Telenor henter verdier fra Norges digitale «blodårer» Gjør data om bevegelsesmønstre for mobil til salgsvare

Telenor henter verdier fra Norges digitale «blodårer» Gjør data om bevegelsesmønstre for mobil til salgsvare

Hva gjør turistene etter at de har kommet til Tromsø? Hvilke nasjonaliteter er det på et gitt museum? Hvordan påvirker 17. mai kokainforbruket i Holmenkollen? Hva gjorde Kygo-fansen de siste 24 timene før konserten startet? Hvorfor drar folk fra Nesbyen til Flå for å handle mat?

Teleoperatørene sitter på store mengder verdifulle data om hvor mobilbrukere befinner seg til enhver tid. Konseptdirektør Gaute Marsteintrædet i Telenor har fått jobben med å utvikle nye kommersielle anvendelser av disse dataene. I 2017 utviklet de 16 kommersielle piloter. På konferansen «Make Data Smart Again» den 5. juni forteller Gaute Marsteintrædet om Telenors erfaringer så langt.

Mange av pilotene er knyttet til turistnæringen.

– Vi fant ut at turistnæringen egentlig visste sørgelig lite om hvem som kommer til Norge, hvor lenge de blir, og (mer…)

Blind digital rekrutterer valgte 50% flere kvinner Evry tester søkere med kjønns- og navneblindt dataspill

Blind digital rekrutterer valgte 50% flere kvinner Evry tester søkere med kjønns- og navneblindt dataspill

Etter at Evry begynte å bruke anonym, spillbasert rekruttering har andelen kvinnelige nyansatte søkere økt med opptil 50 prosent.

Evry har begynt med gamification i rekruttering. Det har redusert kostnadene og kuttet ned på tiden det tar å bemanne opp med nye talenter. Og som en bonus har det også økt kvinneandelen blant de nyrekrutterte, i et tilfelle fra 29 til 44 prosent.

– Vi ser ikke kandidatene, vi ser ingen CV eller søknader, forteller Bente Kristiansen i selskapet. Hun er ansvarlig for employer branding i Evry, og skal fortelle om sine erfaringer på et arrangement i regi av Dataforeningen i juni.
(mer…)

Viggo Steens «beste praksis» for outsourcing Reduserer kompleksitet, ikke kostnader

Viggo Steens «beste praksis» for outsourcing Reduserer kompleksitet, ikke kostnader

Når IT-sjefer skal rydde opp i gammel moro, sender de arbeidsoppgavene til utlandet. Det handler ikke først og fremst om penger. «Sourcing handler mer om å redusere kompleksitet enn å redusere kostnader», forteller DNBs Viggo Steen.

«Kompleksitet»  er et ord som brukes mye og ofte i dag, først og fremst for å beskrive det uoversiktlige spillebrettet digitalisering og globalisering har skapt og som vi alle må forholde oss til.

I bankkretser tenker man fort på en annen form for kompleksitet: det er den uoversiktlige spaghettien av systemer og programmer som har bygget seg opp gjennom flere tiår og som inkluderer alt fra stormaskiner til mobilapper. Det store lappeteppet av systemer må til enhver tid håndtere et meget komplisert regelverk. (mer…)

Pin It on Pinterest