Tirsdag morgen nr. 193 — 3. september 2019

«Må jeg trekke inn magan?», spurte Kjetil i peptalken vi hadde før jeg skulle introdusere ham som foredragsholder. «Nei, du er jo en velferdsprofitør. Vis den fram i all sin prakt.»

Den korte, fleipete dialogen jeg hadde med Espiras IT-direktør Kjetil Haugland Johansen på Peopletech kom tilbake til meg da jeg lyttet til NRKs Politisk kvarter.

Der snakket de om at Tromsø kommune har sagt opp avtalen med en privat leverandør av helse og omsorgstjenester.

Hva det handler om

Espira er en privat aktør i barnehagebransjen. I foredraget sitt snakket IT-direktøren om hvordan de den siste tiden har snudd opp ned på det meste av gamle rutiner og prosesser.

Det handler om å redusere kostnader og gjøre ting mer effektivt ved hjelp av teknologi, og samtidig kunne levere mer av kjerneproduktene til sine kunder, foreldre og deres barnehagebarn.

I mens, i Politisk kvarter, snakker en tromsøpolitiker fra partiet Rødt om den private leverandøren av helstejenester som nå er sagt opp av Tromsø kommune. Uærbødig og uten forståelse for hva det krever å drive forretning i dag pekte han på at leverandøren deres har hovedkontor i Stavanger, som «jo er i rett linje mot skatteparadisene i den engelske kanal».

Ideologi og virkelighet

Jeg la merke til at debatten i liten grad handlet om brukerne av helsetjenester. Kunden er ikke det viktigste i et politisk univers hvor hvordan man gjør ting er viktigere enn resultatene.

Ideologien er viktigere enn virkeligheten.

Det et ikke helt ukjent fenomen i arbeidslivet, selv om det manifesterer seg på andre måter.

I likhet med politikerne er mange av oss elendige bestillere. Vi beskriver løsninger, snarere enn å tydeliggjøre problemet vi ønsker løst. Ser du bak noen av de store innkjøpsskandalene i norsk arbeidsliv de siste årene vil du finne igjen nettopp det fenomenet.

Resultat

«Å ha fokus på ønsket resultat og defokusere på hvordan man skal komme frem til dette resultatet er en lederferdighet som er sterkt underutviklet hos mange»

Som arbeidsgivere er vi heller ikke alltid problemorientert, men løsningsorientert.

Å ha fokus på ønsket resultat og defokusere på hvordan man skal komme frem til dette resultatet er en lederferdighet som er sterkt underutviklet hos mange.

En medarbeider er en som får betalt for på løse problemer og levere resultater.

Denne erkjennelsen siger inn over stadig flere virksomheter og deres ledere. Vi ser en fremvekst av et mer liberalt arbeidsliv i den forstand at man defokuserer på tilstedeværelse og refokuserer på resultater.

Da er ikke det viktige om Per er på kontoret fra 8 til 16, men at han leverer det som forventes av ham innen avtalte frister.

Om han gjør det fra en strand i det indiske hav, fra hytta eller på kontoret er ikke viktig.

Om han gjør det om natten eller dagen er heller ikke viktig.

At han har friheten til å velge selv og tilliten som implisitt ligger i en slik ordning er kjempeviktig.

Og lønnsomt.

Produktiv frihet

Ukens hovedartikkel handler om nettopp frihet under ansvar som ledelsesfilosofi og verktøy for HR.

Undersøkelser viser at frihet og tillit gir høyere produktivitet.

Du får rett og slett bedre resultater dersom medarbeiderne selv får velge hvordan resultatet skal virkeliggjøres.

Det krever motivasjon og engasjement hos den enkelte medarbeider.

Men nettopp motivasjon og engasjement er hva du fyrer opp under når du gir dem klare forventninger, tillit til at de vil løse oppgaven og frihet til å løse den slik de finner best.

God tirsdag.


Oppslagsfoto: Skjermbilde fra NRK Politisk kvarter, 30.08.19.


De siste artiklene

Gründeren som ble konserndirektør i DNB
Hun har overordnet ansvar for vekst og utvikling for 9.000 DNB-ansatte. Før hun tok den jobben, var hun gründer i en liten startup. Møt Kari Bech-Moen.

Gründeren som ble konserndirektør i DNB

Ung kvinne ser inn i en glitrende portal (manipulert)
Å lede gjennom digitalisering er den kanskje største trusselen og muligheten dagens og fremtidens generasjoner av ledere står ovenfor.

Digitalisering som lederutfordring

Fordelen med å være en dinosaur
Er digitaliseringens ødeleggende kraft «fake news»? For alle spådommer til tross, har du først rukket å bli en dinosaur, er prognosen for overlevelse svært god.

Fordelen med å være en dinosaur

Oppfostrer vi en digitalt fordummet generasjon?
De unge er ikke så digitale som vi tror. Dagens 30-åringer har mindre digital basiskompetanse enn de som er 10-15 år eldre.

Oppfostrer vi en digitalt fordummet generasjon?

Hvis data er den nye oljen, trenger vi å bygge digitale plattformer
Per (52): «NEI! Jeg har voksne barn, jeg trenger ikke bleier!» Gjenkjennbart? Digital markedsføring gir muligheter for å være relevant. De færreste gjør det.

Hvis data er den nye oljen, trenger vi å bygge digitale plattformer

3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter
En kollega som forsvinner skaper flere hull - følelsesmessig og praktisk. Når kaken er spist og takketalene stilner begynner jobben med å få oversikt. Alle dokumentene, all kunnskapen. Du kjenner

3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter

Grønne øyne, kvinne, close-up
Førjulsgave fra Tirsdag morgen: her er 30 setninger som kan sikre at folkene dine går inn i sluttspurten av 2019 med ekstra tæl og motivasjon.

Se. Og si hva du ser

Daniel M. Cable
Dyr i dyrehagen lever halvparten så lenge som dyr i det fri selv om dyrepasserne gir dem alt de trenger av plass og mat, sier Dan Cable. ─ Mange arbeidsgivere

Hvor er sjelen din mens du er på kontoret?

Statue og mann i samtale
Når alle avgjørelser, store og små, må innom deg; når du løper fra møte til møte; når ingen vet hva som er viktig og hva som er mindre viktig —

3 gode spørsmål og én felle for ledere som vil coache sine medarbeidere

Greta Thunberg i gul regnfrakk
Du trenger ikke å ha en ledertittel for å være en leder. En svensk tenåring demonstrerer til fulle forskjellen på ledelse som rolle og det å ha lederskap.

5 ting ledere kan lære av Greta Thunberg

Hacking på styrebordet: 3 toppledere om cybersikkerhet
Cybersikkerhet er ikke lenger noe for IT-avdelingen alene, men er noe som jevnlig diskuteres i toppledelsen og på styrenivå i norske virksomheter. Les hva DNBs Ingjerd Spiten, skattedirektør Hans Chr.

Hacking på styrebordet: 3 toppledere om cybersikkerhet

Liv og lære - et drama i fire akter
Læring er slitsomt. Inntil det ikke er det lenger, og alt går av seg selv. Det er da det er på tide å tenke på neste læringsmål. Her lærer du

Liv og lære – et drama i fire akter

Kvinne på klippetopp ser mot skyene
Innbyggerne på de japanske Ryukyu-øyene har høy livskvalitet og forventet levealder i verdenstoppen. En av årsakene mener mange er ikigai. Les hvordan ikigai også kan brukes til motivasjon, ledelse og

Jakten på ikigai

HR i baksetet: «Er vi snart fremme?»
Alle som har vært på biltur med barn har hørt spørsmålet tusen ganger: «Er vi snart fremme?» I starten er det forventning i stemmene. Etter hvert kommer utålmodigheten. Og maset.

HR i baksetet: «Er vi snart fremme?»

Montasje mann kvinne digitalt øye
Vi er inne i en stille revolusjon. Mellom de små daglige forbedringene i apper og algoritmer som lister seg inn i vi våre digitale dingser ser vi ikke de lange

Den stille revolusjonen

Elin Horn Wintermeyer ser ut av O-en i Orkla-logoen
— Det er store kulturforskjeller mellom norsk og engelsk arbeidsliv, sier Elin Horn Wintermeyer, senior vice president HR i Orkla Confectionary & Snacks.

Elin Wintermeyer, Orkla: Norsk utenpå, engelsk på innsiden

Fristund og takknemlighet
«Denne uken tar vi en pause fra å bli litt klokere hver tirsdag», sier far til seg selv. «Denne uken er vi kloke nok.»

Fristund og takknemlighet

Tankefull Morten Irgens
Er du redd for singulariteten? Ingen grunn til panikk. «Det er bare vås», sier Morten Irgens. AI-eksperten med mer enn tre tiår i kunstig intelligens bak seg fnyser av idéer

Norsk AI-ekspert: «Superintelligens? Bare vås!»

Leksikonet, innovasjonen og den verdibaserte lederen
Et leksikon i 15 bind fra 80-tallet har en overraskende rolle i digitaliseringsdramaet som har utspilt seg de siste 30-40 årene. Det handler om innovasjon, og på et underlig vis:

Leksikonet, innovasjonen og den verdibaserte lederen

Hvordan ta vare på verdiene når digitaliseringen raserer grunnmuren?
Digitaliseringens lederutfordring er ikke teknologi, det er organisasjon. Gjesteblogger Thomas Nygaard har sin egen metode for å ta vare på verdiene når virksomheten restruktureres.

Hvordan ta vare på verdiene når digitaliseringen raserer grunnmuren?

Artist, salsa og DNA
Mette Hopsdal er ikke HR-direktør. Hun er DNA-direktør. Det er en forkortelse med mer enn én betydning. Møt en uvanlig HR-topp i dette intervjuet.

Artist, salsa og DNA

Det er smart å bruke 18 måneder på onboarding
Halvparten av enkelte typer ansettelser mislykkes. Det koster virksomhetene blod og tårer. Hvorfor er det sånn? Talya Bauer svarer.

Det er smart å bruke 18 måneder på onboarding

Det eneste som betyr noe for mangfold
Det handler ikke om hudfarge, kjønn, alder og funksjonsgrad. Det spiller ingen rolle om du er ung eller gammel, svart eller hvit, utdannet eller udannet, mangler et bein eller løper maraton. Det er bare

Det eneste som betyr noe for mangfold

Brannvarslerens brennende plattform
Da Edgar Skjervold overtok lederstolen i brannalarmprodusenten Autronica Fire and Security skjønte han at det han trengte, paradoksalt nok, var en brennende plattform.

Brannvarslerens brennende plattform

Loading...

Takk for at du leser Tirsdag morgen på nett. Det kommer også som epostbrev, hver tirsdag. Er du ikke abonnent, er det lett å gjøre noe med det. Se annet sted på siden for påmelding. Les mer om Tirsdag morgen her. Lenger ned finner du de siste ukebrevene.

 

Ung kvinne ser inn i en glitrende portal (manipulert)

Digitalisering som lederutfordring

Å lede gjennom digitalisering er den kanskje største trusselen og muligheten dagens og fremtidens generasjoner av ledere står ovenfor ... Les mer
Fordelen med å være en dinosaur

Fordelen med å være en dinosaur

Er digitaliseringens ødeleggende kraft «fake news»? For alle spådommer til tross, har du først rukket å bli en dinosaur, er ... Les mer
3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter

3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter

En kollega som forsvinner skaper flere hull - følelsesmessig og praktisk. Når kaken er spist og takketalene stilner begynner jobben ... Les mer
Grønne øyne, kvinne, close-up

Se. Og si hva du ser

Førjulsgave fra Tirsdag morgen: her er 30 setninger som kan sikre at folkene dine går inn i sluttspurten av 2019 ... Les mer
Statue og mann i samtale

3 gode spørsmål og én felle for ledere som vil coache sine medarbeidere

Når alle avgjørelser, store og små, må innom deg; når du løper fra møte til møte; når ingen vet hva ... Les mer
Greta Thunberg i gul regnfrakk

5 ting ledere kan lære av Greta Thunberg

Du trenger ikke å ha en ledertittel for å være en leder. En svensk tenåring demonstrerer til fulle forskjellen på ... Les mer
Loading...

 

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Prat! Prat! Prat!

Jeg (Paal, t.v.) er egentlig ikke veldig pratsom av meg. Det bare ser sånn ut når jeg prater med Jan Wiese her foran tigeren. Men én ting vil jeg si. Det skal jeg si på tirsdag. Vil du lytte?

Så bra! Vi prates på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Share This