Det vidunderlige næringslivet
Vi har et unikt norsk ord. Det som på engelsk kalles business og minner om travelhet, kaller vi på norsk for «næringslivet». Om din virksomhet ikke helt vet hvorfor den eksisterer, husk i det minste dette formålet: Næring til livet.
Publisert 03.12.2019
Lesetid: 3 min
Paal Leveraas er sjefreflektør og -redaktør i Tirsdag morgen og gründer i Leveraas AS.

På engelsk ligner det på travelhet. På norsk er det noe som gir næring. Kan næringslivet og en bærekraftig fremtid gå hånd i hånd? Kan det lønne seg å gjøre gode ting?

Tirsdag morgen nr. 206 – 3. desember 2019

Det siste jeg hadde regnet med at jeg skulle ta med etter to dager på CIOday i Amsterdam var inspirasjon og optimisme med tanke på et ansvarlig næringsliv for en bedre verden. 

Men slik ble det.

En formålsdrevet virksomhet

Det var egentlig et klassisk skryteforedrag. Orange fortalte om hvordan de hjelper DSM. Jeg visste ikke noe om DSM, men skjønte snart at de opprinnelig var noen skikkelig skitne, internasjonale industrigiganter. Inntil de redefinerte seg selv for 20-30 år siden, og ble en formålsdrevet virksomhet. 

Da ble jeg nysgjerrig. 

—  Da jeg overtok som CEO for ti år siden ble jeg spurt av investorer hva jeg ville gjøre med selskapet, sier Feike Sijbesma i denne talen.

— Jeg svarte at jeg vil tjene penger og gjøre verden til et bedre sted. «Herregud, en av dem», var reaksjonen.

«Du kan ikke gjøre begge deler. Du må velge en av dem.» 

Men Feike ville ikke velge bort det ene for det andre. Han tok begge to. 

Ti år senere er selskapets aksjekurs tredoblet. 

Det lønner seg å være god

DSM er et av en voksende skare selskap som har et formål utover det å tjene penger til aksjonærene. 

Og det viser seg at ingen tjener mer penger enn de som ikke har som sitt primære formål å tjene penger. 

Det lønner seg å være god. 

Det lønner seg å være ansvarlig.

Det lønner seg å være en god medborger. 

Du kan faktisk tjene penger og samtidig bidra til en bedre verden.

Borgerskap

Det ligger dypt i oss at vi er borgere i et samfunn. Vi har ansvar for å leve våre liv på en måte som ikke forringer andres liv, og vi tar det ansvaret. Når vi møter mennesker som bare tenker på seg selv, vekker det negative følelser.

I foretaksregisteret er et selskap definert som en juridisk person. Hydro, Microsoft og Norgesgruppen er individuelle organismer som kan stilles til ansvar for sine handlinger på lik linje med deg og meg.

Disse organismene, som også er borgere i samfunnet, er underlagt skrevne lover og regler.

Men ingen lover forbyr grådighet.

Det er en uskreven lov.

Og virksomheter trenger ikke på samme måte som deg og meg å følge uskrevne lover.

Derfor, når vi møter virksomheter som bare tenker på seg selv og egen vinning, rister vi på hodet og konstaterer at «business er business».

Bedrifter med et formål

Men noe er i ferd med å skje.

Næringslivet har begynt å ta ansvar. Stadig flere har definert seg selv slik vi forventer av hverandre individuelt: som ansvarlige samfunnsborgere som har og tar en rolle i å ikke bare leve et godt liv, men også bidra til en bedre verden. 

Det trenger ikke å være så stort. Det trenger ikke å omfatte hele planeten. Ikea skal skape en bedre hverdag for folk flest. Et kosmetikkselskap skal selge designer eyewear til «revolusjonerende priser» og samtidig vise vei for sosialt bevisste virksomheter. Telenor skal knytte deg sammen med det som betyr mest, og på den måten bidra til å styrke samfunnet.

skader det heller ikke å tenke globalt. 

Hydro skal skape et mer livskraftig samfunn gjennom nyskapende og effektiv utvikling av naturressurser og produkter. Yara skal sørge for mat til verdens befolkning og verne om jordkloden på en ansvarlig måte. Patagonia, en av pionérene i å eie sitt hvorfor, skal inspirere og implementere løsninger på klimakrisen. 

Formålsløst

Vi har holdt på med visjoner, verdier, strategier og misjoner i flere tiår allerede. De fleste norske virksomheter med respekt for seg selv har 3-5 ord eller setninger som beskriver verdiene deres.

Om å finne formålet

Mange har også en visjon.

Men de færreste, faktisk bare 30 prosent, ifølge denne rapporten fra Mission, vet hvorfor de eksisterer.

De bare eksisterer. 

Formålsløst.

Det vidunderlige næringslivet

Vi har et unikt norsk ord. Det som på engelsk kalles business og minner om travelhet, kaller vi på norsk for «næringslivet».

Det velger jeg å tolke som noe som gir næring til livet. 


Næringslivet er nøkkelen til planetens fremtid. Men først må vi som jobber i dette næringslivet oppdage det selv, og legge bak oss ideen om at det ikke er mulig å tjene gode penger på å gjøre gode ting.

Om din virksomhet ikke har et mer presist definert formål, husk i det minste dette formålet:

Næring til livet.

God tirsdag.

Coach og skribent
Paal Leveraas er sjefreflektør og -redaktør i Tirsdag morgen og gründer i Leveraas AS.

Kilder, inspirasjon og videre lesning

De siste artiklene

Populært nå

«Har egentlig kunden alltid rett? La oss krangle litt om det før vi gir oss»
Vår egen verste fiende
Slik får du fart på innleggene du poster på LinkedIn
Hvordan gjøre en umulig forretnings­modell mulig i en krisetid?
Tekstdoktorens 6 smittsomme skrivetips
Koronakrisens faser: Hvor er du nå?
En fjerdepersons refleksjoner i en fireseter fra NSB
Livet som permittert

Godt sagt

«Vær den endringen du ønsker å se i verden.» – Mahatma Gandhi


Koronakrisens faser: Hvor er du nå?

Koronakrisens faser: Hvor er du nå?

Individuelle kriser går gjerne gjennom fem faser. Koronakrisen rammer alle. Går det samme mønsteret igjen for hele menneskeheten?

Stillingsbeskrivelser fra h***ete

Stillingsbeskrivelser fra h***ete

Er det en umulig oppgave å være en god og dyktig leder med alle forventninger som stilles? Antagelig ikke, – om du følger noen grunnregler.

Journalistikk med en agenda

Journalistikk med en agenda

Hvem ville trodd at en av klodens største miljøsyndere skulle bli en varsler om lysegrønt håp for en planet i trøbbel? Det nytter å ha en agenda. Journalistisk eller aktivistisk.

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Prat! Prat! Prat!

Jeg (Paal, t.v.) er egentlig ikke veldig pratsom av meg. Det bare ser sånn ut når jeg prater med Jan Wiese her foran tigeren. Men én ting vil jeg si. Det skal jeg si på tirsdag. Vil du lytte?

Så bra! Vi prates på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: