Ønsker du endring? Regel nummer én: Vær ditt eget forskningsprosjekt.

En venn fortalte at han sluttet å røyke for 12 år siden. («12 år, tre måneder, 2 uker, fire dager, fem timer og 26 minutter, for å være helt nøyaktig», la han til.)

«Da hadde jeg røkt i 24 år, og forsøkt å slutte i 23 og et halvt, fortalte han. – Gang på gang la jeg bort sigarettene. Selvrespekten led. Jeg hadde jo ingen viljestyrke.»

Ferdigheter, ikke viljestyrke

Til slutt skjønte han at det ikke handler om viljestyrke. Det handler bare om ferdigheter.

«Jeg ble nysgjerrig på min egen utilstrekkelighet, og oppdaget at dette egentlig handler om manglende ferdigheter i å være en ikke-røyker. Jeg trente. Til slutt ble jeg god.»

En venninne jo-jo-slanket seg i en årrekke. Så utnevnte hun seg selv til forsker og forskningsobjekt. Daglig undersøkte hun sammenhenger mellom årsak og virkning, ikke som en dommer, men som en forsker. Gradvis tilpasset hun sine spisevaner basert på sin nye kunnskap.

«Gjør mer av det som virker, og mindre av det som ikke virker.»

Endringsagenter skal ikke dømme, de skal forske. Enten det er personlige eller organisatoriske endringer, er oppskriften enkel : Vit hva du vil endre, og finn ut hva som virker og hva som ikke virker. Gjør mer av det som virker, og mindre av det som ikke virker.

Fem fundamenter

I boken Change Anything beskriver forfatterne fem fundamenter å bygge på når du ønsker å endre noe.

  1. Elsk det du hater: «If you can’t be with the one you love, love the one your with», var omkvedet i en gammel sang. Skal du lykkes med endring må du gjøre den nyttige atferden lystbetont.
  2. Tren ferdigheter: Dersom endringen krever mye viljestyrke er det sannsynligvis fordi du mangler ferdigheter. Det er ikke din svake karakter som har skylden. Problemet er ikke at du er svak, men det kan være at du er uvitende. Uvitenhet kan repareres. Målrettet trening gir deg de ferdighetene du trenger.
  3. Gjør «medskyldige» til alliansepartnere: De færreste har forstått hvor sterkt andre underminerer deres endringsforsøk gjennom å oppmuntre og tilrettelegge for dårlige vaner. Intensjonene er som regel gode. Så snakk med dem. Påpek på en god måte adferd som river ned. Ofte er én samtale nok. Eliminér motspillere og rekrutter medspillere, så øker sjansen for suksess dramatisk.
  4. Bruk bestikkelser og omvendt belønning: Bestikkelser kan være forbløffende effektivt, også når du bestikker deg selv. Du kan også bruke omvendt belønning. Det ligger i menneskets natur å tenke kortsiktig. En glede i dag veier mye tyngre enn belønningen du ikke får i morgen. Bruk denne innebygde irrasjonaliteten til din fordel. Snu økonomien på hodet, og sørg for at feil atferd koster. Min coach fikk meg en gang til å gå med på at han skulle gi 500 av mine kroner til en organisasjon jeg foraktet hver gang jeg ikke gjorde som jeg sa. De fikk aldri en krone.
  5. Kontroller omgivelsene dine: Våre omgivelser styrer våre tanker, følelser og handlinger i overraskende stor grad. Skal du ha kontroll over livet, må du også ta kontroll over miljøet. Lær å bruke avstand, signaler, og verktøy i din favør, og du verver miljøet som en sterk alliert. Fjern fristelser og påminnelser om det som var, omgi deg med symboler for å minne deg om det som kommer.

Husk at alt handler om perspektivet du inntar. Når du endrer måten du ser på, endrer det du ser på seg også.

God tirsdag.

Husk at alt handler om perspektivet du inntar. Når du endrer måten du ser på, endrer det du ser på seg også.»

Nydalen: Fra ørken til oase

Nydalen: Fra ørken til oase

Lukk øynene og se for deg at du vandrer gjennom et skittent og støyende industriområde. Knips ... Les mer
Strekk deg litt lengre i sommer

Strekk deg litt lengre i sommer

Rick Salmon (63) utfordrer deg til å gå ut av komfortsonen denne sommeren. «Ekte endring starter ... Les mer
Geir Haugstveit spilte 25 landskamper før HR tok ham til Paris, London og OsloMet

Geir Haugstveit spilte 25 landskamper før HR tok ham til Paris, London og OsloMet

Møt Geir Haugstveit. HR-direktør ved OsloMet og styremedlem i HR Norge ... Les mer
Den 16. ledelsesguruen

Den 16. ledelsesguruen

Spør du 15 ledelsesguruer hva som kjennetegner godt lederskap får du 15 ulike svar. Spør du ... Les mer
Sommer, sol og store beslutninger

Sommer, sol og store beslutninger

Sommeren er et stort og tålmodig veikryss under en høy himmel. Sommeren inviterer til store, livsomveltende ... Les mer
Mangfoldets isbryter

Mangfoldets isbryter

Diversity icebreaker, DISC og andre måter å båse din personlighet på har én stor fordel: den ... Les mer
Rollemodeller

Rollemodeller

Det er så lett å glemme at du er en rollemodell i alt du gjør. Digitaliseringsminister ... Les mer
Harmoni-og-krise-galleriet

Dén følelsen Hvordan kriser skaper muligheter

Hvis du noen gang har vært frustrert over strategier som støver ned i en skuff: skap ... Les mer
Tre faktorer for lykke

Tre faktorer for lykke

Det er tre faktorer i samfunnet som skaper lykke. Vår grunnlov tar vare på alle tre ... Les mer
Loveleen Brenna: «Vi inviterer til mangfold, men assimilerer til enfold»

Loveleen Brenna: «Vi inviterer til mangfold, men assimilerer til enfold»

Vi er politisk korrekte og forretningsmessig helt på jordet hva gjelder mangfold. — Det er i ... Les mer
Folkeaksjonen som bommet på poenget

Folkeaksjonen som bommet på poenget

Mens klimakrisen ødelegger planeten raser folk mot bompenger? Hva gikk galt? Gjesteblogger Daniel Milford raljerer ... Les mer
Til: Konfirmanten. Fra: Internett

Til: Konfirmanten. Fra: Internett

Unge i dag lever i en unik tid. All menneskehetens klokskap (og dumskap) er øyeblikkelig tilgjengelig ... Les mer
Loading...

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: