Nei, ikke avbestill den håndverkeren
Tenk gjennom hvem du gjerne vil skal være der når krisen er over. Ikke avbestill snekkeren, rørleggeren eller rådgiveren. Det er også en form for dugnad, og handler om å sikre normalitet når krisen er over.
Publisert 19.03.2020
Lesetid: < 1
Thomas Nygaard er mangeårig leder i forlagsbransjen hvor han to ganger har eliminert sin egen jobb. Han er blitt ekspert på å omstrukturere virksomheter på en måte som ivaretar verdiene.

«Thomas, skal vi ta det sikre for det usikre og avbestille snekkeren?» sa min kone til meg i morges. «Vi trenger jo ikke nødvendigvis å gjøre den oppussingen til sommeren, slik vi hadde tenkt. Vi kan vente et års tid».

Ja, det er nok smart, var det første jeg tenkte. La oss sikre oss og vår økonomi så godt vi kan. La oss utsette alt det som ikke er tvingende nødvendig å få gjort.

Vi satte oss rundt kjøkkenbordet og diskuterte det nærmere, og etter en stund falt vi begge ned på en annen konklusjon:

Vi tror og håper at dagens situasjon er tidsavgrenset. En vakker dag er denne krisetilstanden over og vi er tilbake til normale hverdager. Hvem ønsker vi da skal være i virksomhet og bistå oss med varer og tjenester?

Jo, nettopp snekkeren, den lokale matbutikken, favorittrestauranten, teatrene, musikerne og alle de andre vi trenger og har nytte og glede av i normale tider. 


Ønsker vi at disse skal finnes når krisen er over, bør vi vel gjøre vårt for å bistå dem økonomisk i mellomtiden? 

Så vi avbestiller ikke snekkeren.

I stedet krysser vi fingrene for at han holder seg frisk og at han klarer å holde seg selv og sine ansatte i tilstrekkelig aktivitet i tiden fremover, slik at vi kan nyte godt av hans tjenester og kompetanse også i tiden etter denne krisen.

Det er også en form for dugnad.

Thomas Nygaard

Thomas har i en årrekke vært leder i en av våre mest disrupsjons­herjede bransjer. I dag rådgir han andre om hvordan du digitaliserer i praksis.

De siste artiklene

Populært nå

3 råd til deg som plutselig er blitt kriseleder
Hvordan gjøre en umulig forretnings­modell mulig i en krisetid?
Kan du plukke underprisede aksjer nå som det er krise?
Mental trening for jobbsøkere
Slik får du fart på innleggene du poster på LinkedIn
Vår egen verste fiende
Jakten på ikigai
En fjerdepersons refleksjoner i en fireseter fra NSB
«Har egentlig kunden alltid rett? La oss krangle litt om det før vi gir oss»
Tekstdoktorens 6 smittsomme skrivetips

Godt sagt

«Behandle folk som om de var slik de bør være, så hjelper du dem til å bli slik de er i stand til å bli.» ~– Johann W. von Goethe


Livet som permittert

Livet som permittert

Permitterte Kari representerer en gruppe med en arbeidserfaring som Facebook ville kalt «det er komplisert». Her er hennes hverdag nå.

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: