Verktøyene som gir gladere kunder og brukere

Verktøyene som gir gladere kunder og brukere

— Jeg har holdt på i servicebransjen i 25 år, sier Ragnar Løken. — Hvordan vi jobber med brukerstøtte og support har endret seg lite på disse årene. Men nå ser det ut som om noe skjer.

Ragnar Løken er en av ildsjelene i Dataforeningens faggruppe «Service Management». 27 september arrangerer faggruppa sin konferanse hvor de setter fokus på å vise frem «state of the art» på verktøy for kunde- og brukerstøtte.

En lang rekke leverandører er bedt om å presentere praktisk anvendelse av sine verktøy.

(mer…)

Hva testere kan lære av sjimpanser og spekkhoggere

Hva testere kan lære av sjimpanser og spekkhoggere

Har du en rolle i det å teste eller kvalitetssikre programvare? Med fare for å fornærme noen, og med en internasjonal kapasitet på testing som kilde, kan vi nå fastslå at det er mange likheter mellom apekatter og testere. Her er hva du kan lære om testing av programvare fra sjimpanser og spekkhoggere.

– Vi som leder testere eller selv driver med testing har en viktig rolle i å drive gjennom endringer, påvirke og hjelpe individer, team og gjerne hele virksomheten til nye nivåer, sier den britiske internasjonalt anerkjente eksperten op testing, Isabel Evans.

– Vi må samhandle med mange mennesker og samarbeide i prosjektgrupper med personer som har mange ulike perspektiver. Det er ikke lett, og det faller ikke naturlig for de fleste, spesielt fordi vi som driver med testing ofte har en litt vag og uklar posisjon i «flokken».

Hun er opptatt av at denne gruppen trenger å (mer…)

Når problemet er «hva er problemet?» Hvordan «The Robertsons» hjelper agile utviklere å gå fra løsning til problem

Når problemet er «hva er problemet?» Hvordan «The Robertsons» hjelper agile utviklere å gå fra løsning til problem

Du sitter med svaret. Kanskje flere svar. Men vet du hva spørsmålet er? Antagelig ikke, skal vi tro James Robertson. Han og kona Suzanne har gjort en karriere på å hjelpe datafolk med å identifisere det egentlige problemet.

Vi mennesker har en tendens til å hoppe rett på løsningen, uten å først forsikre oss om at vi forstår problemet.

Suzanne og James Robertson har samarbeidet med Den norske dataforening i 20 år. Samarbeidet startet med et tilfeldig møte i Amsterdam på midten av 90-tallet. Siden da har de to guidet utallige kursdeltakere mot kjernen av det de holder på med: å forstå det virkelige problemet.

I slutten av mai er James Robertson tilbake for et nytt kurs, «Mastering Business Agility». – Kurset handler om å gi deltakerne analytiske verktøy for å forstå det virkelige, underliggende problemet, sier han.

(mer…)

Pin It on Pinterest