Et leksikon i 15 bind fra 80-tallet har en overraskende rolle i digitaliseringsdramaet som har utspilt seg de siste 30-40 årene. Det handler om innovasjon, og på et underlig vis: verdibasert ledelse. Men ikke på den måten du vanligvis tenker på det.

Tirsdag morgen nr. 196 – 24. september 2019

Årets store innovasjonsfest Oslo Innovation Week er i gang. Det som er interessant med årets innovasjonsuke, og som jeg aner som en trend i andre sammenhenger også, er at innovasjon er i ferd med å flytte seg fra å utvikle ny teknologi, til å utvikle nye måter å jobbe på.

Teknologien har sin egen utviklingsdynamikk, og vi tar for gitt at den kommer til rulle videre i overskuelig fremtid. 

Spindelvev i høststorm

Så derfor snakker vi mer og mer om mennesker, organisasjon og samfunn. Når vi snakker om fremtidens arbeidsliv, dreier samtalen seg om hvordan vi må endre våre hoder, tanker, mentale modeller og ikke minst måten vi samarbeider og organiserer oss på. I flere av seansene (for eksempel denne og denne) på Oslo Innovation Week er ikke teknologi et tema, bare en faktor vi tar for gitt. 

Selv innen ledelsesfaget tenkes det nye tanker og gamle sannheter utfordres

Teknologien utfordrer, vi svarer så godt vi kan. 

De siste tiårene har vi, spesielt innen media, bøker og musikk, sett hundreårige forretningsmodeller rakne som spindelvev i en høststorm.

Store norske leksikon

Da jeg i yngre dager lurte på hva jeg skal bli når jeg blir stor (som jeg forsåvidt gjør ennå), var det i Aftenposten stadig en liten rubrikkannonse hvor det kort og godt stod (fritt etter hukommelsen) «Thomas (18) tjente 30.000 kroner på en måned», og så et telefonnummer.

Thomas, viste det seg, solgte leksikon, og han og kollegene gjorde det rasende godt. Fremdeles står Store Norske Leksikon i 15 bind tungt og nedstøvet i tusenvis av norske hjem. 

Da jeg senere fikk jobb som journalist i Computerworld oppdaget jeg at Thomas faktisk eksisterte, og nå solgte annonser i datapressen. Thomas Bergerskogen ble min kollega gjennom ti år, og er fremdeles en god venn. 

Så, for å trekke livets underlige røde tråd gjennom neste hull, dukket det i vår en annen Thomas opp i mitt liv. Thomas Nygaard er administrerende direktør for Kunnskapsforlaget, som drev nettversjonen av Store norske leksikon, snl.no, og også ordnett.no. 

Denne Thomas sin jobb de siste årene har vært å restrukturere måten forlagsbransjen forvalter og selger kunnskap á là leksikon og oppslagsverk. 

Det har han gjort rasende godt. Så bra at han to ganger har utradert virksomheten, hans egen jobb inkludert, uten å gi avkall på verdiskapningen. 

Thomas er nå i sine siste måneder i Kunnskapsforlaget, og sitter alene igjen i lokalene i Nydalen. 

Thomas-metoden

Han har delt endringsreisen med meg, og det er ingen trist historie om nedleggelse og rasering. Tvert imot, Thomas sin metode har sikret at den store kompetansen som både produktene og menneskene i Kunnskapsforlaget representerer er ivaretatt. 

Utfordringen ved digital transformasjon er ofte nettopp dette: det vi skaper er etterspurt og har verdi, men måten vi skaper det på er ikke lenger bærekraftig. 

Det enkleste er å sparke ut kompetanse og bygge nytt et annet sted. 

Men det er en risikosport, og det er kostbart. 

Thomas sin metode er å bytte ut delene i motoren en etter en uten noensinne å avbryte reisen. 

Det er et møysommelig arbeid, men det sikrer verdiene, ikke minst verdiene som menneskene i virksomheten og deres kompetanse står for. 

For meg har innsikten i måten Thomas har ledet den digitale transformasjonen gitt begrepet «verdibasert ledelse» et helt nytt, alternativt innhold. 

Thomas sin metode er å bytte ut delene i motoren en etter en uten noensinne å avbryte reisen

Thomas sin utfordring

Les gjestebloggen fra Thomas Nygaard

Jeg utfordret Thomas til å «produktifisere» sin egen kompetanse og tilgjengeliggjøre dette tankesettet for flere, også utenfor hans egen bransje. Han tok utfordringen. Nå er hans LinkedIn-profil oppdatert med tilføyelsen «Thomas Nygaard Consultancy».

Jeg utfordret ham også til å dele sine erfaringer om digital transformasjon med leserne av Tirsdag morgen i form av en gjesteblogg. 

Han tok den utfordringen også.  

Du kan lese resultatet her.

God tirsdag. 

PS. Du kan fremdeles kjøpe Store norske leksikon på bruktmarkeder som Finn. Legg merke til at det viktigste salgsargumentet er at det «tar seg pent ut i bokhyllen».

Oppslagsfoto: Øyvind Holmstad, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0)


Les også


Takk for at du leser Tirsdag morgen på nett. Det kommer også som epostbrev, hver tirsdag. Er du ikke abonnent, er det lett å gjøre noe med det. Se annet sted på siden for påmelding. Les mer om Tirsdag morgen her. Lenger ned finner du de siste ukebrevene.

 

3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter

3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter

En kollega som forsvinner skaper flere hull - følelsesmessig og praktisk. Når kaken er spist og takketalene stilner begynner jobben ... Les mer
Grønne øyne, kvinne, close-up

Se. Og si hva du ser

Førjulsgave fra Tirsdag morgen: her er 30 setninger som kan sikre at folkene dine går inn i sluttspurten av 2019 ... Les mer
Statue og mann i samtale

3 gode spørsmål og én felle for ledere som vil coache sine medarbeidere

Når alle avgjørelser, store og små, må innom deg; når du løper fra møte til møte; når ingen vet hva ... Les mer
Greta Thunberg i gul regnfrakk

5 ting ledere kan lære av Greta Thunberg

Du trenger ikke å ha en ledertittel for å være en leder. En svensk tenåring demonstrerer til fulle forskjellen på ... Les mer
Liv og lære - et drama i fire akter

Liv og lære – et drama i fire akter

Læring er slitsomt. Inntil det ikke er det lenger, og alt går av seg selv. Det er da det er ... Les mer
Kvinne på klippetopp ser mot skyene

Jakten på ikigai

Innbyggerne på de japanske Ryukyu-øyene har høy livskvalitet og forventet levealder i verdenstoppen. En av årsakene mener mange er ikigai ... Les mer
Loading...

 

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Prat! Prat! Prat!

Jeg (Paal, t.v.) er egentlig ikke veldig pratsom av meg. Det bare ser sånn ut når jeg prater med Jan Wiese her foran tigeren. Men én ting vil jeg si. Det skal jeg si på tirsdag. Vil du lytte?

Så bra! Vi prates på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Share This