Koronakarriere:

Hvordan snu en blå mandag med gustengul påskehud til en rosa fremtid?

Tips om hvordan LinkedIn gi deg tilbake kontrollen over eget liv og karriere
En gang hadde vi «First Tuesday». Nå, etter en påske som har vært mer preget av gulgusten, blek hud enn gule påskekyllinger, kan det hende du våkner opp og kjenner at det er blitt blåmandag. Kom deg ut av blåheten og les om hvilke grep du kan ta for å få en fremtid på en rosa sky.

Annonse

Online jobbsøkerkurs

Gå inn i høsten og vær klar til å søke jobb. Etter dette kurset vil du ha på plass mal for søknad, oppdatert CV, profesjonell LinkedIn profil som gjør deg søkbar for rekrutterere.

Hvilke verdier er viktige for deg, og hva vil du stå for? Hva er dine viktigste egenskaper og fremste ferdigheter? Hvis du ikke allerede har brukt hjemmekontoret og påsken til å filosofere over disse viktige spørsmålene, er det på tide. 

Har du kjent på usikkerhet? Går du hjemme med de nærmeste rundt deg, eller du er kanskje alene, permittert, eller aller verst: kanskje du har mistet jobben?

Kanskje er tiden uansett inne til å vurdere å skifte jobb, nå som du har fått ekstra god tid til å tenke. Foreta en personlig omstilling, et taktskifte i hverdagen, som du kanskje ellers ikke ville gjort.

Kom deg opp av kjelleren

Å ha en blåmandag eller flere i denne krisen vi lever oss gjennom nå er helt normalt. Påsken er allerede en uke unna, og gjennom høytiden forsøkte du å fortrenge følelsen av avmakt.

Mange har det som deg. Mange er på jakt etter de samme jobbene. Har du lett etter jobb en stund får du større konkurranse fordi enda flere er i samme situasjon. 

Det krever litt ekstra å motivere seg på slike dager. Da er det fint å ha avtaler, møte noen som kan hjelpe deg med å få opp motivasjonen. Noen som muligens har vært gjennom det samme, i hvert fall en person du vet kan gi deg mye, som kan gi deg påfyll. 

Eller et onlinekurs med andre engasjerte deltakere for nyttig inspirasjon . 

Mulighetene er mange, for dem som tar tak.

Skap struktur

Cathrine Lie Strand jobber i selskapet Potensialbygger. Hun veileder ledere og folk som ønsker omstilling, eller har kommet i en situasjon der de har vært nødt til å ta tak.

Hun mener struktur, synlighet, menneskelig bistand, nettverksutnytting og fokus på personlig omdømme er de fem punktene du skal fokusere på nå, for å bygge en fornuftig jobbhverdag i fremtiden.

Hvordan skaper man så struktur i hverdagen? 

— Stå opp som vanlig, få deg litt frisk luft, jobb med din CV, søknad og LinkedIn-profil, sjekk Finn.no, sier Cathrine. 

— Snakk med nettverket ditt, fortell hva du ser etter, og be dem tenke på deg om de hører om noe som kan være aktuelt for deg. Ta kontakt med noen i nettverket og be om en kaffe på nett, eller gå en tur sammen med god avstand. Folk er mer hjelpsomme enn man innbiller seg. Langt flere av oss ønsker å føle at vi er til nytte og hjelper gjerne til, uten spesielle baktanker. Derfor kan det også dukke opp muligheter når du minst venter det.

Synlighet og profesjonell hjelp

Det er lett å bli irrelevant hvis du ikke er på hugget over en lengre periode. Når oppdaterte du for eksempel LinkedIn-profil din sist? 

—  Er den relevant nå, eller bærer den preg av forrige gang du var på jobbsøk?, spør LinkedIn-eksperten. —  Har du oppdatert med siste frivillig arbeid, skrevet i «Om-feltet», oppdatert tittel til det som er aktuelt nå? Kan du skrive at du er på jobbjakt? Hvis ja, fortell i visittkortet hva du ser etter og at du er ledig nå, det er viktig, sier hun.

Med mange i samme situasjon må din profil skille seg ut slik at eventuelle rekrutterere får se en oppdatert profil, med anmeldelser og ferdigheter på stell. Det er dessuten alltid lurt å be om hjelp på veien, spesielt hvis du føler den er full av fartsdumper og hull.

— Har du anledning, snakk med noen som kan utfordre deg, høre på deg, og stille viktige spørsmål som du må tenke på, råder Cathrine. 

— Skal du gjøre det samme som du pleier, eller har du en drøm langt bak der, som du har lyst til å ta frem nå. Kanskje passer det i dag, og da er det mange ting du må tenke på. Kanskje du trenger bistand for å få orden på tankekaos og komme deg videre.

Begrensninger

Av og til kan du møte begrensninger på veien, uvaner som har satt seg litt for godt: Det er ikke sikkert du behøver ta med deg disse begrensningene videre. For å si det på en annen måte: Det er ganske sikkert smart å kvitte seg med noen av uvanene.

—  Det er så flott når folk bruker jobbskifte som en anledning til å endre kurs, sier hun. 

— Noen ganger svikter motet, eller folk vikler seg inn i begrensninger som ikke er sanne lenger. Noen bare fikk en jobb som økonom, men ville egentlig bli kriminolog. Andre ville egentlig bli lærer, men ble sykepleier, påpeker hun, og mener at det da gjelder å finne den nye retningen du vil at livet og karrieren skal ta.

Det berømte nettverket

Det kan være lurt å ta kontakt med noen du har jobbet med før, eller som du har studert med tidligere. LinkedIn er en god kanal for å få oversikt over nettverket ditt og lage en plan for hvem du bør bruke tid på fremover. 

—  Hvilke headhuntere kjenner du, og kan du ta kontakt med? Be om en virtuell kaffe, det går fint i disse tider. Det kan også være tid for å ta en midlertidig jobb, om det er lettere. Husk, innsats teller! 

—  Det å være løsningsorientert, og være opptatt av å sysselsette seg, om så i en «kjedeligere» jobb, eller noe som du anser som «under ditt nivå», vil uansett fortelle din neste arbeidsgiver noe om deg. Det vil gi deg et fortrinn i forhold til alle de andre som heller venter på drømmejobben og valgte sofaen i stedet, sier hun.

Merkevaren du

Derfor er det så viktig at du ikke glemmer å bygge deg selv som en egen merkevare. Det er en forutsetning at du legger en plan for hvordan du skal markedsføre deg selv.  

— Hvilke verdier er viktige for deg og hva vil du stå for? Hva er dine viktigste egenskaper og ferdigheter?, spør Cathrine. 

— Alle dine avtrykk og visittkort må være proffe, oppdaterte og selgende for deg. Dette gjelder alt fra cv, søknad, LinkedIn-profil til alt du kommenterer og legger ut på alle sosiale medier.

— Det gjelder også hvordan du selger deg inn i hvert enkelt møte med alt fra noen fra nettverket ditt til møte med en mulig ny arbeidsgiver. Alle møtepunkter er viktige og du må utnytte de til igjen å få nye møter, for å selge deg selv, mener Cathrine Lie Strand.

— Alle dine avtrykk i sosiale medier kan bli gransket og etterprøvd. Det er ikke umulig at en potensiell ny arbeidsgiver vil sjekke ut hvordan du fremstår i SoMe. Derfor skal man være bevisst på hva de får opp når de søker på nettopp deg. 


— Er det noe som ikke taler til din fordel, nevn det gjerne i søknaden og la det være din versjon som blir presentert. Der kan du fortelle hvorfor det framkom som det gjorde i en artikkel eller i en uttalelse som ikke var heldig. Rekrutterer eller ny arbeidsgiver, kommer til å finne det ut likevel, mener Strand.

Les også: Merkevaren Deg™

Ta imot all den hjelpen du kan få

Heldigvis florerer det av tilbud for å få hjelp, både gratis og betalbare; eksempelvis bistand til CV, hvordan skrive søknad, LinkedIn-kurs, coaching og karriereutviklingsrådgivere. Det er mulig å delta på webinarer om hvordan man skal stå frem i media, hvordan bli en Instagram-influencer, hvordan bygge deg selv som merkevare og mere til. 

— Uansett kan det hende du bare er ett søk unna å ta noen valg som i disse tider kan bli avgjørende for deg og din fremtid. Dermed er det bare å sette i gang og være den som tar ansvar for å bygge din egen merkevare, konkluderer Cathrine Lie Strand i Potensialbygger.

Herman Berg
H. Bergs Kompani
Herman Berg er journalist og livsnyter. Han har vært redaktør i ABC Nyheter, i digi.no og skrevet for en rekke medier. I dag er han frifant. Herman er sentral i å skape det som går under arbeidsnavnet "Tirsdag overimorgen".
Herman Berg on EmailHerman Berg on FacebookHerman Berg on Linkedin

0 Comments

Mer fra
Bare vent, snart blir jeg majestet!

Bare vent, snart blir jeg majestet!

Hvis du ikke er bevisst ditt ansvar som rollemodell og hvordan andre oppfatter deg, står du i fare for selv å dyrke fram opponenter, selv i din nærmeste krets av betrodde medarbeidere.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: