Johnny sitter ved spakene for HR i det største forskningsinstituttet du aldri har hørt om «Det er morsommere å bygge broer enn å sprenge dem»

Johnny sitter ved spakene for HR i det største forskningsinstituttet du aldri har hørt om «Det er morsommere å bygge broer enn å sprenge dem»

Han har vært i krigen, han har omstilt Forsvaret, utviklet ledere, drevet HR i helsevesenet og kan når som helst overta spakene på flyet du sitter i. Men alt det der ble for kjedelig for Johnny Olsen. Det er mye mer spennende å jobbe med HR blant forskere på mat og fisk.

Nofima sin HR-direktør Johnny Olsen vet alt om hvordan man legger ut miner og sprenger broer. Men etter mange år som karriereoffiser i Forsvaret kjente han at han likte bedre å bygge broer enn å sprenge dem.

— Jeg oppdaget at det er morsommere å jobbe med folk enn dynamitt. På befalsskolen ble jeg nysgjerrig på ledelsesbegrepet, og fikk selv være leder, på godt og vondt. Jeg så hvor mye manglende og dårlig ledelse som utøves, og ønsket å utvikle ledelsesbegrepet og ledere og organisasjoner.

(mer…)

Hvordan Hilde hyrer bærekraftige bønder som skal «skille melk fra Oboy» i Nordsjøen

Hvordan Hilde hyrer bærekraftige bønder som skal «skille melk fra Oboy» i Nordsjøen

Bærekraft er et av oljebransjens viktigste «godord» for tiden. HR-profilen Hilde Kristoffersen oppfordrer industrien til å tenke bærekraft også når det gjelder rekruttering, med den siste store nedturen i bransjen friskt i minne.

Med utallige rekrutteringer til Statoil på samvittigheten var det tøft for Hilde Kristoffersen å være vitne til «oljemassakren» i Rogaland for 2-3 år siden. Når pendelen nå har snudd, tar hun til orde for en mer bærekraftig rekruttering.
(mer…)

Hvordan omskape til en bærekraftig fremtid uten å miste fokus på nåtiden? Bærekraftsdoktorene Sveinung og Lars Jacob gir svar

Hvordan omskape til en bærekraftig fremtid uten å miste fokus på nåtiden? Bærekraftsdoktorene Sveinung og Lars Jacob gir svar

«Trøste og bære», stønnet HR-direktøren, uvitende om at hun beskrev en viktig del av jobben sin når den grønne bølgen skyller gamle forretningsmodeller ut i plasthavet og gir plass for nye, bærekraftige løsninger. «Bærekraft handler om folk», sier Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen. «Folk, HR og ledelse.»

Sveinung og Lars Jacob har doktorgrad i forretningsmodeller med innovasjon og bærekraft som drivkrefter. De to har jobbet med bærekraft i halvannet tiår, både gjennom forskning, undervisning, foredragsvirksomhet og rådgivning.

Det har vært en kamp mot vindmøller, men nå er de på solsiden.

(Pun intended.)

— For 15 år siden slapp vi så vidt inn til den stakkars kommunikasjonsrådgiveren som hadde fått ansvar for CSR, sier Sveinung. (mer…)

Robothode Tom Einar Nyberg: «Nå heves listen for det å være menneske»

Robothode Tom Einar Nyberg: «Nå heves listen for det å være menneske»

— Du kan ikke være gjennomsnittlig god hvis alternativet er automatisering, sier Tom Einar Nyberg, «head of intelligent automation» i KPMG. – Listen for å være menneske i arbeidslivet heves.

Skal du ha en plass i fremtidens arbeidsliv må du vurdere hvilken konkret verdiøkning det at du er et menneske gir til kundene.

Siden Henry Fords tid har vi sett maskiner overta jobber mennesker pleide å gjøre. Nytt i vår tid er at «alle» jobber kan digitaliseres. I 2014 beregnet Stiftelsen för strategisk forskning (Sverige) sannsynligheten for automatisering av ulike yrker. Butikkmedarbeidere, selgere, maskinoperatører og fotomodeller er de mest utrydningstruede artene, ifølge rapporten.

Men også typiske mellomlederjobber er sterkt presset av algoritmenes inntog. De mest automatiseringssikre jobbene er yrker som krever fingerferdighet, kunstnerisk talent, sosiale evner, forhandling, overtalelsesevner og omsorg for andre.

Forstmann, prest og spesiallærer er fremdeles nokså sikre yrkesvalg.

Dette rimer godt med tankene til KPMGs sjef for intelligent automatisering, Tom Einar Nyberg. Det sitter lenger inn å snakke syndsforlatelse og sorg med en chatbot enn å skape vakre, kunstige fotomodeller. Så selv om alt kan digitaliseres, så er det ikke alt vi vil digitalisere.

Supersaksbehandleren

– Som mennesker vil vi gjerne holde mennesker i loopen. Det er som å gå til legen. Mange sitter og googler svaret og vet det allerede når de går inn på legekontoret, men de vil gjerne høre det av en tredjepart. Med rett teknologi blir legen en superlege, saksbehandleren en supersaksbehandler og piloten – hvis rolle ganske lenge har vært å gi passasjerene vissheten om at det sitter en fyr i cockpiten som er like motivert som deg for at dette flyet skal lande trygt — blir en superpilot.

«Med rett teknologi blir legen en superlege, saksbehandleren en supersaksbehandler og piloten … en superpilot»

Ifølge Nyberg handler det om verdiøkning som konsekvens av at mennesker er involvert.

– På de områdene hvor vi fortsatt skal ha mennesker fordi vi tror mennesker kan gi en verdiøkning i tjenesten, gjør vi det ikke fordi teknologien ikke strekker til, men fordi det vil bli et bedre resultat hvis det utføres av et menneske. Men det gjør også at listen for det å være menneske i arbeidslivet heves.

Han grovsorterer typer arbeidsoppgaver som utføres i våre virksomheter i dag i tre grupper.

– Den første gruppen er de repetitive, ikke spesielt kundenære, og ofte enkle oppgavene, sier han. – Dette er oppgaver som per i dag gjerne er outsourcet til andre land, men som nå enten automatiseres eller insources igjen, men nå til virtuelle arbeidere.

Det er altså ikke der du skal satse fremtiden din.

– Så er det en gruppe arbeidsoppgaver som i dag er manuelle eller kanskje delautomatiserte, rutinepregede, men komplekse nok til at de enda ikke er blitt fulldigitalisert, legger han til. – Disse flyter over mot den første gruppen. Så snart virksomheten greier å automatisere dette, vil det bli gjort.

Indrefileten

Og da er det bare én type jobber som står igjen. Det er jobber hvor den menneskelige dimensjonen blir en viktig «add-on» til algoritmene.

Slik beskriver robotiseringseksperten disse arbeidsoppgavene:

– Det er indrefileten i virksomheten – kjerneprosesser, de er kundenære og verdiskapende, det som gjør at du er bedre enn konkurrentene. Dette er det eneste området hvor de ansatte har en rolle i å skape en bedre kundeopplevelse.

Det handler om samspill mellom teknologi og mennesker.

– I slike jobber spiller teknologien menneskene gode. Den bankansatte som har sett all sin kompetanse bli slukt opp av en algoritme kan hente fram sin empatiske kompetanse. Han forstår deg, ser deg, og gir gode råd – gitt at han har god teknologistøtte, avslutter Nyberg.

«Den bankansatte som har sett all sin kompetanse bli slukt opp av en algoritme kan hente fram sin empatiske kompetanse»

Tom Einar Nyberg leder et team for digitale operasjoner i KPMG. Det inkluderer robotikk og intelligent automasjon, analyse, kunstig intelligens og prosessledelse (BPM). Han har i over ti år jobbet med prosesseffektivisering og digitalisering. Du kan høre mer fra Tom Einar Nyberg og en lang rekke andre spennende foredragsholdere på Software 2018. Les mer om konferansen her.

Denne artikkelen er del av en intervjuserie knyttet til konferansen Software 2018, og er skrevet på oppdrag av Den Norske Dataforening.


Oppslagsfoto: Pixabay, LinkedIn og Men pole vault French Athletics Championships 2013 © Marie-Lan Nguyen / Wikimedia Commons / CC-BY 3.0

Steens Strategi: Hvordan TIM, DUF og VVK skal digitalmodne Oslo

Steens Strategi: Hvordan TIM, DUF og VVK skal digitalmodne Oslo

Når finansbyråd Robert Steen går på scenen på Dataforeningens Software 2018 i februar møter han IT-folket med noe de er vant med: trebokstaversforkortelser (forkortet TBF). Hvis du ikke vet hva som ligger bak TIM, DUF og VVK bør du oppdatere deg nå.

Hva er det med offentlig sektor? Det skulle liksom være et sted for grå, regelstyrte byråkrater av den typen som er mer opptatt av at ting blir gjort rett enn at de rette tingene blir gjort. Men noe har skjedd. Plutselig popper den ene visjonære og handlingsorienterte lederen etter den andre opp.

(mer…)

Pin It on Pinterest