Her er en situasjonsbeskrivelse mange vil nikke gjenkjennende til:

Du har dette fantastisk populære produktet som er akseptert og tatt i bruk av forbrukere på bred front. Det har en høy markesføringsprofil. Nesten alle bruker det, og det er sosialt akseptert, til tross for at enkelte finner det sjenerende når det brukes offentlig. Det er sterkt vanedannende, folk som bruker dette produktet til daglig finner det nesten umulig å leve uten det.

Dessverre begynner det å dukke opp forskningsresultater som viser at produktet kan være skadelig for den som bruker – til og med kreftfremkallende. Produsentene avviser at det er noen fare forbundet med bruken, og bruker millioner av kroner på å diskreditere forskningen som antyder at det er problemer.

En insider kommer inn på scenen, tilsynelatende med beviser på at det er farlig. Industrien går med på å publisere advarsler om mulige farer ved bruk av produktet, men fortsetter å si at det er trygt å bruke.

Søksmålene begynner å komme, men de blir avvist, det ene etter det andre. Observatører og industrikjennere vet at den første saken som gir saksøker medhold vil skape en dominoeffekt, en flodbølge av fremtidige søksmål. Det gjør industrien enda mer oppsatt på at ingenting må sive ut som kan indikere at produktet virkelig er farlig å bruke.

Låter dette kjent?

Slapp av og legg ned lighteren din, skriver Molly Wood i C|Net.

Hun snakker ikke om tobakk.

Hun snakker om mobiltelefoner.

The Buzz Report: The cell phone industry: Big Tobacco 2.0? – CNET.com

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach og journalist @ Leveraas AS

Paal Leveraas er 100-dagerscoachen. Med flere tiårs erfaring som kommunikator, leder, gründer og coach fokuserer han nå primært på å støtte ledere gjennom den første kritiske fasen i en ny lederrolle, til beste for virksomheten, lederen selv og de som skal ledes. Les mer om 100-dagersprogrammet på www.leveraas.no.


Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Meld deg på her. 

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: