Hvorfor (mange) kvinner ikke får den innflytelsen de fortjener

Hvorfor (mange) kvinner ikke får den innflytelsen de fortjener

«Velkommen til ukens … eh … Tirsdag morgen. I dag er på en måte temaet … eh … eller skal jeg si, nei jeg sier tema. Det er … eh .. innflytelse. Nærmere bestemt hvordan kvinner får det. Det er et kjempeviktig tema, altså! Og i dag er det jo … nei, i morgen, mener jeg … kvinnedagen.»

Har du falt av? Det er forståelig. Fyllord, hyppige pauser, nøling, manglende sammenheng mellom budskap og stemmeleie og manglende klarhet gjør mye av forskjellen på en god og en dårlig tale.

Det er dagen før kvinnedagen. Vi kan feire at likestillingen har kommet langt i Norge. Det eneste som hindrer kvinner i å komme opp i de øverste etasjene er de skarpe skårene fra det knuste glasstaket.

Og – for noen – måten de går, står og snakker på.

I internetts barndom var et av de fiffige slagordene at «Content is king, but context is the kingdom».

Ideen var at innholdet er viktig, men måten det presenteres på er viktigere.

I et nøtteskall representerer dette noe av forskjellen på kvinner og menn i arbeidslivet.

Den flinke piken sikrer at det hun skal levere er av beste kvalitet.

Ledergruppa gjesper og smugtitter på klokka.

Den flinke gutten opererer etter prinsippet «fake it ´til you make it» og er mer opptatt av å fremstå som dynamisk enn substansiell.

Ledergruppa klapper entusiastisk.

Den største trusselen for disse gutta er at den flinke piken skal knekke koden og forstå at måten det sies på er viktigere enn det som sies.

Mange av de flinke pikene har gjort det.

Noen av dem har sett Amy Cuddys TED-foredrag om kraftfull posering. De sniker seg inn på et ledig møterom før presentasjonen. Der sitter de og skrever, smiler og snakker seg selv opp.

«Don´t fake it ´til you make it», sier Amy i foredraget.

«Fake it ´til you become it.»

Og jentene faker for alt det er verdt. Så grundig som bare en flink pike kan gjøre det.

 

Noen av dem har også jobbet med måten de snakker på. Kanskje de har gått til en stemme-coach.

Slik Margaret Thatcher gjorde.

Jernkvinnen Margaret Thatcher var Storbritannias statsminister gjennom en årrekke. Hennes politikk endret nabolandet vårt for alltid.

Maggie hadde en nokså dyp stemme. Hun snakket sakte og med tydelig intonasjon.

Det var vanskelig å la være å lytte når Maggie snakket.

Men sånn var det ikke alltid. Da hun startet sin politiske karriere, strevde hun med det samme mange kvinner strever med. Folk lyttet ikke til henne. Og de som lyttet, lyttet høflig, men dypest sett uinteressert.

Hun søkte hjelp fra en coach.

Resten er historie.

Verdenshistorie, faktisk.

(Og vil du lese hvordan det gikk til, er det en utmerket artikkel i The Telegraph: From shrill housewife to Downing Street – the changing voice of Margaret Thatcher.)

Stemmen er en undervudert påvirkningsagent. Men vi hører ikke våre egne stemmer slik andre gjør det. Derfor legger få av oss nok vekt på hvordan vi bruker stemmen for å forsterke budskapet.

På «fritiden» (he-he) er jeg styreleder i et lite oppstartselskap, Technology of Influence AS. Det er startet av min gode venn Rick Salmon. Rick har i mange år trent ledere over hele verden, og blitt mer og mer fascinert av hva stemmen betyr for innflytelse.

«En trent coach vil kunne peke på hva du gjør feil, men kan teknologi gjøre det enda bedre?», spurte Rick seg selv.

Jakten på svaret har fått ham til å pantsette hus og hjem og overtale et team lingvister, teknologer og meg til å bruke «fritiden» (he-he) på utvikling av en app som øyeblikkelig gir deg beskjed om hvilken effekt det du planlegger å si vil ha på ditt publikum.

Voiceable, skal appen hete.

Du bør sjekke den ut.

Samarbeidet med Rick har gitt meg forbløffende ny kunnskap om hvor viktig stemmen er. Nest etter din fysiske fremtoning er måten du snakker på det som avgjør det berømte førsteinntrykket.

Når du har noe viktig å si og oppdager at ingen lytter kan det være lytterne det er noe galt med.

Men mer sannsynlig er det at du bruker et av dine viktigste kommunikasjonsverktøy feil.

Stemmer?

God tirsdag.

Hva kan vi lære av dette?

«Paal, du har en resonant stemme med autoritet», sa Faith Fuller til meg etter en gruppetime i relasjonscoaching for noen år siden. «Men husk at din stemme er en metaskill. Vær bevisst på hvordan du bruker den.»

Begrepet «metaskill» i denne sammenheng refererer til egenskaper som bidrar til å forme kontekst. Det er «parfymen» du velger å spraye rommet med når du går inn i et møte. Hva trenger vi mer av for å oppnå det vi ønsker? Inspirasjon? Stahet? Entusiasme? Omsorg? Enten du er leder eller medarbeider, kvinne eller mann, er en slik klargjøring for deg selv og andre svært effektfull.

Hva gjelder Faith, forstod jeg hva hun mente, men jeg ikke hva jeg skulle gjøre. Stemmen min, jeg kan vel ikke gjøre noe med den? Det er den stemmen jeg har?

Der tok jeg feil. Stemmen er et instrument. Du kan hamre løs på et fåtall strenger eller bruke et stort register. Men det krever trening. Finn en coach. Eller en app. 🙂

 

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach. Skribent. Foredragsholder. @ Leveraas AS
Paal Leveraas er redaktør av Tirsdag morgen og gründer i Leveraas AS. Han var gründer av digi.no. I dag kaller han seg coach og journalist, med kommunikasjon som en rød tråd. Ta kontakt med Paal enten du trenger en sparringpartner i ditt lederskap eller en som kan hjelpe deg å få budskapet ut i verden. Eller begge deler.

 

Lederskap på 60 sekunder

Lederskap på 60 sekunder

Kan det hende ledelse er overvurdert? Kanskje det er så enkelt som dette:

  1. Tenk tilbake på den verste og den beste lederen du noensinne har hatt.
  2. Lag en liste over alt de gjorde som du mislikte.
  3. Ikke gjør noe av dette mot andre, noensinne!
  4. Lag en liste over alt de gjorde som du likte.
  5. Gjør det mot andre, alltid!

Og du trodde lederskap var vanskelig?

Verden er full av gode tips om hvordan du skal bli en bedre leder. Denne 60-sekundersmetoden fra Phil Dourado sin bok «The 60 Second Leader» er bare ett av dem. Inspirert av den ambisiøse tittelen, og at dette er Tirsdag morgen-brev nummer 60, bringer jeg deg i dag et komplett ledertreningsprogram som du bør ha unnagjort om et minutt.

Allerede Aristoteles skrev ledelseslitteratur. Han fremholdt de fremste lederegenskaper som:

  • dristighet
  • måtehold
  • frisinnethet
  • storhet
  • stolthet
  • godt humør
  • vennlighet
  • sannferdighet
  • vittighet
  • rettferdighet

Verden har kanskje ikke endret seg så mye?

Lederskap er historiefortelling. Du har tre historier: En om deg selv, hvem du er, hvor du kommer fra, hva du står for og hva du forventer. En annen om virksomheten du leder, hvorfor den er til, hvorfor den er en fantastisk arbeidsplass. Den tredje handler om å gjøre folkene du leder til en del av historien ved å knytte det opp mot arbeidet de utfører.

John F. Kennedy besøkte NASA sitt hovedkvarter. Han stoppet for å snakke med en mann som støttet seg mot en vaskekost. «Hva er det du gjør?», spurte presidenten. «Sir, jeg hjelper til med å få en mann på månen», svarte han.

Lincoln ble en gang spurt om hvor lang tid han brukte på å skrive Gettysburg-talen. «Hele livet», svarte han.

John Maxwell er en berømt lederguru som formidler sannheter like eviggrønne som Aristoteles dyder. Maxwells 21 udiskuterbare lover om lederskap er disse:

  1. Loven om lokket – lederegenskaper avgjør hvor effektiv du er.
  2. Loven om innflytelse – det virkelige målet på lederskap er innflytelse, verken mer eller mindre.
  3. Loven om prosess – lederskap utvikles daglig, ikke på en dag.
  4. Loven om navigering – hvem som helst kan styre ei skute, men det kreves en leder for å stikke ut kursen.
  5. E.F. Huttons lov – når en ekte leder snakker, lytter folk.
  6. Loven om fast grunn – tillit er fundamentet for lederskap.
  7. Loven om respekt – folk følger naturlig ledere som er sterkere enn dem selv.
  8. Loven om intuisjon – ledere vurderer alt med lederøyne.
  9. Loven om magnetisme – hvem du er er hvem du tiltrekker deg.
  10. Loven om konnektivitet – ledere berører ditt hjerte før de ber om din hånd.
  11. Loven om den indre sirkel – en leders potensial avgjøres av de som står ham nærmest.
  12. Loven om maktfordeling – bare trygge leder deler sin makt med andre.
  13. Loven om reproduksjon – det kreves en leder for å oppdra en leder.
  14. Loven om innsalg – folk kjøper lederen, deretter visjonen.
  15. Loven om seier – ledere finner måter teamet kan vinne på.
  16. Loven om momentum – momentum er en leders beste venn.
  17. Loven om prioritering – ledere forstår at aktivitet ikke alltid er det samme som oppnåelse.
  18. Loven om oppofrelse – en leder må gi opp for å gå opp.
  19. Loven om rette tid – vite når ledelse er like viktig som hva man gjør og hvor man går.
  20. Loven om eksplosiv vekst – for å vokse, led de som følger deg, for å bli flere ledere, led ledere.
  21. Loven om ettermæle – en leders verdi måles på etterfølgeren.

Bob Dylan sa det enklere: «There’s no success like failure, and failure’s no success at all.»

Tiden er ute.

Gå og led.

God tirsdag.

Inspirert blant annet av boken The 60 Second Leader av Phil Dourado og theLeadershipHub.com.

Hva George Costanza kan lære deg om lederskap

Hva George Costanza kan lære deg om lederskap

Fridas lederkarriére hadde vært humpete til nå. Da hun fikk den nye lederstillingen, bestemte hun seg for å lære av feilene hun hadde gjort tidligere. Hun ville bestrebe seg på å gjøre det motsatte av hva hun tidligere hadde gjort.

Hennes historie fikk meg til å tenke på en episode i Seinfeld. Rollefiguren George Costanza er ikke hva vi tenker på som den perfekte leder, verken for andre eller for seg selv. Men i en episode startet han et eksperiment som viste seg vellykket.

Etter å ha reflektert over sitt feilslåtte liv sammen med Jerry, Elaine og Kramer, erklærer han:

«Det er blitt klart for meg i dag (mer…)

Pin It on Pinterest