(En annen slags) smøretips for påsken Enkle svar på kompliserte utfordringer

(En annen slags) smøretips for påsken Enkle svar på kompliserte utfordringer

Rød, gul, grønn eller blå? Her er smøretipsene du kan bruke både i påsken og i andre sammenhenger hvor du har med andre mennesker å gjøre.

Kommunikasjon er i blant forunderlig vanskelig. Hvis du noensinne har opplevd at du sa én ting, mens mottakeren hørte noe helt annet, så vet du hva jeg mener.

Ved å bli bevisst din egen kommunikasjonsstil, samtidig som du kjenner igjen og tilpasser deg kommunikasjonsmønsteret til de du møter, kan konflikt og misforståelser avverges.

Jobber du innen salg eller andre former for utadrettet virksomhet, kan måten du velger å kommunisere med andre på bety forskjellen på salg og avvisning.

For å finne ut hva slags type du er, kan du velge å (mer…)

Stolthetsparaden for introverte

Stolthetsparaden for introverte

Et demonstrasjonstog paraderer nedover Karl Johan. Det er en forunderlig stillferdig gjeng. Ingen roper. Ingen kjefter. Samtalen går lavmælt mellom dem. De går sakte og ettertenksomt.

Over dem vaier bannere med slagord som «Stille vann har dypest bunn», «Stolt og stille!», «Energi fra innsiden», «Jeg er ikke dum, jeg er bare introvert» og «Mindre prat – mer refleksjon».

Det er Stolthetsparaden for introverte.

Aldri så vi en fredeligere demonstrasjon.

Introverte er en nedvurdert ressurs i samfunnet. Det til tross for at mer enn halvparten av befolkningen har denne «legningen», og opp mot 40 prosent av alle toppledere.

Så et demonstrasjonstog som beskrevet over, kunne absolutt ha sin berettigelse.

Foreløpig tror jeg dessverre det bare eksisterer i min fantasi.

Det var Carl Jung som først delte verden i introverte og ekstroverte. I dag er det gjerne en av flere akser på adferdstester som DISC og Myers Briggs, og regnes som utslagsgivende egenskaper i mange typer jobber.

Å bli «avslørt» som introvert vil ofte telle negativt ved ansettelser. Man kan fristes til å mistenke at på den uoffisielle «nei-nei-lista» til arbeidsgivere rangeres innadvendthet bare marginalt mindre negativt enn alkoholproblem, og bare så vidt mer positivt enn muligheten for snarlig svangerskapspermisjon.

Derfor spiller mange introverte et spill. De later som om de er mer utadvendte enn de er. Det gjør de heldigvis ofte ganske ubesværet. Introverte er gode skuespillere. Mange store skuespillere er faktisk svært introverte.

Det er mange toppledere også. En undersøkelse gjengitt i USA Today viste at opp mot 40 prosent av topplederne i de største selskapene var skap-introverte. Og du vil vite hvem de er om du tenker på ledere som tar gode og gjennomtenkte beslutninger, lytter godt og ikke snakker uten å si noe.

Innadvendthet er ikke det samme som sjenanse. Det handler om hvor du henter energien din. Ekstroverte henter den gjennom dialog og tilbakespill fra omverdenen. Introverte henter den fra sitt eget indre.

Det er enklere for en introvert å være ekstrovert når det kreves, enn omvendt. Sånn sett er det de ekstroverte som mangler noe: Evnen til å fungere uten stadig bekreftelse.

Så er du ekstrovert, sett pris på dine introverte kolleger. Er du selv innadvendt, vit at du er en bærekraftig, fornybar energikilde av uvurderlig verdi. Legg alle fordommer mot innadvendthet bak deg, og utvikle i stedet din evne til å være ekstrovert når det kreves.

Klem en introvert i dag!

God tirsdag.

De ensfargede i blant oss

De ensfargede i blant oss

Å dele inn verden i fire typer mennesker kan virke som en grov forenkling. Men det enkle er ofte det beste.

"Puzzle" - Olga Berrios - Flickr CC BY 2.0

“Puzzle” – Olga Berrios – Flickr CC BY 2.0

En tidligere kollega og jeg var for mange år siden på global “turné”. Vi besøkte fire kontinent for å motivere kolleger i det internasjonale konsernet jeg den gang var en del av. Min kollega er en klassisk ildsprutende, temperamentsfull type, full av begeistring, engasjement og energi som bare må ut. Han er et av disse menneskene som aldri bare kommer inn i et rom, han inntar det.

Han er en rendyrket gul person, – I-en i den kjente adferdsanalysen DISK. I-er skaper begeistring og elsker applausen. I-ene er utadvendte, menneskekjære, kreative og inspirerende, og de elsker rampelyset. Hvis du roser dem, stråler de, hvis du kritiserer dem, går de rett i kjelleren.

I-en står for innflytelse. De andre tre bokstavene i DISK står for dominans, stabilitet og konformitet. I mange DISK-analyser har bokstavene sine assosierte farger. D er rød, I er gul, S er grønn og K er blå.

De færreste er rendyrket på én farge, men har et spekter av ulike adferder og spille på. Oftest er to eller tre av fargene tilstede i en typisk profil.

Ikke så med min kollega. Han er og var knall gul.

I vår kontakt med mennesker fra Europa, USA, Sør-Amerika og Asia registrerte jeg en distinkt forskjell i hvordan ulike kulturer tok i mot min gule venn. Størst var forskjellen mellom latinamerikanere og asiater. De førstnevnte var fra seg av begeistring, de siste var vettskremte. Workshop’en i Asia var rett og slett en emosjonell katastrofe.

Rendyrkede adferdstyper er utrolig sterke på det de er sterke på, men det manglende spekter av andre farger begrenser handlingsrommet. Der de fleste av oss tilpasser oss de menneskene vi møter, er de ensfargede i blant oss mindre tilpasningsdyktige. Det er en styrke i mange sammenhenger, fordi budskapet blir så tydelig og sterkt, men i andre sammenhenger blir det et handicap.

DISK og lignende personlighetsanalyser er populære i næringslivet. Noe av grunnen til det er den bevisstheten de skaper om hvordan ulike adferdsstiler påvirker omgivelsene. Har du og ditt team gått gjennom en DISK-analyse, vet dere at alle typer trengs, og at de mest vellykkede i blant oss er de som best kan tilpasse seg skiftende omgivelser. I dagens globaliserte næringsliv er dette utvilsomt en styrke.

De ensfargede i blant oss har sin sjarm. Men regnbuen er å foretrekke i det lange løp.


Vil du vite mer om DISK? Ikke nøl med å ta kontakt. Jeg holder også jevnlig kurs i DISK for virksomheter og konsulenter som selv ønsker å ta dette verktøyet i bruk. Neste kurs er satt opp den 15. oktober. Påmelding her.

Puslespillet deg

Puslespillet deg

Kommunikasjon er viktig, og vanskelig. Hvor mange ganger har du ikke opplevd at du sier én ting, mens budskapet som oppfattes i den andre enden er noe helt annet? Dersom du sier det samme til en tredjeperson, kommer det kanskje frem akkurat slik du hadde tenkt det.

(mer…)

Pin It on Pinterest