Ekstremt lederskap

Lederskap er en gave gitt til deg av de som følger deg, sier general Mark Welsh i denne brutalt ærlige talen til soldater ved US Air Force Academy. Generalen fremstår ikke akkurat som prototypen på en tøff, følelsesløs drapsmaskin. På den annen side gjør han det også. Samtidig  fremviser han lederskap kombinert med følelser, innlevelse, refleksjon og sterkt engasjement.

Takk til Mara Senese, som tipset om den på Facebook.

Har du 50 minutter til overs, bruk de gjerne til å se hva ekstremt lederskap handler om. Og vær glad du ikke tok den lederskolen.

Mens vi venter på begravelsen

Mens vi venter på begravelsen

Epost er gammeldags, og vil dø og begraves, hevdes det fra entusiaster innen sosiale medier. Dødskampen er antagelig ennå ikke kommet til din innboks, og dersom du er som mange andre, oppdager du til stadighet at epost tar urimelig mye tid.

Når eposten styrer din arbeidshverdag, og ikke omvendt, trenger du å gjøre noe. Disse tre rådene kan være en god start på veien til å gjenvinne kontrollen over innboksen din.

  1. Bli ferdig med alle de uleste meldingene med en gang. Ikke skum gjennom listen etter viktige meldinger og la resten ligge til senere. De uleste meldingene er de første jordpåkastelsene på din egen begravelse, ikke epostens. Dersom du ikke graver deg ut med det samme, har du tapt. Sjekk derfor eposten din på faste tider gjennom dagen, og kategoriser dem som «følg opp», «på vent» og «arkiv».
  2. Bruk David Allens tominutt-regel. Dersom en epost tar mindre enn to minutter å svare på, så ta de to minuttene og gjør det der og da.
  3. Meld deg ut av mailing-lister som fyller opp innboksen din. Tenk nøye på hvilke lister som gir deg noe av verdi, og meld deg ut av resten.

Kilde: Harvard Business Review

Derfor skal du holde deg med kontortid

Professorer og til dels også leger, vaktmestre og andre etterspurte yrkesgrupper med tette timeplaner setter gjerne av et par timer i uken til «kontortid» eller «ringetid». Det er tidspunkt hvor du vet at du kan finne dem på kontoret og kan stikke innom eller ringe for en samtale som ikke er avtalt på forhånd. Studentene vet at de i så fall får professorens udelte oppmerksomhet i noen minutter.

Harvard Business Review oppfordrer ledere i næringslivet til å innføre en lignende ordning. I mange virksomheter i næringslivet er lederen nesten aldri på kontoret, og de ansatte har sjelden eller aldri muligheten til å snakke med ham eller henne på tomannshånd. Hvis du som leder kjenner deg igjen i den beskrivelsen kan det hende at du skal stjele trickset fra akademika og blokke ut to timer en fast ukedag til «kontortid». Fortell dine medarbeidere at du i disse timene vil være tilstede for dem, og oppfordre dem til å snakke om hva som bekymrer dem eller gleder dem. Dette kan lett bli de mest produktive timene i uken for deg og virksomheten du leder.

Voksesyk? Slipp taket

Voksesyk? Slipp taket

Dersom du ønsker at ditt 10-mannsfirma skal vokse til 100, kanskje 1000 ansatte, er første bud: Slipp taket.

Er du en perfeksjonistisk leder som ikke greier å slippe taket i detaljene? Detaljstyring er ikke bare irriterende for de som har deg hengende over skulderen. Det er også en bremsekloss for vekst, ifølge Harvard Business Review.

Her er noen tips:

  1. Skyv beslutningsmyndighet nedover. Hvis du tar alle avgjørelser, holder du bedriften tilbake. Deleger myndighet til å ta beslutninger ned til lavest mulige nivå.
  2. Aksepter at feil vil oppstå. Delt ansvar med andre betyr at tingene ikke alltid gjøres slik du ville gjort det. Skift fokus til hva du ønsker skal skje, ikke hvordan. Din jobb er å peke på målet, ikke å fortelle dine medarbeidere hvordan de skal komme frem til det utover generelle retningslinjer. Klargjør dine forventninger til kvalitet og prosess, og se feil som måtte oppstå som en mulighet til kollektiv læring.
  3. Omgi deg med folk du stoler på. For at du skal føle deg trygg på å gi opp styringen, omgi deg med folk du stoler på og tror på. Invester tiden din i å utvikle og vokse dine beste medarbeidere.

Pin It on Pinterest