I går salgsleder, i dag salgs-coach. I går journalist, i dag skrive-coach. I går daglig leder, i dag coachende leder.

Coaching er blitt et moteord som balanserer hårfint på kanten til bli en belastning. Etter at fenomenet ble populært, finner alle som har drevet med en eller annen form for personlig utviklingshjelp til kolleger og kunder at det egentlig er coaching de har drevet med i alle disse årene.

Det interessante er at de ofte har rett. Definisjonene på hva coaching faktisk er, spriker, og coacher selv kan ha problemer med å forklare begrepet og faget.

Samtidig er coaching-bransjen blitt et virvar av ulike skoler og utdanninger og sertifiseringsordninger.

Men likevel virker det.

– Coaching er kommet fordi tradisjonell ledertrening ikke virker, sa amanuensis Morten Emil Berg ved Handelshøyskolen BI i følge en artikkel i Dagens Næringsliv i dag.

– Idag kan man bli sertifisert som coach etter bare å ha tatt 10-20 dagers utdannelse, sier han videre.

Når interessen er så stor og vedvarende, tyder det likevel på at det er noe med coaching som er bra. Næringslivsledere bruker coacher i stor skala, og det er ikke bare for å kunne pynte seg med sin egen coach.

– Jeg er ganske imponert over hva det gir. Det er inspirerende og givende, sier avdelingsbanksjef Paal Spakehaug i Nordea i samme artikkel.

Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Meld deg på her. 

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: