Å dele inn verden i fire typer mennesker kan virke som en grov forenkling. Men det enkle er ofte det beste.

"Puzzle" - Olga Berrios - Flickr CC BY 2.0

“Puzzle” – Olga Berrios – Flickr CC BY 2.0

En tidligere kollega og jeg var for mange år siden på global “turné”. Vi besøkte fire kontinent for å motivere kolleger i det internasjonale konsernet jeg den gang var en del av. Min kollega er en klassisk ildsprutende, temperamentsfull type, full av begeistring, engasjement og energi som bare må ut. Han er et av disse menneskene som aldri bare kommer inn i et rom, han inntar det.

Han er en rendyrket gul person, – I-en i den kjente adferdsanalysen DISK. I-er skaper begeistring og elsker applausen. I-ene er utadvendte, menneskekjære, kreative og inspirerende, og de elsker rampelyset. Hvis du roser dem, stråler de, hvis du kritiserer dem, går de rett i kjelleren.

I-en står for innflytelse. De andre tre bokstavene i DISK står for dominans, stabilitet og konformitet. I mange DISK-analyser har bokstavene sine assosierte farger. D er rød, I er gul, S er grønn og K er blå.

De færreste er rendyrket på én farge, men har et spekter av ulike adferder og spille på. Oftest er to eller tre av fargene tilstede i en typisk profil.

Ikke så med min kollega. Han er og var knall gul.

I vår kontakt med mennesker fra Europa, USA, Sør-Amerika og Asia registrerte jeg en distinkt forskjell i hvordan ulike kulturer tok i mot min gule venn. Størst var forskjellen mellom latinamerikanere og asiater. De førstnevnte var fra seg av begeistring, de siste var vettskremte. Workshop’en i Asia var rett og slett en emosjonell katastrofe.

Rendyrkede adferdstyper er utrolig sterke på det de er sterke på, men det manglende spekter av andre farger begrenser handlingsrommet. Der de fleste av oss tilpasser oss de menneskene vi møter, er de ensfargede i blant oss mindre tilpasningsdyktige. Det er en styrke i mange sammenhenger, fordi budskapet blir så tydelig og sterkt, men i andre sammenhenger blir det et handicap.

DISK og lignende personlighetsanalyser er populære i næringslivet. Noe av grunnen til det er den bevisstheten de skaper om hvordan ulike adferdsstiler påvirker omgivelsene. Har du og ditt team gått gjennom en DISK-analyse, vet dere at alle typer trengs, og at de mest vellykkede i blant oss er de som best kan tilpasse seg skiftende omgivelser. I dagens globaliserte næringsliv er dette utvilsomt en styrke.

De ensfargede i blant oss har sin sjarm. Men regnbuen er å foretrekke i det lange løp.


Vil du vite mer om DISK? Ikke nøl med å ta kontakt. Jeg holder også jevnlig kurs i DISK for virksomheter og konsulenter som selv ønsker å ta dette verktøyet i bruk. Neste kurs er satt opp den 15. oktober. Påmelding her.

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach og journalist @ Leveraas AS

Paal Leveraas er 100-dagerscoachen. Med flere tiårs erfaring som kommunikator, leder, gründer og coach fokuserer han nå primært på å støtte ledere gjennom den første kritiske fasen i en ny lederrolle, til beste for virksomheten, lederen selv og de som skal ledes. Les mer om 100-dagersprogrammet på www.leveraas.no.


Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Meld deg på her. 

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: