Kundehistorier

Bandagist1 AS

Vi som elsker fag, men ikke data Hvordan fagkjeden Bandagist1 fikk sin «egen» IT-avdeling i 4Human IT

Det er veldig godt å kunne overlate dette til noen som kan det, som man kan stole på, og som gjør det de lover. Og — ikke minst — noen som snakker mitt språk, ikke et uforståelig dataspråk.

Kristin Hagen

Gründer og daglig leder, Bandagist1 AS

Selskapet

Bandagist1 er en kjede bestående pr i dag (juni 2018) av fem butikker i større byer i Norge. Kjeden er en faghandel med fagfolk som sykepleiere, ernæringsfysiologer og hjelpepleiere.

Stiftet

2006

Antall ansatte

25-30 årsverk

Omsetning

Ca 50 MNOK

Vil du vite mer?

Bandagist1 og 4human har vært partnere siden 2016. Gründer Kristin Hagen i den voksende faghandelskjeden er glad hun nå slipper å tenke på IT og håndtering av sensitive helsedata når hun heller vil jobbe med vekst og utvikling av butikkjeden.

Det startet i Harstad. Kristin Hagens mor hadde drevet en bandagist-forretning der i mange år. Kristin selv utdannet seg til siviløkonom, og drømte å bli gründer. Hun kombinerte drømmen med utdannelsen og kunnskapen hun fikk gjennom moren, og startet Bandagist1, som i dag er en kjede med fem butikker.

— Jeg hadde lyst til å starte med noe jeg syns er meningsfullt og givende, og dette faget hadde jeg så å si fått inn med morsmelken, forteller Kristin.

Men da virksomheten vokste, innså hun at hun trengte kompetanse fra et annet fag.

— Dette med data, det har jeg aldri hatt interesse for, sier hun. — Jeg innså raskt at vi trengte en god IT-løsning som kunne knytte sammen de ulike butikkene, men hadde ingen som kunne gjøre det for meg.

Å drive økonomi- og lagerstyringssystemer er ikke så veldig komplisert i dag dersom du har bare en lokasjon. Da Bandagist1 vokste begynte Kristin jakten på en partner som kunne forenkle og forbedre gjennom fremtidsrettede og solide IT-løsninger.

— Når du har bare én butikk er det enkelt. Da har du et lukket system bare i den butikken. Med flere butikker må du få systemene til å snakke sammen og det blir straks et veldig komplisert bilde, spesielt fordi vi også behandler sensitive helsedata. Våre konkurrenter er til en viss grad de store apotekkjedene, og de har IT-ressurser vi bare kan drømme om.

Hun søkte og fant 4human. Det ble starten på et fruktbart «samliv».

— Jeg møtte 4human for første gang for et par år siden, forteller hun. — Det var en lettelse! De ikke bare overtok de knotete IT-tingene, med løste også innledningsvis alt som skulle til for å kunne tilfredsstille kravene som stilles til helsenett. De hadde den løpende kontakten og fikk godkjennelse. Det er veldig godt å kunne overlate dette til noen som kan det, som man kan stole på, og som gjør det de lover. Og — ikke minst — noen som snakker mitt språk, ikke et uforståelig dataspråk.

Hun roser 4humans service-innstilling.

— De er utrolig profesjonelle og imøtekommende. Hvis det er noe jeg lurer på tar de tak i det med en gang, og vi har ukentlige oppdateringsmøter over telefon for å være i forkant og forebygge problemer som kan oppstå. 4human er rett og slett vår IT-avdeling.

Ordet «bandagist» er ukjent for mange. En bandagist er en faghandel hvor kvalifisert helsepersonell betjener kundene. De ansatte har ulik bakgrunn; ernæringsfysiologer, sykepleiere, hjelpepleiere og andre fagrupper. Har du inkontinens, utlagt tarm eller sår som ikke gror er sjansen stor for at du før eller siden kommer i kontakt med en bandagist-forretning.

— Jeg tror mange lignende mindre kjeder som oss burde vite om 4human, sier hun. — Ikke bare tannleger, legekontor og andre som kan ha nytte av de er godkjent av Norsk helsenett, men alle som ikke kan eller ønsker å kunne så mye om IT, men er avhengig av at systemene er oppe til enhver tid. Det kan være små enkeltstående butikker, men kanskje enda bedre for de som har ambisjoner om å vokse og få lokasjoner flere steder.

— 4human er ikke så store at vi blir ubetydelige og ikke så små at vi blir bekymret, avslutter Kristin Hagen med et smil.

— Helt perfekt!

Utfordringen

Virksomhet i vekst som raskt sprer seg over flere geografisk adskilte steder, og som kan mye om fag og lite om data, men er «veldig avhengig av trygge og stabile IT-løsninger». De ønsket å få et felles økonomisystem (Uni Micro) i alle butikkene. Økonomisystemet er integrert med et system som henter data fra helsenett (Ardis) og inneholder sensitive opplysninger.

Løsningen

Økonomisystemet ble flyttet til 4humans datasenter i Bluefjord og 4human sørget også for godkjent tilkobling mot helsenett. Når det nye oppsettet var på plass ble en og en butikk flyttet over til datasenteret. 4human tar ansvar for tilkobling av alt utstyr i butikkene (kasser/PCer/skrivere) og drift av applikasjoner. Dermed kan Bandagist1 fokusere på sin kjernevirksomhet.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This