Nei, ikke avbestill den håndverkeren
Tenk gjennom hvem du gjerne vil skal være der når krisen er over. Ikke avbestill snekkeren, rørleggeren eller rådgiveren. Det er også en form for dugnad, og handler om å sikre normalitet når krisen er over.
Lesetid: < 1
Thomas Nygaard er mangeårig leder i forlagsbransjen hvor han to ganger har eliminert sin egen jobb. Han er blitt ekspert på å omstrukturere virksomheter på en måte som ivaretar verdiene.
Publisert 19.03.2020

«Thomas, skal vi ta det sikre for det usikre og avbestille snekkeren?» sa min kone til meg i morges. «Vi trenger jo ikke nødvendigvis å gjøre den oppussingen til sommeren, slik vi hadde tenkt. Vi kan vente et års tid».

Ja, det er nok smart, var det første jeg tenkte. La oss sikre oss og vår økonomi så godt vi kan. La oss utsette alt det som ikke er tvingende nødvendig å få gjort.

Vi satte oss rundt kjøkkenbordet og diskuterte det nærmere, og etter en stund falt vi begge ned på en annen konklusjon:

Vi tror og håper at dagens situasjon er tidsavgrenset. En vakker dag er denne krisetilstanden over og vi er tilbake til normale hverdager. Hvem ønsker vi da skal være i virksomhet og bistå oss med varer og tjenester?

Jo, nettopp snekkeren, den lokale matbutikken, favorittrestauranten, teatrene, musikerne og alle de andre vi trenger og har nytte og glede av i normale tider. 


Ønsker vi at disse skal finnes når krisen er over, bør vi vel gjøre vårt for å bistå dem økonomisk i mellomtiden? 

Så vi avbestiller ikke snekkeren.

I stedet krysser vi fingrene for at han holder seg frisk og at han klarer å holde seg selv og sine ansatte i tilstrekkelig aktivitet i tiden fremover, slik at vi kan nyte godt av hans tjenester og kompetanse også i tiden etter denne krisen.

Det er også en form for dugnad.

Thomas Nygaard

Thomas har i en årrekke vært leder i en av våre mest disrupsjons­herjede bransjer. I dag rådgir han andre om hvordan du digitaliserer i praksis.


Oops! Det hadde visst noen tenkt på før

Oops! Det hadde visst noen tenkt på før

Hvorfor presenterte alle på spanskkurset seg med “jeg er alkoholiker”? Atle Øis funderinger ledet ham fram til et nygammelt slagord. Noen hadde visst tenkt på det før.

Den dagen Hedvig ble voksen

Den dagen Hedvig ble voksen

Da hun kom hjem fra jobb ble hun fysisk dårlig. Etter å ha tørket bort snørr og tårer ringte hun sin eldre bror for trøst. Svaret han ga gjorde Hedvig voksen.

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: