, jeg hilser deg i din modenhet. Du er sivilisasjonens grunnmur, du er leirbålet vi varmer oss ved. Du er bålet vi hylende danser rundt, som ville indianerkrigere.

Du er madonna og skjøge, du er engel og demon, du er begynnelsen til alt.

Jeg hilser ditt sinne og ditt raseri. Jeg hilser din naivitet, og dine snille, gode øyne.

Jeg hilser med kjærlighet og ømhet din stive nakke, dine såre muskler, din ulmende hodepine, din lange, trette arbeidsdag.

Jeg hilser også ditt bestemorsfang, trygt, duftende av renvasket tøy tørket i sommervind.

Kjære kvinne.

Du være hilset.


Dette gratulasjonstelegrammet ble første gang publisert på Startsiden Neste Klikk (nå ABC Nyheter) den 8. mars 2006. 

Les også «Hvorfor (mange) kvinner ikke får den innflytelsen de fortjener»

 

 

Pin It on Pinterest