Overraskende lønnsom frihet

«If you love them, set them free» , sa de på 60-tallet.» Det er jo vakkert, og kanskje naivt, men; i arbeidslivet viser det seg at frihet er overraskende lønnsomt.
Publisert 03.09.2019
Lesetid: 3 min
Paal Leveraas er sjefreflektør og -redaktør i Tirsdag morgen og gründer i Leveraas AS.

«Ikke snakk om incentiver. Da blir jeg bare demotivert.» Det var en fremragende, engasjert og sterkt etterspurt konsulent i IT-bransjen som svarte dette da ledelsen gjerne ville diskutere hvordan de kunne påskjønne ham og andre kolleger for en god jobb.

«Penger gjør at jeg mister fokus på de viktige tingene», sa han.

Det er sikkert overraskende for mange. Men det er helt på linje med nyere forskning.

«Penger gjør at jeg mister fokus på de viktige tingene»

Den viser at frihet og fleksibilitet er det viktigste frynsegodet medarbeidere kan ha.

Og det gjør dem til bedre medarbeidere. Mye bedre.

Et offentlig kontor lot medarbeidere i et pilotprogram jobbe når de vil, hvor de vil. Resultatet ble 4,4 prosent høyere produktivitet enn de som ble igjen på kontoret, ifølge en Harvard Business School-studie.

En Stanford-studie viste hele 13,5 prosent produktivitetsgevinst, 132 millioner dollar mer i omsetning, 4,4 prosent reduksjon i rekrutteringskostnader og 38 millioner dollar lavere kontorkostnader for et reisebyrå som gjorde det samme.

Pisk og gulrot

I flere hundre år har pisk og gulrot vært den primære metoden for å få hjulene til å gå rundt. Hele vårt næringsliv var fundert på at vi mennesker motiveres av belønning, i form av penger eller andre eksterne incentiver.

Bare en liten del av motivasjonen er knyttet til belønning. I situasjoner som krever innovasjon har penger ofte faktisk motsatt effekt: Utsikten til penger reduserer vår evne til å løse problemer.

Det finnes utallige eksempler som illustrerer dette.

«Du ville ikke funnet en edru økonom på planeten som ville spådd et slikt utfall.»

Midt på 90-tallet startet Microsoft utviklingen av det elektroniske leksikonet Encarta. De leide inn eksperter, utviklere og artikkelforfattere, og satset stort på å lage det ultimate leksikon.

Noen år senere ble et annet elektronisk leksikon startet, Wikipedia. Leksikonet var gratis tilgjengelig, og ingen fikk en krone for å fylle det med innhold.

Du ville ikke funnet en edru økonom på planeten som ville spådd et slikt utfall.

Men slik ble det.

Autonomi, mestring og mening

Dan Pink (se lenke nederst) og andre peker på at dersom du skal motivere kreative medarbeidere, må du tilrettelegge for tre ting:

  1. Autonomi: Ønsker du at dine medarbeidere skal tenke «ut av boksen», må du sørge for at veggene er flyttbare. Mer enn halvparten av Googles nye produkter er blitt unnfanget i de 20 prosent av tiden utviklerne har til egne prosjekter.
  2. Mestring: Vi bærer alle med oss det lille barnet som ikke får til tegningen sin. Hun river den i stykker i sinne. Øvelse gir mestring, men dersom strekket er for langt, kan det føles uoverkommelig.
  3. Mening: Det man gjør skal ha et formål, enten det er å redde verden eller bare gjøre den litt vakrere. Ansatte som ikke ser hvordan de er en del av en større sammenheng, eller ikke har mulighet til å påvirke, opplever fort sine oppgaver som meningsløse.

En leder fortalte meg om to nylige møter han hadde ledet, og undret seg over hvorfor det ene var en produktivitetsfest og et adrenalin-kick, mens det andre var som å snakke til en steinrøys. Dette til tross for at deltakerne på de to møtene stort sett var de samme menneskene.

Etter å ha tenkt gjennom møtene, kom han til at forskjellen lå i mestring og mening. Deltakerne på det første møtet skapte noe sammen. På det siste var de passive mottakere av informasjon de ikke hadde noe eierskap til, ei heller noen mulighet til å påvirke.

Med brask og BRAM

Den største utfordringen for en arbeidsgiver er å gi medarbeiderne friheten og autonomien de trenger. Å si til folkene dine at de kan jobbe med akkurat hva de vil, når de vil og ikke minst hvor de vil sitter langt inne.

Men det viser seg at det lar seg gjøre.

Flere og flere virksomheter får øynene opp for at det faktisk lønner seg å gi medarbeiderne frihet. Frihet under ansvar. Resultatansvar.

«Å si til folkene dine at de kan jobbe med akkurat hva de vil, når de vil og ikke minst hvor de vil sitter langt inne»

For noen år siden introduserte man internasjonalt akronymnet ROWE for å beskrive bedrifter som ikke stiller andre krav til sine ansatte enn at de leverer resultater.

ROWE står for «Results Only Work Environment». 

På norsk kan vi kalle det «bare resultatbasert arbeidsmiljø».

Som vi selvsagt forkorter BRAM.


Så kan vi glede oss over medarbeidere som går til arbeidet med brask og BRAM.

God tirsdag.

Les mer om ROWE på gorowe.com eller se Dan Pink presentere sine tanker om motivasjon og autonomi på TED (eller under).

Opprinnelig publisert 12.10.2010 under tittelen «Å braske seg BRAM». Oppdatert og republisert 3.9.2019. Oppslagsfoto: Laura Hoffmann, Flickr CC BY 2.0.


De siste artiklene

Mental trening for jobbsøkere
På jobbjakt? Her er noen mentale øvelser du kan gjøre for å maksimere sjansen for at du finner drømmejobben.

Mental trening for jobbsøkere

Hånd som knipser en mynt
Om det er gode eller dårlige tider, om du selger eller kjøper - det spiller ingen rolle. Det handler bare om flaks, mener Atle Øi.

Kan du plukke underprisede aksjer nå som det er krise?

Bildet er tatt av Engin_Akyurt fra Pixabay
Hedvig gikk på toget. Da hun gikk av var hun litt klokere.

En fjerdepersons refleksjoner i en fireseter fra NSB

Sint mann med krøllete hår
Kokken som ikke er enig med kundene. Banken som ikke er enig med markedet. Hvorfor vil de seg selv så vondt? Atle Øi spør.

«Har egentlig kunden alltid rett? La oss krangle litt om det før vi gir oss»

Mobil med NAV og tekopp
Permitterte Kari representerer en gruppe med en arbeidserfaring som Facebook ville kalt «det er komplisert». Her er hennes hverdag nå.

Livet som permittert

Gutt på stranden ser utover havet
Det er tøft å håndtere kampen i våre indre rom- Herman Berg deler vare og kloke tanker om våre liv i pandemiens tid.

Vår egen verste fiende

Hvordan korona lokker de introverte ut av skapet
Har korona skapt en maktforskyvning i våre sosiale relasjoner? Er de digitale arenaene først og fremst de introvertes tumpleplass? Vi bare spør. Bjørn Z. Ekelund reflekterer rundt mulige svar.

Hvordan korona lokker de introverte ut av skapet

Bildet er tatt av OpenClipart-Vectors fra Pixabay
Cathrine Lie Strand ville bruke LinkedIn for å få kunder på coaching. Det tok en uventet vending. I dag har hun stadig flere kunder som vil lære hvordan hun bruker

Slik får du fart på innleggene du poster på LinkedIn

Foto: Myriam Zilles - Pixabay CC0
Om det var gud eller Xi Jinping som lukket døren skal jeg ikke mene noe om. Hvilken effekt det har hatt står klarere for meg. Det handler om å dele.

Dagbok fra en delt uke

Bildet er tatt av Mystic Art Design fra Pixabay
TM-teamet og lesernes tips til hva du kan engasjere deg i, lese, se eller lytte til mens koronaen herjer.

Tirsdag morgen anbefaler …

Hvordan HR blir relevant
«Hvorfor blir jeg holdt utenfor hele tiden?» Det er HR-sjefen som spør. Hans Jacob Christensen gir et slags svar.

Hvordan HR blir relevant

Oops! Det hadde visst noen tenkt på før
Hvorfor presenterte alle på spanskkurset seg med "jeg er alkoholiker"? Atle Øis funderinger ledet ham fram til et nygammelt slagord. Noen hadde visst tenkt på det før.

Oops! Det hadde visst noen tenkt på før

De siste artiklene

Populært nå

Vår egen verste fiende
«Har egentlig kunden alltid rett? La oss krangle litt om det før vi gir oss»
Slik får du fart på innleggene du poster på LinkedIn
En fjerdepersons refleksjoner i en fireseter fra NSB
Tekstdoktorens 6 smittsomme skrivetips
Livet som permittert


Koronakrisens faser: Hvor er du nå?

Koronakrisens faser: Hvor er du nå?

Individuelle kriser går gjerne gjennom fem faser. Koronakrisen rammer alle. Går det samme mønsteret igjen for hele menneskeheten?

Stillingsbeskrivelser fra h***ete

Stillingsbeskrivelser fra h***ete

Er det en umulig oppgave å være en god og dyktig leder med alle forventninger som stilles? Antagelig ikke, – om du følger noen grunnregler.

Journalistikk med en agenda

Journalistikk med en agenda

Hvem ville trodd at en av klodens største miljøsyndere skulle bli en varsler om lysegrønt håp for en planet i trøbbel? Det nytter å ha en agenda. Journalistisk eller aktivistisk.

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: