Selvledelse:

Slik kan du mestre dine bekymringer
Ta bekymringene koronaen skaper på alvor. Men ikke la det overta livet ditt. Her er tips for hvordan du håndterer de overveldende tankene og følelsene.
Lesetid: < 1
Magne Dyrlands spisskompetanse er innen adferdsøkonomi og nevrovitenskap. Han er opptatt av vitenskapene som gjør organisasjoner mer menneskelige.
Publisert 22.03.2020
Oppslagsfoto: Shift and Sheriff (Pixabay CC BY 0)

Koronaepidemien rammer vidt og bredt. Mange er engstelige for seg selv og sine nærmeste, jobben og kollegene.

Du skal ta disse bekymringene på alvor, men du skal ikke la de overta livet ditt.

Her er tips for hvordan du håndterer dem.

Det viktigste du kan gjøre er å sette av tid til dine bekymringer. Det kan være 15 til 20 minutter til et fast klokkeslett. Prøv å utsette alle vonde tanker som kommer opp til denne tiden.

Hvis en bekymring dukker opp utenfor «bekymringstimen» skal du rolig fortelle deg selv at du skal utsette denne tanken til avsatt tid.

Egen krise


Dette har jeg selv brukt med stort hell gjennom en egen krise jeg selv har gått gjennom for noen år siden. Det jeg stod i var altoppslukende, en personlig krise av dimensjoner.

Jeg måtte gjøre noe. Jeg la problemet i en mental skuff jeg bestemte jeg skulle lukke inntil jeg skulle åpne den igjen to dager senere kl.13.00. Denne avtalen skrev jeg også inn i min kalender.

Det gjorde underverker for meg. Jeg fikk litt «fred». Vanskelighetene kom på avstand, og jeg følte en viss kontroll. Jeg fikk gradvis tilbake mentale og fysiske ressurser.

Det jeg også gjorde var å dele opp oppgaven i mindre biter. Jeg spurte meg selv: «Hva kan jeg gjøre idag?» Resten ble lagt tilbake i skuffen med ny åpningsdato i kalenderen for videre arbeid.


Oops! Det hadde visst noen tenkt på før

Oops! Det hadde visst noen tenkt på før

Hvorfor presenterte alle på spanskkurset seg med “jeg er alkoholiker”? Atle Øis funderinger ledet ham fram til et nygammelt slagord. Noen hadde visst tenkt på det før.

Den dagen Hedvig ble voksen

Den dagen Hedvig ble voksen

Da hun kom hjem fra jobb ble hun fysisk dårlig. Etter å ha tørket bort snørr og tårer ringte hun sin eldre bror for trøst. Svaret han ga gjorde Hedvig voksen.

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: