Forventninger: Slik avklarer du med dine medarbeidere

Unngå den klassiske forventningsfella: "Men jeg trodde ...". Slik avklarer du forventninger - mellom deg og dine kolleger, ledere eller underordnede.

Annonse

Online jobbsøkerkurs

Gå inn i høsten og vær klar til å søke jobb. Etter dette kurset vil du ha på plass mal for søknad, oppdatert CV, profesjonell LinkedIn profil som gjør deg søkbar for rekrutterere.

En av de vanligste årsakene til konflikt og misnøye er at vi har ulike forventninger til hverandre. Her er en metode du kan bruke for å sikre at forventningene du har til folkene dine – og forventningene de har til deg – er avklarte.

1

Før du går i møte: Lag en liste over dine forventninger til medarbeideren du skal møte slik at det er helt tydelig for deg.

2

Introduksjon: Skap trygghet og gjensidig tillit, og understrek at du ønsker et godt samarbeid og at du ønsker at den andre skal lykkes.

3

Start med deg selv: Spør hva din medarbeider forventer av deg. Leder du vedkommende, la hen gjerne designe sin egen drømmeleder, komplett med ønskede egenskaper.

Avsjekk hvordan dette stemmer med hvordan vedkommende opplever deg som leder. Gode spørsmål er “Hvordan leder jeg deg best? og “Hva ville gjort meg til en bedre leder?”.

4

Spør hva den andre tror du forventer av ham eller henne. Altså: Ikke fortell hva du forventer, men spør hva den andre tror du forventer av vedkommende.

Denne lille vrien, inspirert av Svein Harald Røine, vil ofte kunne gi veldig mye av det du har på lista over forventninger du skrev før møtet. Og når den andre sier det med sine ord, og får bekreftelse fra deg, skaper det et helt annet eierskap enn om du skulle legge fram lista di med krav.

5

Presenter dine forventninger: Når den andre har snakket ferdig, bekrefter du hva som stemmer, oppklarer eventuelle misforståelser, og tilføyer det du har på listen din som ikke allerede er sagt.

6

Lag en forventningskontrakt. Gjør det enkelt og tydelig, med 2-3 overskrifter:
Forventninger til leder
Forventninger til medarbeider
Hvordan kommuniserer vi dersom forventninger ikke etterleves?

Paal Leveraas
Coach og skribent
Paal Leveraas startet Tirsdag morgen i 2010. Han er kommunikasjonsrådgiver og coach og brukes som en ekstern, nøytral sparringpartner av mange ledere. Paal jobber også med teamcoaching. Les mer
Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. Å tilte hoder mot fremtiden | Tirsdag morgen - […] – det er en utrolig lav investering med ekstremt potensial for positiv uttelling. I denne artikkelen får du en…

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: