Endringsledelse:

De 5 stegene for endring vi må gjennom før vi endrer adferd

Bildet er tatt av Free-Photos fra Pixabay CC 0
I en verden hvor alt står på hodet er det for mange uforståelig hvorfor det tar så lang tid å ta innover seg alvoret og endre adferd. En modell fra vitenskapen kan forklare mye.

Annonse

Online jobbsøkerkurs

Gå inn i høsten og vær klar til å søke jobb. Etter dette kurset vil du ha på plass mal for søknad, oppdatert CV, profesjonell LinkedIn profil som gjør deg søkbar for rekrutterere.

Innen faget endringsledelse benyttes det forskjellige modeller for å forklare og forutse hvordan enkeltpersoner og grupper reagerer på endring. En av disse modellene er «Transtheoretical Model of Behavior Change», en modell jeg ofte refererer til ved innføring av endring.

Modellen kommer fra forskning på hvilke stadier mennesker gjennomgår når de skal gjennomføre en positiv endring i livene sine eller slutte med problematferd. Modellen viste seg senere å være nyttig også innenfor endringsledelse i bedrifter.

I en verden hvor alt vendes på hodet fra dag til dag, er det for mange uforståelig hvorfor det tar så langt tid for store grupper med mennesker å ta innover seg alvoret og endre sin adferd.

De 5 stegene

Kanskje modellen kan gi oss noen svar? Den har følgende steg:

1 Føroverveielsesfasen: Her har personen overhodet ingen intensjon om å endre sin adferd, i alle fall ikke nå. Personen vil enten ikke være klar over at adferden er problematisk, eller vil aktivt benekte dette. «Dette gjelder ikke meg, jeg kan jo ikke bli syk» er uttalelser som kommer i denne fasen.

2 Overveielsesfasen: Når vi kommer til overveielsesfasen, begynner personen å bli klar over at adferden er problematisk. Når en person befinner seg her, vil hen ofte prøve å finne positive aspekter ved å fortsette den problematiske atferden: «Hvis jeg ikke får dra på fest, vil det være verre for meg enn å bli syk».

3 Forberedelsesfasen: Nå har tiden kommet for at personen har bestemt seg for å endre atferd, men unnskyldningene for å fortsette negativ atferd en stund til er fortsatt der. «Det er fortsatt mange andre som går på gruppeturer og vi holder tross alt avstand, for det meste».

4 Handlingsfasen: I handlingsfasen gjør personen det aktive tiltak for å endre atferden. For noen, endres en avslappet holdning til endringen tidligere over til det andre ytterpunktet. En som har bestemt seg for å begynne å trene vil for eksempel går fra å ikke trene, til å trene hver dag. Kanskje det er dette som gjør at folk hamstrer dopapir?

5 Vedlikeholdsfasen: Den siste fasen i modellen er vedlikeholdsfasen, det er her endringen som har blitt innført gjerne omtales som «business as usual». Endringen har blitt den nye normalen, men det må fortsatt gjøres aktive valg og tiltak for å ikke falle tilbake til tidligere atferd.

Fasesjekk

Når du kritiserer noen for hvordan de håndterer endringer både i den pågående situasjonen og til vanlig, kan det være nyttig å tenke seg om og se om du kan se tegn som viser hvilken fase de er i.

Kanskje det kan være mer hensiktsmessig å hjelpe dem til å komme til neste fase raskere fremfor å kritisere?

Jan-Erik Sandberg
Jan-Erik Sandberg

Jan-Erik er en teknolog, leder og forfatter. Han har jobbet med samfunnskritiske løsninger og ledelse på mange nivåer fra små team, til å være del av konsernledelsen i et børsnotert internasjonalt selskap.

Jan-Erik Sandberg
Jan-Erik Sandberg er en erfaren leder, forfatter og foredragsholder. Han har bakgrunn fra smidig-miljøet og har jobbet med ledelse på alle nivåer fra små team i mindre bedrifter, til å være del av konsernledelsen i et børsnotert internasjonalt selskap.
Jan-Erik Sandberg on EmailJan-Erik Sandberg on Linkedin

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dagbok fra en delt uke | Tirsdag morgen - […] for store grupper med mennesker å ta innover seg alvoret og endre sin adferd. Jan Erik Sandberg forklarer noe…
«Midt på treet» eller «balansert fleksibel»?

«Midt på treet» eller «balansert fleksibel»?

Å få høre at du er «midt på treet» tar du antagelig ikke som en anerkjennelse. Når du verken er rød, grønn eller blå eller noen andre av personlighetenes mange farger, blir du bare grå. Men i all din normalitet er du faktisk helt unik: Du er intet mindre enn «balansert fleksibel».

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: