Ønsker du endring? Regel nummer én: Vær ditt eget forskningsprosjekt.

En venn fortalte at han sluttet å røyke for 12 år siden. («12 år, tre måneder, 2 uker, fire dager, fem timer og 26 minutter, for å være helt nøyaktig», la han til.)

  • Da hadde jeg røkt i 24 år, og forsøkt å slutte i 23 og et halvt, fortalte han. – Gang på gang la jeg bort sigarettene. Selvrespekten led. Jeg hadde jo ingen viljestyrke.

Til slutt skjønte han at det ikke handler om viljestyrke. Det handler bare om ferdigheter.

  • Jeg ble nysgjerrig på min egen utilstrekkelighet, og oppdaget at dette egentlig handler om manglende ferdigheter i å være en ikke-røyker. Jeg trente. Til slutt ble jeg god.

En venninne jo-jo-slanket seg i en årrekke. Så utnevnte hun seg selv til forsker og forskningsobjekt. Daglig undersøkte hun sammenhenger mellom årsak og virkning, ikke som en dommer, men som en forsker. Gradvis tilpasset hun sine spisevaner basert på sin nye kunnskap.

«Gjør mer av det som virker, og mindre av det som ikke virker.»

Endringsagenter skal ikke dømme, de skal forske. Enten det er personlige eller organisatoriske endringer, er oppskriften enkel : Vit hva du vil endre, og finn ut hva som virker og hva som ikke virker. Gjør mer av det som virker, og mindre av det som ikke virker.

I boken Change Anything beskriver forfatterne fem fundamenter å bygge på når du ønsker å endre noe.

  1. Elsk det du hater: «If you can’t be with the one you love, love the one your with», var omkvedet i en gammel sang. Skal du lykkes med endring må du gjøre den nyttige atferden lystbetont.
  2. Tren ferdigheter: Dersom endringen krever mye viljestyrke er det sannsynligvis fordi du mangler ferdigheter. Det er ikke din svake karakter som har skylden. Problemet er ikke at du er svak, men det kan være at du er uvitende. Uvitenhet kan repareres. Målrettet trening gir deg de ferdighetene du trenger.
  3. Gjør «medskyldige» til alliansepartnere: De færreste har forstått hvor sterkt andre underminerer deres endringsforsøk gjennom å oppmuntre og tilrettelegge for dårlige vaner. Intensjonene er som regel gode. Så snakk med dem. Påpek på en god måte adferd som river ned. Ofte er én samtale nok. Eliminér motspillere og rekrutter medspillere, så øker sjansen for suksess dramatisk.
  4. Bruk bestikkelser og omvendt belønning: Bestikkelser kan være forbløffende effektivt, også når du bestikker deg selv. Du kan også bruke omvendt belønning. Det ligger i menneskets natur å tenke kortsiktig. En glede i dag veier mye tyngre enn belønningen du ikke får i morgen. Bruk denne innebygde irrasjonaliteten til din fordel. Snu økonomien på hodet, og sørg for at feil atferd koster. Min coach fikk meg en gang til å gå med på at han skulle gi 500 av mine kroner til en organisasjon jeg foraktet hver gang jeg ikke gjorde som jeg sa. De fikk aldri en krone.
  5. Kontroller omgivelsene dine: Våre omgivelser styrer våre tanker, følelser og handlinger i overraskende stor grad. Skal du ha kontroll over livet, må du også ta kontroll over miljøet. Lær å bruke avstand, signaler, og verktøy i din favør, og du verver miljøet som en sterk alliert. Fjern fristelser og påminnelser om det som var, omgi deg med symboler for å minne deg om det som kommer.

Husk at alt handler om perspektivet du inntar. Når du endrer måten du ser på, endrer det du ser på seg også.

God tirsdag.

Husk at alt handler om perspektivet du inntar. Når du endrer måten du ser på, endrer det du ser på seg også.»


En helt alminnelig dag på jobben, mars 2029? (Foto: Timeanddate.com og Image by Nickbar from Pixabay)

En helt alminnelig dag på jobben Tirsdag 20. mars 2029

Vi befinner oss i den fjerde industrielle revolusjon. Det betyr antagelig at det fjerde arbeidsliv også ... Les mer
Gammeldags klokke og timeglass

Møtekultur: 3×8-formelen gir bedre møter. Og en bonus

Tid er det mest rettferdige som fins. Vi har alle like mange timer i døgnet. Ikke ... Les mer
Glem huskelista

Glem huskelista Alt du trenger å huske er hva du skal glemme

Jeg skal prøve å glemme huskelista en stund. I stedet skal jeg lage en glemmeliste. Ukens ... Les mer
Sol på blå himmel med 12 produktikoner rundt.

12 verktøy som gjør meg mer effektiv

Godt verktøy er halve jobben, sies det. Her er noen av de digitale verktøyene jeg bruker ... Les mer
Ut av Afrika. Inn i Coop

Ut av Afrika. Inn i Coop

Siri gikk fra dotcom til dot-konk til Sør-Sudan. Nå er hun tilbake i Norge. Coop Norge ... Les mer
© Michael Jastremski for openphoto.net

Medarbeiderskap i tre akter

Godt medarbeiderskap fordrer ansvar for egen vekst. Det starter med godt lederskap. Så spilles det ut ... Les mer
Når harmoni blir det godes fiende

Når harmoni blir det godes fiende Konflikt skal ikke unngås for enhver pris

Et arbeidsmiljø uten konflikt anses ofte som det ultimate målet for en arbeidsplass. I virkeligheten kan ... Les mer
Anders Hakstun (privat foto) (sort-hvitt med elv i bakgrunnen)

Seks snarveier inn i hodet ditt

De seks snarveiene for å hacke vår adferd som de digitale mastodontene aktivt bruker for å ... Les mer
3 områder hvor AI kan gjøre HR bedre

3 områder hvor AI kan gjøre HR bedre

Her er 3 av mange HR-felt hvor kunstig intelligens kan gjøre jobben bedre enn naturlig intelligens ... Les mer
Agilitet for ledere

Agilitet for ledere Og (andre) dummies

«Vi må bli mer agile», sier toppsjefen. «Fra i dag av organiserer vi oss i skvadroner, ... Les mer
Det morsomste du gjør

Det morsomste du gjør Men hvor ble det av potetene?

I jakten på den perfekte arbeidsdagen er det lett å snevre inn perspektivet og fokusere kun ... Les mer
Morten Müller-Nilssen: — Det enkleste er å sitte stille

Morten Müller-Nilssen: — Det enkleste er å sitte stille

Tid er et viktig stikkord for Morten Müller-Nilssen. Så viktig at han har skrevet to bøker ... Les mer
Loading...

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Her kan du melde deg på. Dette vil kun bli brukt til å sende deg ukebrevet.

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This