På engelsk ligner det på travelhet. På norsk er det noe som gir næring. Kan næringslivet og en bærekraftig fremtid gå hånd i hånd? Kan det lønne seg å gjøre gode ting?

Tirsdag morgen nr. 206 – 3. desember 2019

Det siste jeg hadde regnet med at jeg skulle ta med etter to dager på CIOday i Amsterdam var inspirasjon og optimisme med tanke på et ansvarlig næringsliv for en bedre verden. 

Men slik ble det.

En formålsdrevet virksomhet

Det var egentlig et klassisk skryteforedrag. Orange fortalte om hvordan de hjelper DSM. Jeg visste ikke noe om DSM, men skjønte snart at de opprinnelig var noen skikkelig skitne, internasjonale industrigiganter. Inntil de redefinerte seg selv for 20-30 år siden, og ble en formålsdrevet virksomhet. 

Da ble jeg nysgjerrig. 

—  Da jeg overtok som CEO for ti år siden ble jeg spurt av investorer hva jeg ville gjøre med selskapet, sier Feike Sijbesma i denne talen.

— Jeg svarte at jeg vil tjene penger og gjøre verden til et bedre sted. «Herregud, en av dem», var reaksjonen.

«Du kan ikke gjøre begge deler. Du må velge en av dem.» 

Men Feike ville ikke velge bort det ene for det andre. Han tok begge to. 

Ti år senere er selskapets aksjekurs tredoblet. 

Det lønner seg å være god

DSM er et av en voksende skare selskap som har et formål utover det å tjene penger til aksjonærene. 

Og det viser seg at ingen tjener mer penger enn de som ikke har som sitt primære formål å tjene penger. 

Det lønner seg å være god. 

Det lønner seg å være ansvarlig.

Det lønner seg å være en god medborger. 

Du kan faktisk tjene penger og samtidig bidra til en bedre verden.

Borgerskap

Det ligger dypt i oss at vi er borgere i et samfunn. Vi har ansvar for å leve våre liv på en måte som ikke forringer andres liv, og vi tar det ansvaret. Når vi møter mennesker som bare tenker på seg selv, vekker det negative følelser.

I foretaksregisteret er et selskap definert som en juridisk person. Hydro, Microsoft og Norgesgruppen er individuelle organismer som kan stilles til ansvar for sine handlinger på lik linje med deg og meg.

Disse organismene, som også er borgere i samfunnet, er underlagt skrevne lover og regler.

Men ingen lover forbyr grådighet.

Det er en uskreven lov.

Og virksomheter trenger ikke på samme måte som deg og meg å følge uskrevne lover.

Derfor, når vi møter virksomheter som bare tenker på seg selv og egen vinning, rister vi på hodet og konstaterer at «business er business».

Bedrifter med et formål

Men noe er i ferd med å skje.

Næringslivet har begynt å ta ansvar. Stadig flere har definert seg selv slik vi forventer av hverandre individuelt: som ansvarlige samfunnsborgere som har og tar en rolle i å ikke bare leve et godt liv, men også bidra til en bedre verden. 

Det trenger ikke å være så stort. Det trenger ikke å omfatte hele planeten. Ikea skal skape en bedre hverdag for folk flest. Et kosmetikkselskap skal selge designer eyewear til «revolusjonerende priser» og samtidig vise vei for sosialt bevisste virksomheter. Telenor skal knytte deg sammen med det som betyr mest, og på den måten bidra til å styrke samfunnet.

skader det heller ikke å tenke globalt. 

Hydro skal skape et mer livskraftig samfunn gjennom nyskapende og effektiv utvikling av naturressurser og produkter. Yara skal sørge for mat til verdens befolkning og verne om jordkloden på en ansvarlig måte. Patagonia, en av pionérene i å eie sitt hvorfor, skal inspirere og implementere løsninger på klimakrisen. 

Formålsløst

Vi har holdt på med visjoner, verdier, strategier og misjoner i flere tiår allerede. De fleste norske virksomheter med respekt for seg selv har 3-5 ord eller setninger som beskriver verdiene deres.

Om å finne formålet

Mange har også en visjon.

Men de færreste, faktisk bare 30 prosent, ifølge denne rapporten fra Mission, vet hvorfor de eksisterer.

De bare eksisterer. 

Formålsløst.

Det vidunderlige næringslivet

Vi har et unikt norsk ord. Det som på engelsk kalles business og minner om travelhet, kaller vi på norsk for «næringslivet».

Det velger jeg å tolke som noe som gir næring til livet. 

Næringslivet er nøkkelen til planetens fremtid. Men først må vi som jobber i dette næringslivet oppdage det selv, og legge bak oss ideen om at det ikke er mulig å tjene gode penger på å gjøre gode ting.

Om din virksomhet ikke har et mer presist definert formål, husk i det minste dette formålet:

Næring til livet.

God tirsdag.

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach. Skribent. Foredragsholder. @ Leveraas AS
Paal Leveraas er sjefreflektør og -redaktør i Tirsdag morgen og gründer i Leveraas AS. Hans første karriere var i media som journalist og redaktør. I dag er han coach og skribent, med kommunikasjon som en rød tråd. Ta kontakt med Paal enten du trenger et foredrag, en sparringpartner i ditt lederskap eller en som kan hjelpe deg å få budskapet ut i verden. Eller alt over.

Kilder, inspirasjon og videre lesning


Takk for at du leser Tirsdag morgen på nett. Det kommer også som epostbrev, hver tirsdag. Er du ikke abonnent, er det lett å gjøre noe med det. Se annet sted på siden for påmelding. Les mer om Tirsdag morgen her. Lenger ned finner du de siste ukebrevene.

 

2020 og de neste 10

2020 og de neste 10

Tirsdag morgen er 10 i 20. Det er en fin milepæl og en anledning til å ta en fot i ... Les mer
Lillesand - Øvre gate

Den vesle kommunen som stoler på sine medarbeidere

Kommunen som stoler på sine medarbeidere er et unntak. Arne Jensen reflekterer over den manglende tilliten arbeidsgivere i offentlig sektor ... Les mer
Ung kvinne ser inn i en glitrende portal (manipulert)

Digitalisering som lederutfordring

Å lede gjennom digitalisering er den kanskje største trusselen og muligheten dagens og fremtidens generasjoner av ledere står ovenfor ... Les mer
Fordelen med å være en dinosaur

Fordelen med å være en dinosaur

Er digitaliseringens ødeleggende kraft «fake news»? For alle spådommer til tross, har du først rukket å bli en dinosaur, er ... Les mer
3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter

3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter

En kollega som forsvinner skaper flere hull - følelsesmessig og praktisk. Når kaken er spist og takketalene stilner begynner jobben ... Les mer
Grønne øyne, kvinne, close-up

Se. Og si hva du ser

Førjulsgave fra Tirsdag morgen: her er 30 setninger som kan sikre at folkene dine går inn i sluttspurten av 2019 ... Les mer
Loading...

 

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Prat! Prat! Prat!

Jeg (Paal, t.v.) er egentlig ikke veldig pratsom av meg. Det bare ser sånn ut når jeg prater med Jan Wiese her foran tigeren. Men én ting vil jeg si. Det skal jeg si på tirsdag. Vil du lytte?

Så bra! Vi prates på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Share This