Verktøyene som gir gladere kunder og brukere

Verktøyene som gir gladere kunder og brukere

— Jeg har holdt på i servicebransjen i 25 år, sier Ragnar Løken. — Hvordan vi jobber med brukerstøtte og support har endret seg lite på disse årene. Men nå ser det ut som om noe skjer.

Ragnar Løken er en av ildsjelene i Dataforeningens faggruppe «Service Management». 27 september arrangerer faggruppa sin konferanse hvor de setter fokus på å vise frem «state of the art» på verktøy for kunde- og brukerstøtte.

En lang rekke leverandører er bedt om å presentere praktisk anvendelse av sine verktøy.

(mer…)

IBM-topp Hans-Henrik Merckoll: — Konsulenter fortjener mer anerkjennelse Leter etter fremragende IT-ledere og konsulenter til Rosing/Konsulentprisen 2018

IBM-topp Hans-Henrik Merckoll: — Konsulenter fortjener mer anerkjennelse Leter etter fremragende IT-ledere og konsulenter til Rosing/Konsulentprisen 2018

— Mange IT-prosjekter har fått ufortjent mye negativ oppmerksomhet, sier Hans-Henrik Merckoll. IBM-sjefen slår et slag for konsulenter. I disse dager leter han og resten av en jury etter de beste konsulentene, topplederne og IT-direktørene i Norge.

Merckoll har sett IT-bransjen fra mange utsiktspunkter, inkludert Evry og HP, og nå IBM. Denne høsten sitter han i en en jury på åtte som skal velge verdige vinnere til fire av årets utmerkelser Rosing og Konsulentprisen. De to prisutdelingene er slått sammen og offentliggjøres på et arrangement den 17. oktober.

— Dere skal finne årets toppleder, IT-leder, konsulentselskap og konsulent. Hvilke av disse ligger ditt hjerte nærmest?

— Konsulentprisene, uten tvil. Jeg brenner for bransjen. Det er viktig å synliggjøre det gode vi bidrar med. Konsulentbransjen har fått mye urettferdig kritikk i forbindelse med store IT-prosjekter. Det fokuseres på kostnader og overskridelser, men det er langt flere prosjekter som går bra og bringer Norge videre enn de som ender i fiasko.

«Konsulentbransjen har en viktig misjon»

— Og bak står en hær av overbetalte konsulenter?

— Konsulentbransjen har en viktig misjon. Det er veldig mange med ekstremt spisset kunnskap av en type som kundene har behov for i periode, men som det ikke har noen hensikt å ha fast ansatt. Det er også mange andre fordeler med en utenforstående rådgiver. Han eller hun kan gå inn med mye mere dybdekunnskap, se ting utenfra og tørre å utfordre. Internpolitikken får mindre påvirkning, og kunden får glede av konsulentens erfaringer med tilsvarende problemstillinger fra andre oppdrag.

— Hva kjennetegner en vinner av Konsulentprisen?

— Sterkt kundefokus, evne til å hjelpe kunden med å løse utfordringer og det å se mulighetsbildet.

— Hvordan foregår utvelgelsesprosessen?

— Via nomineringer og kvantitative undersøkelser. Vi har fått innsyn i spennende prosjekter som har gitt oss godt materiale i bunn. De nominerte får også muligheten til å presentere sitt arbeid.

— Hvem er den mest imponerende konsulenten du har gitt en pris til?

Anne Grethe Solberg, uten tvil. Hennes formidlingsevne og hvor raskt hun forstod problemet og kunne komme med forslag til en diagnose imponerte stort. Hun fikk også veldig fort stor tillit. Det er en viktig del av godt konsulentarbeid.

«En god IT-leder er en som går i ´krigen´ og er en god kulturbygger.»

— Juryen skal også dele ut andre priser, blant annet til den beste IT-lederen eller -direktøren. Hva er en god IT-leder?

— En som kan sette tydelig retning for IT strategien, kan kommunisere med selskapet på tvers av de ulike leddene og se hvordan teknologi kan være med å løse forretningsutfordringer. De beste representerer den «broen» jeg prater mye om, det handler ikke om teknologi i seg selv, men om å bygge bro mellom IT og forretning. En god IT-leder er også en som går i «krigen» og er en god kulturbygger.

— Jeg mener at forretningssiden ofte ikke er god nok til å sette IT på agendaen. Virksomhetene har en forretningsstrategi og en IT-strategi, men dette er to sider av samme sak i dag. IT-ledere rapporterer ofte til finansdirektøren, men de bør sitte i ledergruppa. Jeg håper disse prisene kan bidra til å gjøre IT til helten igjen. For det har faktisk vært noen tøffe år, for ikke å si tiår, for IT.

— En IT-leder må også i stor grad være god med mennesker. Det vi ser er at flere it-ledere har mer HR-bakgrunn og mindre teknisk. For det handler om å få folk til å jobbe og samhandle på nye måter.

— Så er det også mange IT-ledere som fokuserer for lite på kultur og lederskap, og for mye på teknologi og det å holde «grunnmuren» på plass.

Rosing / Konsulentprisen 2018

Hans-Henrik Merckoll er til daglig direktør for tjenestedivisjonen i IBM Norge. I årets Rosing og Konsulentprisutdeling sitter han i en jury for kategoriene Årets toppleder, Årets IT-direktør/-leder, Årets konsulentselskap, og Årets konsulent.

Juryen består av Hans-Henrik Merckoll (IBM), Tale Skjølsvik (OsloMet), Per Høiby (First House), Svein Stavelin (Incepto) – juryleder, Henning Meese (Computerworld), Hans Christian Westlye, Virke.

Prisene deles ut på et arrangement den 17. oktober på Hotel Continental i Oslo. Les mer her.


Denne artikkelen er skrevet for Den norske dataforening, og originalt publisert på deres nettsider. Oppslagsbilde: Pixabay CC BY 0 med modifikasjon.

Loading...
Gründerens bakdør til offentlig sektor Ny kontraktsform gjør det lettere for oppstartselskap å få innpass

Gründerens bakdør til offentlig sektor Ny kontraktsform gjør det lettere for oppstartselskap å få innpass

Rigide anbudsregler er en av de største barrierene gründerselskap møter i offentlig sektor. Innovasjonspartnerskap med offentlig støtte fjerner noen av hindringene og åpner en alternativ vei inn i «varmen». Og det virker.

At anbudsreglene bygger motorveier for etablerte aktører og kostbare bomveier for nye er en mer eller mindre etablert sannhet.

Det er ikke det at regelverket ikke tillater innovasjon, snarere at dersom anbudsskriverne blir for kreative lurer sinte leverandører, konkurransemyndigheter, EØS og det som verre er i bakgrunnen.

Det er ikke lett å være sprudlende og nytenkende mens du er omringet av et SWAT-team med skarpladde våpen, er det vel?

(mer…)

Hva testere kan lære av sjimpanser og spekkhoggere

Hva testere kan lære av sjimpanser og spekkhoggere

Har du en rolle i det å teste eller kvalitetssikre programvare? Med fare for å fornærme noen, og med en internasjonal kapasitet på testing som kilde, kan vi nå fastslå at det er mange likheter mellom apekatter og testere. Her er hva du kan lære om testing av programvare fra sjimpanser og spekkhoggere.

– Vi som leder testere eller selv driver med testing har en viktig rolle i å drive gjennom endringer, påvirke og hjelpe individer, team og gjerne hele virksomheten til nye nivåer, sier den britiske internasjonalt anerkjente eksperten op testing, Isabel Evans.

– Vi må samhandle med mange mennesker og samarbeide i prosjektgrupper med personer som har mange ulike perspektiver. Det er ikke lett, og det faller ikke naturlig for de fleste, spesielt fordi vi som driver med testing ofte har en litt vag og uklar posisjon i «flokken».

Hun er opptatt av at denne gruppen trenger å (mer…)

Unngå hasardiøse beslutninger: spill hasard «Vi bruker milliarder på IT, men lite på å vurdere nytten», sier Kjetil Strand

Unngå hasardiøse beslutninger: spill hasard «Vi bruker milliarder på IT, men lite på å vurdere nytten», sier Kjetil Strand

Når prosjektgruppa møter veggen og ikke blir enige om hva som skal prioriteres, kan en løsning være å sette seg ned ved pokerbordet. Ikke for å spille verken klespoker eller Texas Hold Em, men noe så pragmatisk som «nyttepoker».

I den flimrende videosamtalen fra hytta ved Tyrifjorden fremstår Kjetil Strand som alt annet enn en gambler. Like fullt er temaet for intervjuet hvordan man kan unngå hasardiøse feilvurderinger ved å spille hasard.

Kjetil har gått inn i en nisje som, til tross for at det egentlig er noe av det mest sentrale i alt vi gjør, ofte blir stemoderlig behandlet.

Det handler om (mer…)

Pin It on Pinterest