Hedvig Rognerud
Hedvig var fjellcoachen fra Tynset. Nå er hun øycoachen i Mjøsa. Hun skriver om språk som lederverktøy for Tirsdag morgen.
Portrett Hedvig Rognerud (Foto: Ole Ludvig Rosenborg)

Møt Hedvig Rognerud

Hedvig Rognerud har en fast spalte i Tirsdag morgen, og du kan lese nye artikler av henne hver 14. dag. 

Hjemmekontor i Mjøsa

Etter mange år i Rådhuset Vingelen langt nord i Østerdalen, dro Hedvig Rognerud i januar 2020 hjem til Mjøsa. Fjellcoachen ble øycoach på øya Helgøya. Og med sin plassering midt i innsjøen er det ingen som kan påstå at hun er på feil side av Mjøsa.
Jeg trives i alle situasjoner der jeg får være med og bidra til vekst og utvikling for enkeltpersoner, team og arbeidsplasser, enten det handler om mestring, selvledelse eller forretningsutvikling. Hedvig Rognerud
Med Helgøya som base oppsøker hun situasjoner hvor hun får være med og bidra til vekst og utvikling for enkeltpersoner, team og arbeidsplasser, enten det handler om mestring, selvledelse eller forretningsutvikling.
Hedvig arbeider til daglig som coach, foredragsholder og forretningsutvikler i Fossekall AS.

Kompetanse

Utdanningen min er en kombinasjon av samfunnsfag, økonomi og personalutvikling og -ledelse.Hedvig Rognerud
Hedvig har lang erfaring fra arbeid med folk, i form av konflikthåndtering, ledercoaching, teamutvikling, arbeidsmiljøundersøkelser, egne lederroller, foredrag og mer. Hun har ervervet seg en lang rekke sertifiseringer, som:

  • Executive Coach The EEC Programme (Excelling at Customer Centricity), HSMAI
  • Everything DiSC og The five behaviours of a cohesive team instruktør, Volo AS
  • DNCF Executive NLP Coach. Utdannet hos Coachteam AS og tidligere styremedlem i DNCF (Den Norske Coachforening).
  • Communicology Basic Level fra Skandinavisk institutt for kommunikologi
  • Gründercoach, mentor og FRAM-rådgiver for Innovasjon Norge.

Språk og ledelse

Et nøkkelord for Hedvigs artikler på Tirsdag morgen vil være kommunikasjon.

— Jeg vil ta opp temaer som livslang læring, respekt, verdien av å se en gang til, sier hun.

— Jeg er også opptatt av språk. Språket er et sterkt verktøy, både for ledere og andre.

— Hvilke endringer ønsker du  å påvirke til gjennom din spalte?

— Jeg ønsker å dyktiggjøre folk i å diskutere for å lære, og for å og utvide sitt eget personlige univers, ikke for å få rett. Jeg ønsker å bidra til økt mestringsfølelse, økt selvinnsikt, et bedre liv og en bedre arbeidshverdag. Jeg ønsker å bidra til å skape en motvekt mot ekkokammer og fordummende polarisering gjennom økt tverrfaglighet og nye løsninger. Jeg vil gjerne se fremveksten av et sunnere arbeidsliv som fundament for en bærekraftig framtid — både økonomisk, sosialt og miljømessig.

Signert Hedvig Rognerud
Hedvig var fjellcoachen fra Tynset. Nå er hun øycoachen i Mjøsa. Hun skriver om språk som lederverktøy for Tirsdag morgen.
Snakk for deg selv!

Snakk for deg selv!

Vær tydelig på hva du selv står for, slik at andre ikke uten videre kan ta deg til inntekt for sin sak.

Gode råd for gode relasjoner

Gode råd for gode relasjoner

Noe av det viktigste jeg lærte i India, er at vi mennesker har noen grunnleggende fellestrekk uansett hvor vi befinner oss og hvilken verdensdel vi kommer fra. Likheter er minst like lett å finne som forskjeller.

Å stille krav kan også være omsorg

Å stille krav kan også være omsorg

Når skal du tilby støttehjul og når skal du bare dytte dem av sted? Spørsmålet er aktuelt når ei lita jente skal lære å sykle, men like mye når du skal jobbe sammen med andre.

Følger det bruksanvisning med deg?

Følger det bruksanvisning med deg?

De fleste av oss er mer opptatt av hvordan andre virker på oss, enn hvilke avtrykk vi selv setter. Vi er bevisst behovene vi gjerne vil ha dekket, men glemmer å spørre hvordan vår egen atferd påvirker omgivelsene og menneskene vi omgås.

Vær så snill, prøv å slutte å prøve

Vær så snill, prøv å slutte å prøve

«Kan jeg få prøve å stikke en nål i deg?», spurte hun. «Nei, du kan få stikke en nål i meg. Ikke prøve å stikke en nål i meg», svarte Hedvig. Ordet «prøve» bør stilles på prøve.

Det er jo bare å…

Det er jo bare å…

Når noen ber om hjelp, er det fordi det som kan virke enkelt for noen, oppleves helt annerledes fra et annet faglig ståsted, med et annet erfaringsgrunnlag eller med andre personlige forutsetninger.

Kanskje du ikke skal be kundene dine om å støtte deg gjennom krisen?

Kanskje du ikke skal be kundene dine om å støtte deg gjennom krisen?

«Støtt oss nå, så vi er der når krisen er over.» Det hørtes fint ut i starten. Men krisen har gitt oss tid til å tenke. Og ut av det vokser nye perspektiver på hva som er et godt liv. Hvordan skape endringer som er bra for både deg og meg, sentrumsnæringene og planeten?

Mer etikk, takk

Mer etikk, takk

I arbeidslivets stollek er plutselig en konkurrent blitt en kollega, kolleger blitt oppdragsgivere, kunder blir samarbeidspartnere. Det er viktig å følge spillereglene.

Hvordan bruke Hedvig?

Tenker du at Hedvig Rognerud er en person du eller din virksomhet kan få hjelp av? Her kan du sende en forespørsel til henne. 

Pin It on Pinterest

Share This