Velkommen til 2020. Godt nytt år. Hva vil prege dette første året i det andre tiåret i det 21. århundre? Krig? Eskalerende klimakrise? Gjenvalg av Trump? Kanskje alt det. Men også én ting til:

Et formålsdrevet næringsliv.

Midt i all faenskapen som skjer i verden i dag, vokser det fram motkrefter fra en usannsynlig part: næringslivet.

PMP er det nye mantraet:

Planet, mennesker, profitt.

Den nye bølgen har vokst frem over noen år, men i 2019 ble den veldig tydelig.

Og dette er bare starten, tror jeg.

Det nye dotcom

Sosialt bevisste virksomheter er det nye dotcom.

Virksomheter utvider sitt formål fra å tjene penger for eierne til å tjene penger og samtidig tjene sine medarbeidere, kunder og lokalsamfunn.

Kundepress

Drivkreftene er ulike. Noen er under press fra kunder og forbrukere. Som spanske Zara. De regnes som en av mest planetbevisste virksomhetene i verden. Etter å ha blitt utfordret på hvor ressurssløsende klesindustriens årlige motebølger er annonserte de at de fra 2025 bare vil lage klær av bærekraftige materialer.

Investorpress

Andre opplever press fra investorer, og investorene ser at virksomheter med samvittighet er mer lønnsomme enn andre, slik blant andre Bård Annweiler påpeker i sin bok “Point of purpose“, som vil bli omtalt nærmere her i en senere artikkel.

Innsidepress

Atter andre – og de er de viktigste – drives av lederes og medarbeideres engasjement og vilje til å gjøre en innsats for en verden som går av hengslene; ikke fordi kunder, investorer og samfunn krever det av dem, men fordi de krever det av seg selv.

Det er de indre motiverte selskapene.

Som demonstrert i Walmart. Etter at en drapsmann drepte 21 mennesker på en Walmart i El Paso i fjor sommer oppfordret en medarbeider alle kolleger i gigantselskapet til streik inntil Walmart sluttet å selge våpen.

Håp for 2020

Så enten det er drevet av investorpress, kundeforventninger eller av at medarbeiderne faktisk er tenkende og følende mennesker, kan næringslivet, med musklene, makten og innflytelsen det har, vise seg å bli de sterkeste endringsagentene planeten har sett.

Det er mitt håp for 2020.

God tirsdag.

Næring med mening

PS. Er din virksomhet formålsdrevet? Jeg vil gjerne høre om det og kanskje bidra til å formidle historien. Ta kontakt da vel.

PS 2. Les også …


Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach. Skribent. Foredragsholder. @ Leveraas AS
Paal Leveraas er sjefreflektør og -redaktør i Tirsdag morgen og gründer i Leveraas AS. Hans første karriere var i media som journalist og redaktør. I dag er han coach og skribent, med kommunikasjon som en rød tråd. Ta kontakt med Paal enten du trenger et foredrag, en sparringpartner i ditt lederskap eller en som kan hjelpe deg å få budskapet ut i verden. Eller alt over.

Takk for at du leser Tirsdag morgen på nett. Det kommer også som epostbrev, hver tirsdag. Er du ikke abonnent, er det lett å gjøre noe med det. Se annet sted på siden for påmelding. Les mer om Tirsdag morgen her. Lenger ned finner du de siste ukebrevene.

 

Leiv Eriksson oppdager Amerika (Christian Krogh, 1893. Public domain)

Å tilte hoder mot en bærekraftig fremtid

Da Leiv Eriksson oppdaget Amerika var det fordi han tiltet kursen bittelittegrann. Han bommet på verdens største øy, og fant ... Les mer
2020 og de neste 10

2020 og de neste 10

Tirsdag morgen er 10 i 20. Det er en fin milepæl og en anledning til å ta en fot i ... Les mer
Industrianlegg

Det vidunderlige næringslivet

Vi har et unikt norsk ord. Det som på engelsk kalles business og minner om travelhet, kaller vi på norsk ... Les mer
Lillesand - Øvre gate

Den vesle kommunen som stoler på sine medarbeidere

Kommunen som stoler på sine medarbeidere er et unntak. Arne Jensen reflekterer over den manglende tilliten arbeidsgivere i offentlig sektor ... Les mer
Ung kvinne ser inn i en glitrende portal (manipulert)

Digitalisering som lederutfordring

Å lede gjennom digitalisering er den kanskje største trusselen og muligheten dagens og fremtidens generasjoner av ledere står ovenfor ... Les mer
Fordelen med å være en dinosaur

Fordelen med å være en dinosaur

Er digitaliseringens ødeleggende kraft «fake news»? For alle spådommer til tross, har du først rukket å bli en dinosaur, er ... Les mer

 

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Prat! Prat! Prat!

Jeg (Paal, t.v.) er egentlig ikke veldig pratsom av meg. Det bare ser sånn ut når jeg prater med Jan Wiese her foran tigeren. Men én ting vil jeg si. Det skal jeg si på tirsdag. Vil du lytte?

Så bra! Vi prates på tirsdag!

%d bloggere liker dette: