Per (52): «NEI! Og atter NEI! Jeg har voksne barn! Jeg trenger ikke bleier!» Gjenkjennbart? Digital markedsføring gir muligheter for å være relevant. De færreste nyttiggjør seg disse mulighetene.

Du klikker på send, og kjenner igjen på det lille adrenalin-kicket det gir. «Din epost er nå på vei til 22.347 abonnenter», svarer mailsystemet. — Wo-hoo! jubler du inni deg. — Nå skal det bli liv i kassaapparatet!

24 timer senere sjekker du statistikken. Den er nedslående. 9,8% åpningsrate. 0,6% klikket på lenker i mailen. 1 person kjøpte noe. 225 avsluttet abonnementet.

«Hmm», tenker du. «Hvordan kan jeg gjøre disse epostene mer relevante for mottakerne slik at de føler at de får noe av verdi for dem?»

Du vet antagelig svaret selv.

Det handler om relevans

For Per (52), med voksne barn, er ikke i markedet for bleier, uansett hvor mye væske de kan absorbere. Kari (34) kjøpte Volvo i fjor. Hun kommer nok ikke til å kjøpe en Tesla i år. Paret som bestilte sydentur i forrige uke blir bare irritert over restplasstilbudet til halv pris denne uken.

Per, Kari og alle vi andre utsettes daglig, for ikke å si timelig, eller minuttlig, for irrelevant markedsføring.

Det til tross for at du kanskje vet hvor gammel Per er, og når barna hans er født, at Kari nylig kjøpte Volvo, og at det unge paret snart sitter på flyet til Kreta og neppe svitjser til en restplass i Malaga.

Du vet, men du vet ikke hvordan du kan bruke det du vet.

Blowout

Data er den nye oljen, er det blitt sagt. Men noen ganger føles det som om vi lever i en konstant blowout hvor det regner seig og klissete olje ned over oss alle.

— Vi har ofte alle data for å være relevante for våre kunder, potensielle kunder, ansatte, medlemmer, studenter eller interessenter, sier Endre Dingsør, COO i Forte_ Digital.

— Likevel mottar jeg og de fleste andre en kontinuerlig strøm av irrelevant informasjon som først og fremst er egnet til å skape irritasjon.

Den største utfordringen er den dype kløften som fremdeles eksisterer mellom de som eier virksomhetens kjernesystemer og de som gjerne vil bruke disse dataene på en måte som skaper større relevans for målgruppene.

— Kjernesystemene består ofte av en rekke ulike systemer som ikke alltid er godt integrert med hverandre, sier Endre.

— Det kan være medlemssystemer, økonomi, CRM, HR-systemer, logistikk, og mye annet. Men det å få IT-avdelingen til å slippe deg inn i kjernesystemene hvor disse dataene ligger er omtrent like håpløst som å spørre dronningen av England om å få låne kronjuvelene for en helt spesiell natt på byen.

— Akkurat som i oljen trenger man en plattform, sier Endre Dingsør. — Vi kaller det en digital tjenesteplattform.

Digital tjenesteplattform

Forte_ Digital har spesialisert seg nettopp på å bygge disse plattformene. Med Microsoft Azure sine skybaserte tjenester bygges det en buffer mellom kjernesystemer og sluttbrukerne, som typisk sitter i marked, kommunikasjon eller service-roller.

Disse plattformene baserer seg på standard teknologi, hvor Azure fra Microsoft er nøkkelen. Kjernedata fra kjernesystemene og interaksjonsdata fra kundene samles i en «datasjø». Rundt sjøen bygges det et gjerde som sikrer at identitets- og adgangskontroll ivaretas, og i sjøen svømmer det ikke fisk, men API-er — programmeringsgrensesnitt som forenkler utveksling og bearbeiding av data. API-ene gjetes av selvlærende kunstige intelligenser.

Sett data fri

En digital tjenesteplattform setter dataene fra kjernesystemene dine fri og inviterer dem til å møte data fra «virkeligheten». 

Tjenesteplattformen fungerer som en buffer mellom de tamme og disiplinerte dataene i kjernesystemene og de frittgående «ville» dataene som skapes av kundene selv gjennom deres atferd og bruk av systemene.

– Det er en vinn-vinn–situasjon, sier daglig leder i Forte_ Digital, John Kårikstad.

– Data i kjernesystemene vil bli av høyere kvalitet når kunden for eksempel fastslår at det er fødselsdatoen i medlemsregisteret som er den rette, ikke den i CRM. Da vil CRMen kunne oppdateres med korrekte data. Samtidig kan data fra kjernesystemene brukes til å skreddersy brukerens opplevelse helt ned til å lage en nettbutikk for hver enkelt kunde.


Artikkelen er skrevet for Forte_ Digital, og er originalt publisert på deres nettsider. Oppslagsfoto: Donald Trung Quoc Don (Chữ Hán: 徵國單) – Wikimedia Commons [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons


Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

Snart får HR-systemet ditt kunstig intelligens

Snart får HR-systemet ditt kunstig intelligens

Kognitive HR-systemer er på vei inn i HR-avdelingen. Det vil forandre mye ... les mer
Forskere: Lederutvikling virker. Ikke

Forskere: Lederutvikling virker. Ikke

Glem Big Five, 360-målinger og IQ-tester. Mål heller den potensielle nye lederens hjerterytmevariasjon og skann hjernen. Det forteller deg mye ... les mer
Klaus Jarstad og Ivar Knutsen i DNV GL. Bakgrunnsbilde av hånd med hammer: PxHere

Myteknuserne i DNV GL

Sjefene trodde den høye turnoveren skyldtes lønningene. De oppdaget at det ikke var så enkelt. DNV GLs myteknusere brukte HR-analyse ... les mer
Thomas Brandal Myklebust

Hva smarte hjerner vet om hvordan hjerner blir smartere

De siste tiårene har vi lært mye om hjernen. Det har også gitt oss mye nyttig læring om læring. Veien ... les mer
Anettes egenterapi etter nedbemanning: Gull i VM

Anettes egenterapi etter nedbemanning: Gull i VM

Anette la frem forslaget om nedbemanning til ledelsen i Fædrelandsvennen. Hvis de tok det til følge ville hennes egen elskede ... les mer
Digitale Estland: Brukervennlighet i førersetet

Digitale Estland: Brukervennlighet i førersetet

Amerikanske Crystal LaGrone forlot Oklahoma for å studere digitalisering av offentlig sektor i Estland. Hun kom fra et u-land til ... les mer
Superhøner og superstjerner

Superhøner og superstjerner

«Glem superstjernene», sier Margaret Heffernan. Den berømte forfatteren, bedriftslederen og taleren, med en rekke TED-foredrag bak seg, avliver enhver idé ... les mer
George Orwell, Matrix på speed og Lisas dystopiske lesestoff

George Orwell, Matrix på speed og Lisas dystopiske lesestoff

Møt Lisa M. Reutter og hør om hvordan BI- og AI-bransjen oppleves som "George Orwell i et Matrix på speed" ... les mer
Når siste mote i HR blir beslutningsunderlag

Når siste mote i HR blir beslutningsunderlag

HR er ekstremt drevet av stadig nye moteretninger, mener professor Rob Briner. — I et fagfelt hvor det er vanskelig ... les mer
Loading...

 

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This