3 gode spørsmål og én felle for ledere som vil coache sine medarbeidere
Når alle avgjørelser, store og små, må innom deg; når du løper fra møte til møte; når ingen vet hva som er viktig og hva som er mindre viktig — da skal du skal finne fram coachen i deg. Her er 3 gode spørsmål å starte med.
Publisert 05.11.2019
Lesetid: 3 min
Paal Leveraas er sjefreflektør og -redaktør i Tirsdag morgen og gründer i Leveraas AS.

«Jeg spørger helst. Mitt kall er ei at svare.» Det var Henrik Ibsen som sa det. Godt sagt. Og etter 100+ år er det å spørre mer enn du svarer igjen på moten. Ikke minst for ledere som ser at coaching virker bedre enn styring. 

Tirsdag morgen nr. 202 – 5. november 2019

Lederverktøy fra skuffen merket «Coaching» er i svært mange sammenhenger de mest effektive verktøyene du har tilgjengelig.

Men du må bruke dem riktig. 

En hammer kan brukes til å slå i en spiker, men også til å knuse noe verdifullt. 

Sånn er det med gode lederverktøy også. 

Når skal du coache?

Coaching er en av mange lederstiler, og det er ikke det rette i alle sammenhenger. Når det er krise, når det brenner på loftet, blir det litt feil å spørre din medarbeider «hvordan kan jeg hjelpe deg å bli den beste utgaven av deg selv?».

Men når du merker at ditt team sluser alle avgjørelser, store og små, innom deg, og du blir en flaskehals; når du selv bare løper fra møte til møte; når listen over oppgaver som skal gjøres er så lang og kaotisk at ingen vet hva som er viktig og hva som er mindre viktig —  da kan det godt hende at du skal finne fram coachen i deg. 

Rådgivningsfella

Men hvordan gjør du det da?

Først, noe om hva du ikke skal gjøre. 

Du skal ikke gå i rådgivningsfella. 

Som leder og kanskje den fremste eksperten på hva dere driver med, er det ekstremt fort gjort å gå i den fella. Det er så lett å komme med svarene. Det er så mye vanskeligere å komme med spørsmålene.

Men coaching handler om å stille spørsmål, og la din medarbeider selv finne svarene.

Hvorfor?

Fordi det skaper eierskap og forpliktelse på et helt annet nivå enn om det kommer fra deg. 

Problem

Når det brenner på loftet blir det litt feil å spørre din medarbeider «hvordan kan jeg hjelpe deg å bli den beste utgaven av deg selv?»

Det første du ønsker å avklare er hva som er problemet eller utfordringen til din medarbeider. Gode coaching-spørsmål er enkle og ukompliserte. Det skal du huske når din medarbeider kommer innom deg med et bekymret uttrykk i ansiktet. 

Ditt første spørsmål skal være: «Hva er det som opptar deg?»

Eller varianter av det.

Det kan hende at medarbeideren svarer like enkelt som du spør. Men ofte får du en lang tirade om vanskelige kunder, eller kolleger, eller en situasjon som er utenfor deres kontroll. 

Fokus

Det er da du skal stramme fokuset inn, og stille spørsmål nummer 2:

«Hva er den egentlige utfordringen her —  for deg?»

En klok person sa en gang at det finnes tre typer problemer i verden: de du kan gjøre noe med, de du ikke kan gjøre noe med, og de innbilte. 

En gylden regel i coaching er at du kan ikke coache andre enn den personen som sitter foran deg. Når din medarbeider begynner å dele hva som er galt med X, Y og Z, eller hva som kan komme til å gå galt i en hypotetisk fremtid, da er det opp til deg å refokusere på hva det faktisk er mulig å gjøre noe med. 

Fordypning

De siste spørsmålet er det enkleste, og likevel antagelig det mest kraftfulle spørsmålet i verden:

Spade i jord
Grav dypere

«Hva mer?»

Bare det: «Hva mer?»

Dette er spørsmålet som gjør at dere graver dypere. Og dypere. Og dypere.

Still det en gang, still det to ganger, gjenta igjen og igjen, til det er tomt.


Du vil oppdage at det nesten alltid er noe mer. 

God tirsdag.

Det er så lett å komme med svarene. Det er så mye vanskeligere å komme med spørsmålene.

PS. Vil du grave enda dypere? Start her.

Oppslagsfoto: Peggy og Marco Lachmann-Anke – Foto av spade: TanteTati – begge Pixabay CC 0.

De siste artiklene

Populært nå

«Har egentlig kunden alltid rett? La oss krangle litt om det før vi gir oss»
Vår egen verste fiende
Slik får du fart på innleggene du poster på LinkedIn
Hvordan gjøre en umulig forretnings­modell mulig i en krisetid?
Tekstdoktorens 6 smittsomme skrivetips
En fjerdepersons refleksjoner i en fireseter fra NSB
Koronakrisens faser: Hvor er du nå?

Godt sagt

«You give but little when you give of your possessions. It is when you give of yourself that you truly give.» ~ Kahlil Gibran


Koronakrisens faser: Hvor er du nå?

Koronakrisens faser: Hvor er du nå?

Individuelle kriser går gjerne gjennom fem faser. Koronakrisen rammer alle. Går det samme mønsteret igjen for hele menneskeheten?

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Prat! Prat! Prat!

Jeg (Paal, t.v.) er egentlig ikke veldig pratsom av meg. Det bare ser sånn ut når jeg prater med Jan Wiese her foran tigeren. Men én ting vil jeg si. Det skal jeg si på tirsdag. Vil du lytte?

Så bra! Vi prates på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: