«Jeg spørger helst. Mitt kall er ei at svare.» Det var Henrik Ibsen som sa det. Godt sagt. Og etter 100+ år er det å spørre mer enn du svarer igjen på moten. Ikke minst for ledere som ser at coaching virker bedre enn styring. 

Tirsdag morgen nr. 202 – 5. november 2019

Lederverktøy fra skuffen merket «Coaching» er i svært mange sammenhenger de mest effektive verktøyene du har tilgjengelig.

Men du må bruke dem riktig. 

En hammer kan brukes til å slå i en spiker, men også til å knuse noe verdifullt. 

Sånn er det med gode lederverktøy også. 

Når skal du coache?

Coaching er en av mange lederstiler, og det er ikke det rette i alle sammenhenger. Når det er krise, når det brenner på loftet, blir det litt feil å spørre din medarbeider «hvordan kan jeg hjelpe deg å bli den beste utgaven av deg selv?».

Men når du merker at ditt team sluser alle avgjørelser, store og små, innom deg, og du blir en flaskehals; når du selv bare løper fra møte til møte; når listen over oppgaver som skal gjøres er så lang og kaotisk at ingen vet hva som er viktig og hva som er mindre viktig —  da kan det godt hende at du skal finne fram coachen i deg. 

Når det brenner på loftet blir det litt feil å spørre din medarbeider «hvordan kan jeg hjelpe deg å bli den beste utgaven av deg selv?»

Rådgivningsfella

Men hvordan gjør du det da?

Først, noe om hva du ikke skal gjøre. 

Du skal ikke gå i rådgivningsfella. 

Som leder og kanskje den fremste eksperten på hva dere driver med, er det ekstremt fort gjort å gå i den fella. Det er så lett å komme med svarene. Det er så mye vanskeligere å komme med spørsmålene.

Men coaching handler om å stille spørsmål, og la din medarbeider selv finne svarene.

Hvorfor?

Fordi det skaper eierskap og forpliktelse på et helt annet nivå enn om det kommer fra deg. 

Problem

Det første du ønsker å avklare er hva som er problemet eller utfordringen til din medarbeider. Gode coaching-spørsmål er enkle og ukompliserte. Det skal du huske når din medarbeider kommer innom deg med et bekymret uttrykk i ansiktet. 

Ditt første spørsmål skal være: «Hva er det som opptar deg?»

Eller varianter av det.

Det kan hende at medarbeideren svarer like enkelt som du spør. Men ofte får du en lang tirade om vanskelige kunder, eller kolleger, eller en situasjon som er utenfor deres kontroll. 

Fokus

Det er da du skal stramme fokuset inn, og stille spørsmål nummer 2:

«Hva er den egentlige utfordringen her —  for deg?»

En klok person sa en gang at det finnes tre typer problemer i verden: de du kan gjøre noe med, de du ikke kan gjøre noe med, og de innbilte. 

En gylden regel i coaching er at du kan ikke coache andre enn den personen som sitter foran deg. Når din medarbeider begynner å dele hva som er galt med X, Y og Z, eller hva som kan komme til å gå galt i en hypotetisk fremtid, da er det opp til deg å refokusere på hva det faktisk er mulig å gjøre noe med. 

Fordypning

De siste spørsmålet er det enkleste, og likevel antagelig det mest kraftfulle spørsmålet i verden:

Spade i jord
Grav dypere

«Hva mer?»

Bare det: «Hva mer?»

Dette er spørsmålet som gjør at dere graver dypere. Og dypere. Og dypere.

Still det en gang, still det to ganger, gjenta igjen og igjen, til det er tomt.

Du vil oppdage at det nesten alltid er noe mer. 

God tirsdag.

Det er så lett å komme med svarene. Det er så mye vanskeligere å komme med spørsmålene.

PS. Vil du grave enda dypere? Start her.

Oppslagsfoto: Peggy og Marco Lachmann-Anke – Foto av spade: TanteTati – begge Pixabay CC 0.


Takk for at du leser Tirsdag morgen på nett. Det kommer også som epostbrev, hver tirsdag. Er du ikke abonnent, er det lett å gjøre noe med det. Se annet sted på siden for påmelding. Les mer om Tirsdag morgen her. Lenger ned finner du de siste ukebrevene.

 

3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter

3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter

En kollega som forsvinner skaper flere hull - følelsesmessig og praktisk. Når kaken er spist og takketalene stilner begynner jobben ... Les mer
Grønne øyne, kvinne, close-up

Se. Og si hva du ser

Førjulsgave fra Tirsdag morgen: her er 30 setninger som kan sikre at folkene dine går inn i sluttspurten av 2019 ... Les mer
Greta Thunberg i gul regnfrakk

5 ting ledere kan lære av Greta Thunberg

Du trenger ikke å ha en ledertittel for å være en leder. En svensk tenåring demonstrerer til fulle forskjellen på ... Les mer
Liv og lære - et drama i fire akter

Liv og lære – et drama i fire akter

Læring er slitsomt. Inntil det ikke er det lenger, og alt går av seg selv. Det er da det er ... Les mer
Kvinne på klippetopp ser mot skyene

Jakten på ikigai

Innbyggerne på de japanske Ryukyu-øyene har høy livskvalitet og forventet levealder i verdenstoppen. En av årsakene mener mange er ikigai ... Les mer
Montasje mann kvinne digitalt øye

Den stille revolusjonen

Vi er inne i en stille revolusjon. Mellom de små daglige forbedringene i apper og algoritmer som lister seg inn ... Les mer
Loading...

 

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Prat! Prat! Prat!

Jeg (Paal, t.v.) er egentlig ikke veldig pratsom av meg. Det bare ser sånn ut når jeg prater med Jan Wiese her foran tigeren. Men én ting vil jeg si. Det skal jeg si på tirsdag. Vil du lytte?

Så bra! Vi prates på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Share This