Rød, gul, grønn eller blå? Her er smøretipsene du kan bruke både i påsken og i andre sammenhenger hvor du har med andre mennesker å gjøre.

Kommunikasjon er viktig, og vanskelig. Hvor mange ganger har du ikke opplevd at du sier én ting, mens budskapet som oppfattes i den andre enden noe helt annet? Dersom du sier det samme til en tredjeperson, kommer det kanskje frem akkurat slik du hadde tenkt det.

Ved å bli bevisst ditt eget kommunikasjonsmønster, samtidig som du kjenner igjen og tilpasser deg kommunikasjonsmønsteret til de du møter, kan du unngå mange komplikasjoner. Jobber du innen salg eller andre former for utadrettet virksomhet, kan måten du velger å kommunisere med andre på bety forskjellen på salg og avvisning.

For å finne ut hva slags type du er, kan du velge å ta en adferdsanalyse eller en personlighetstest. Slike tester er både elsket og hatet. Noen ser dem som et overpriset alternativ til å få horoskopet stillet, andre opplever dem som både treffende, oppklarende og bevisstgjørende.

DISA

«….hvis mennesker som ikke forstår hverandre i det minste forstår at de ikke forstår hverandre, da forstår de hverandre bedre enn når de – uten å forstå hverandre – ikke engang forstår at de ikke forstår hverandre».
Wayne W. Dyers i «Elsk deg selv»

En av de etter min mening beste analysene som finnes i markedet er DISA, som ved hjelp av få spørsmål gir deg en forbløffende treffende beskrivelse av deg selv og din måte å kommunsere på. Men nå er jeg nok ikke helt uhildet her, siden jeg selv ofte bruker denne testen på mine coachkunder og andre.

DISA er en forkortelse som angir de fire adferdstypene den grovsorterer folk i: Dominant, Inspirerende, Stabil og Analytisk. For enkelhets skyld er hver av typene tildelt sin egen farge. D=rød, I=gul, S=grønn og A=blå.

Innenfor disse fire hovedgruppene av adferd, finnes det selvfølgelig en rekke nyanser. Folkene bak DISA har identifisert hele 384 varianter, og rapporten spesifiserer 60 av dem.

Det enkle er ofte det beste, og i hverdagen er kunnskap om de fire grunntypene nok. Hvis du lærer deg noen enkle tricks for å identifisere dem og deretter tilpasser din kommunikasjonsform til mottakeren, vil du oppdage at det blir lettere både å kjøpe og selge, sjekke damer (eller herrer) og få drømmejobben, og i det hele tatt å bygge gode relasjoner til andre mennesker, uansett hva slags kommunikasjonsmønster de har.

Så hvordan kjenner du igjen de ulike typene, og hvordan kommuniserer du best med dem?

Rød og dominant
Den røde D-typen er utadvendt og drevet av resultater. De er mer opptatt av at målene nås, enn at menneskene som bidrar til det har det bra underveis. De er utålmodige, og holder et høyt tempo, de påstår mer enn de spør, og uttrykker seg ofte både tydelig og direkte. De har et sterkt ego, og liker å ta risiko.

Kommer du på kontoret til en ”høy D”, finner du gjerne en stor pult og ting som markerer status. De snakker akkompangert av store bevegelser, og deres respons på konflikt er å slå tilbake. Når en høy D kjører, skjer det raskt og aggressivt – de er alltid på vei et sted, og har dårlig tid.

Hvis en person du møter står fremoverlent og med hendene i lommen, er sjansen til stede for at han er en høy D.

Kjente personer som har denne adferdstypen er George Bush og Michael Jordan. Det er folk for hvem regler er noe de forholder seg til hvis det fører dem nærmere målet. Hvis ikke bryter de dem.

Når du kommuniserer med en høy D, holder du deg til saken. Vær tydelig, bestemt og kortfattet. Er det sjefen din og hun ber deg presentere noe for henne, er det lurt å være godt forberedt og ha en strukturert og resultatfokusert fremstilling. Er det en kunde du skal selge noe til, så vit at her tas det raske beslutninger, og at for dette mennesket representerer ikke forandring noen trussel, men en mulighet.

Gul og inspirerende
Den gule I-typen er også utadvendt, men mer opptatt av mennesker enn resultater. Møter du en optimistisk, sprudlende, kreativ, verbal, fleksibel og risikovillig person, som i tillegg gestikulerer og ler masse, men også er ustrukturert og nokså utålmodig, da kan du være ganske sikker på at du har en høy I foran deg.

Når du møter denne karen på et gatehjørne, vil han gjerne stå bredbeint og selvsikker med hendene i lommen. Han kjøper raskt og impulsivt, og er glad i impulser til sansene, så når han kjører avsted med den nye bilen du solgte ham i løpet av 20 sekunder, vil han rulle ned vinduet og se på omgivelsene, gjerne med radioen på.

Kommer en høy I i en konfliktsituasjon, er den naturlige reaksjonen å flykte. Kontoret hans minner om opplevelser og eventyr han har vært på. Endring har han ikke noe imot, men som regel oppdager han det ikke. Den nye kjolen eller den nye frisyren går gjerne upåaktet hen hvis kjæresten din faller i denne kategorien.

Den høye I setter seg gjerne mål, hvis han bare får tid. Intensjonen er god, men evnen ikke alltid like god.

Når du skal kommunisere med en høy I, så gjør det ikke noe om du snakker om de «myke» tingene. Følelser, varme og vennlighet er livsnødvendigheter for disse, og uten at dette er tilstede, får du ikke den rette atmosfæren.

Kjente folk som er høy på gulfargen er skuespilleren Robin Williams og eks-president Bill Clinton.

Grønn og stabil
Den grønne S er innadvendt og menneskekjær. S-ene søker stabilitet, trygghet og er glad i tradisjoner. De bruker lang tid på å bestemme seg for å handle, og tenker tradisjonelt. Endring er ikke populært, og store endringer krever lang og god forberedelse.

Han som ligger foran deg på motorveien og ser ut som om han har all tid i verden til å komme seg videre er kanskje en høy S. Besøker du ham på kontoret, vil du finne familiebilder og en hjemlig atmosfære. Når han tar imot det står han litt tilbakelent, med en hånd i lommen. Han er glad i system og orden, men etterlever det ikke alltid så godt, særlig hva gjelder egen måte å fremstå på. Han er gjerne litt «sloppy» rett og slett.

Konflikt er tilsynelatende ikke noe problem for denne typen. Han tolererer det, og lærer å leve med det, uten verken å flykte fra det eller gå til motangrep.

Den høye S tar ikke mange sjanser, og målene han setter seg er kortsiktige og innebærer ingen stor risiko. Han bruker gjerne huskelister med ting han skal gjøre.

Når du skal kommunisere med en høy S, så begynn med en personlig, vennlig kommentar som skaper en trygg ramme og bryter isen. Presenter ditt budskap rolig og forsiktig, ikke vær for brå og framfusende. Vær heller ikke for dominerende eller krevende, eller krev for raske svar. La det modne litt, vær tålmodig, så kommer det gjerne noen gullegg når tiden er inne.

En kjent høy S er kona til George Bush, Laura.

Blå og analytisk
Den blå A vil ha alle fakta på bordet før han bestemmer seg. Denne typen er innadvendt, som grønn S, og resultatorientert som den røde D. Han er systematisk, nøye, analytisk og grundig, kvalitetsbevisst og når han forteller deg hvordan ting henger sammen, så gjør han det fra a til å. Han er også diplomatisk anlagt, og argumenterer med logikk. Bryter du reglene sammen med denne karen, får du trøbbel. Dette er en som vet verdien av regler, prosedyrer og grenser.
Skal du selge ham noe, så ikke press på for raske avgjørelser. Foreslå heller at han stikker opp i veien for å sammenligne med konkurrentens produkter før han bestemmer seg.

Han er opptatt av konsekvenser av det han gjør og unngår helst konflikt. Kontoret hans er funksjonelt uten masse dikkedarer som ikke tjener noe formål. Han gestikulerer lite, og når han står, står han gjerne med armene i kors eller en hånd under haken.

Han er målbevisst, har mål på alle fronter, og han når målene sine gjennom systematisk langsiktig arbeid.

På veien kjenner du ham på han som stopper når lyset skifter til gult, der andre ville kjørt over. Hjemme har alt sin faste plass, gjerne alfabetisk sortert. Når han bruker tid på noe så unyttig som å lese, så er det faglitteratur han leser.

Al Gore er høyblå A. Du vil også kjenne igjen personligheten i rollefiguren Monica Geller (spilt av Courtney Cox) i Friends.

Når du skal snakke med en høy blå, skal du være forberedt, du skal holde deg til saken, og du skal være realistisk. Kjemm håret, rett på slipset og børst støvet av armen din, og la de luftigste, substansløse vyene dine ligge igjen utenfor døren.

Kameleon?
Disse «smøretipsene» er nyttige å ta med seg langt utenfor påskefjellet. Og nei, dette betyr ikke at du skal bli en kameleon som skifter farge etter omgivelsene og undertrykker din egen personlighet. Blir du en som kun snakker andre etter munnen, mister du integritet og blir ansiktsløs, og da tar du et skritt tilbake heller enn et skritt fram.

Det handler om å koble inn på samme frekvens som mottakeren, slik at kommunikasjonen kan gli best mulig. Det handler om å være seg selv, samtidig som du bevisst marginaliserer de sidene av deg du vet ikke bidrar til å skape en konstruktiv dialog.

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach og journalist @ Leveraas AS
Paal Leveraas er coach, journalist og gründer. Han har vært ansvarlig redaktør i Computerworld Norge og redaktør og gründer i digi.no, og var fra 2012 til 2017 kommunikasjonsrådgiver i HR Norge. Fra høsten 2017 er han tilbake som gründer i sitt selskap Leveraas AS.

Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Meld deg på her. 

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: