Psykisk helse:

Hvordan fange opp når ansatte sliter?
Ditt lederansvar slutter ikke selv om dine medarbeidere er permittert. Hvordan fange opp de som sliter, slik at de kan få den støtten de trenger og fortjener?
Lesetid: 2 min
Hedvig Rognerud skriver om kommunikasjon, språk og ledelse.
Publisert 23.03.2020
Oppslagsfoto: Elias Sch. fra Pixabay

Det florerer av gode råd på nett for tida knyttet til å lede bedrifter i krise, og «dette må du gjøre som daglig leder»-lista er lang. Et av disse punktene er å følge opp ansatte som jobber hjemmefra eller er permittert.

En kan kanskje tenke at ansvaret bortfaller med permittering, men ønsker vi å ha disse menneskene sunne, friske og motiverte tilbake i jobb når dette er over, skader det ikke med jevnlig kontakt underveis i prosessen.

Hvordan kan vi levere på dette ansvaret både klokt og rasjonelt?

  1. Tenk gjennom hvem du er leder for i en helt alminnelig hverdag. Hva er de opptatt av? Hvilke behov har de? Hva driver dem?
  2. Tenk gjennom hva som normalt pleier å stresse dem i den samme hverdagen, og på hvilken måte de da endrer atferd.

Kart i ukjent landskap

Disse to punktene er kunnskap du allerede sitter på, og som kan fungere som kart for deg i et til nå ukjent landskap. Med ansatte hjemme, i karantene, i isolasjon, i permisjon og på jobb i andre krevende situasjoner er dette kartet viktig å ta med seg inn i din nye rolle som kriseleder og fjernleder.


Mye er faktisk helt normalt også. Folk tåler stress selv om de ikke liker det. Et høyere frustrasjonsnivå er noe vi alle må leve med ei stund framover, og dette er det også viktig at du som leder kommuniserer ut. 

Når er det alvor?

Men hvordan vet du når det er alvor, og det som skjer med den enkelte ikke passer inn under noen av de to punktene ovenfor? Eventuelt at stressrelatert atferd du kjenner igjen og har sett hos den ansatte før, når nye høyder? 

7 tiltakspunkter

Her er mulige tiltak for å få overblikk:

  1. Etabler faste kontaktpunkt og rutiner for gjensidig informasjonsutveksling. Telefonkontakt, nettmøter, digital lunsj morgenkaffe, eller en gåtur sammen, med behørig avstand mellom dere. 
  2. Bruk kreativitet for å skape konstruktive treffpunkt på de flatene dere har tilgjengelig. 
  3. Sørg for at noe av denne aktiviteten innebærer øyekontakt, slik at du får mulighet til å fange opp tilstand og kroppsspråk. 
  4. Legg merke til endringer. Hva er annerledes enn vanlig? 
  5. Still åpne spørsmål, og ikke bare om jobb. Situasjonen vi er i nå, berører oss som 24-timersmennesker. Spør gjerne direkte hva i denne situasjonen som bekymrer den ansatte mest, og om det er noe han eller hun trenger hjelp til. 
  6. Om det du observerer av endret atferd skjer på et digitalt fellesmøte, vent gjerne til møtet er over og ta individuell kontakt i etterkant. Da kan du sette ord på det du har lagt merke til eller lurer på.
  7. Et annet faresignal er hvis du opplever at den ansatte gradvis gjør seg mindre tilgjengelig fra hjemmekontoret. Ta kontakt. Vis at du bryr deg, og at dialog er viktig begge veier.

Tematikken i denne artikkelen var også tema for Tirsdag morgens “Litt klokere hver dag” nettmøte den 23, mars.


Oops! Det hadde visst noen tenkt på før

Oops! Det hadde visst noen tenkt på før

Hvorfor presenterte alle på spanskkurset seg med “jeg er alkoholiker”? Atle Øis funderinger ledet ham fram til et nygammelt slagord. Noen hadde visst tenkt på det før.

Den dagen Hedvig ble voksen

Den dagen Hedvig ble voksen

Da hun kom hjem fra jobb ble hun fysisk dårlig. Etter å ha tørket bort snørr og tårer ringte hun sin eldre bror for trøst. Svaret han ga gjorde Hedvig voksen.

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: