Jeg lik(n)er deg

Jeg lik(n)er deg

Jeg liker å leke med ord, og er fascinert av hvordan små nyanser kan skape store forskjeller.

Ta for eksempel uttrykket «jeg liker deg».

En «n» ekstra, og uttrykket blir «jeg likner deg».

Det henger sammen. For vi liker mennesker som likner oss.

Og andre liker oss dersom de opplever av vi likner på dem.

Å tilpasse din kommunikasjon til mottakeren gjør at dere likner hverandre, i det minste der og da. Neste skritt er at dere liker hverandre også.

Gode ledere, selgere og for den saks skyld sjekkere og svindlere har lært dette, og bruker eller misbruker det på hver sine måter.

Det de gjør er ganske enkelt. Når de hører sansebaserte ord som «ser», «hører», «føler» legger de seg på samme linje. Ord og setninger som «dette føles riktig», «dette høres bra ut» og «dette ser bra ut» forteller om ulike preferanser.

De vet at det spiller mindre rolle hva de sier.

Det er måten de sier det som avgjør om de får folk med seg.

Det tilpasser de kontinuerlig ved å være på utkikk etter motpartens sansepreferanser.

Vegard, Anne, Kristine og Alf Diderik var på avskjedskonserten til a-ha. De var alle begeistret, og følgende samtale utspant seg på vei til t-banen etterpå:

V: dere det sceneshowet? Helt utrolig!
A: Jeg har aldri hørt maken til fantastisk musikk.
K: Hele salen løftet seg da de slo an de første tonene.
AD: Dette ga meg virkelig en større forståelse for hvorfor a-ha er blitt så store.

NLP (neurolingvistisk programmering) bruker kanalene visuell, auditiv, kinestetisk og auditiv digital, forkortet VAKAD. Konsertgjengerne demonstrerer konseptet gjennom sine ordvalg.

  • Folk med visuell preferanse foretrekker skriftlig eller annen visuell informasjon som bilder eller diagrammer. Hvis du ser at du lærer best der det skrives mye på flipovere og tavler eller ved at det brukes prosjektor, hvis du husker ved å lage bilder i hodet ditt, er du antagelig visuell.
  • Folk med auditiv preferanse lærer best gjennom ørene. Hvis diskusjoner og samtaler og bruk av lydopptak er gode støtter for deg i din læring og hvis du også hører deg selv lese høyt eller snakke opp din egen forståelse, så er du antagelig auditiv.
  • Folk med kinestetisk preferanse lærer gjennom bevegelse, følelse og hud. Det å ta og føle på noe for å forstå det er viktig for denne gruppen. Hvis du merker at du lærer mest ved å holde ting i hendene heller enn å få det beskrevet eller visuelt presentert, så er du antagelig kinestetisk.
  • Auditiv digital er en variant som ikke handler om lyd men om å ta beslutninger gjennom indre dialog. Auditive digitale trenger å se logikken og helheten. De snakker mye og ofte med seg selv, med eller uten lyd. De vil vite hvordan det de ser, hører eller kjenner gir fornuft.

Prøv å gjette hvem av konsertgjengerne som har hvilke preferanser ut fra hva de sier.

Og greier du det ikke, sjekk initialene deres.

De fire sansepreferansene over er tilstrekkelig for de fleste. Men for deg som føler at det ikke er komplisert  nok, har vi noen flere kanaler i bakhånd. Innenfor ORSC (organisasjons- og relasjonssystemcoaching) har de ytterligere tre kanaler:

  • Proprioseptiv – i nær slekt med magefølelsen. De som flyter rundt i denne kanalen bruker ofte ord som spiller på kroppsfølelse, som at “jeg får en vond smak i munnen” eller “jeg får ilinger nedover korsryggen”.
  • Relasjonskanalen, som gir oss informasjon gjennom relasjonen. En observatør vil kunne fange opp informasjon fra andre ved å observere hva relasjonsspråket mellom dem formidler.
  • Verdenskanalen, som gir oss informasjon fra utsiden, det være seg via lukt, syn, lyder eller begivenheter.

God tirsdag.

Oppslagsfoto: Guillaume Paumier (eget arbeid) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Be, så skal du få

Be, så skal du få

Studier viser at arbeidsgivere lettere oppfatter kvinner som ber om høyere lønn som “påtrengende” eller “pushy”. Logikken tilsier derfor at kvinner bør holde litt tilbake i slike situasjoner.

(mer…)
Relasjonsintelligens: Sort belte i relasjoner

Relasjonsintelligens: Sort belte i relasjoner

Har relasjoner en egen bevissthet? Har de en egen vilje? Drømmer de andre drømmer enn individene i relasjonen gjør? Har de kunnskap som ingen av individene i relasjonssystemet har? Kan de svare når du spør dem om noe?

Du har sikkert hørt om emosjonell intelligens og sosial intelligens. Nå skal du høre om en ny form for intelligens. Nøkkelen til å hente ut svarene på spørsmålene over ligger nemlig i begrepet relasjonsintelligens. Ved å trene opp din RQ vil du kunne hente ut selvstendig og ny kunnskap fra relasjonene dine, samtidig som du vil bli en mester i å skape positivitet og håndtere endring, konflikt og rolledynamikk.

(mer…)

13 sterke spørsmål

13 sterke spørsmål

Hender det at du står fast på noe? Svarer du nei, er du et usedvanlig menneske. Svarer du ja, vit at du her har en oppskrift på hvordan du graver deg ut igjen.

Vi står alle fast i blant, og trenger hjelp til å ta valg. Du kan stå foran valg av utdannelse, livspartner eller jobb. Kanskje du lurer på om du skal ta et sabbatsår og seile jorda rundt, eller du kan lure på om du skal ta på deg jeans eller dress på jobben i dag. Stort eller smått, begge deler føles like hemmende og frustrerende.

Når jeg som coach merker at en kunde står fast på noe, bruker jeg ofte noen eller alle disse 13 åpne spørsmålene for å lede vedkommende gjennom en forløsningsprosess som nesten alltid ender med større klarhet og tydelighet i forhold til hva som skal velges. Ta dem gjerne med deg, og «coach» deg selv til større innsikt. (mer…)

Pin It on Pinterest