Alle medarbeidere i Eiendomsmegler1 har to jobber, ifølge HR-direktør Lucie Katrine Sunde-Eidem. — For det første skal de løse dagens arbeidsoppgaver. For det andre skal de finne en smartere måte å løse disse oppgavene på i morgen.

Eiendomsmeglere kan være ganske innovative, ikke minst når det gjelder valg av ord og bilder i boligannonser. Hos Eiendomsmegler1 i Midt-Norge, med like under 300 ansatte, er innovasjon satt i system til de grader at det er blitt en del av medarbeidernes ryggmargsrefleks.

Og det handler om mer enn å finne de rette adjektivene til boligannonsen.

Medarbeiderdrevet innovasjon

Lucie Katrine Sunde-Eidem er HR-direktør i EiendomsMegler1 Midt-Norge. Arbeidsgiveren hennes er kåret til Norges beste arbeidsplass fire år på rad gjennom Great place to work. De har jobbet strukturert med kontinuerlig forbedring de siste ti årene og ble i 2016 også kåret til årets norske lean-virksomhet av Lean Forum Norge, i tøff konkurranse med tunge industrivirksomheter som Shell og Hydro.

Lucie snakker varmt om medarbeiderdrevet innovasjon, MDI, som nøkkelen til kontinuerlig forbedring og utvikling. 

— Hva er medarbeiderdrevet innovasjon?

— Det er en demokratisk innovasjonsprosess hvor man involverer medarbeidere som er tett på de prosessene man ønsker å forbedre. Det handler om kontinuerlig forbedring, og en erkjennelse av det de som sitter nærmest på prosessene som er de som best kan si hvor skoen trykker.

— Har du eksempler på endringer som følge av medarbeidernes innovasjon?

— Det er så mye, og kan være alt fra måten å jobbe med for eksempel saksbehandling til måten man gjennomfører salg på. Helt konkret har medarbeiderdrevet innovasjon ført til at vi har fått ned tiden vi bruker per oppdag.

Kjennetegn på en innovativ kultur

Det skinner gjennom at det å tilrettelegge for innovasjon først og fremst handler om kultur og arbeidsmiljø. Meglerselskapet i Trondheim har gjort mye for å bygge en optimal kultur.

— Hva kjennetegner en innovativ kultur?

— NTNU samfunnsforskning har forsket på virksomheter som satser på medarbeiderdrevet innovasjon og funnet noen likhetstrekk. De som lykkes kjennetegnes av engasjement, tillit, toleranse, autonomi, åpenhet. Hos oss har vi bygd en plattform for ledelse og profesjonelt medarbeiderskap.  Hos oss handler ledelse om nettopp mening, mestring og autonomi. I det ligger en forventning om at lederne involverer de ansatte.

— Hva gjelder medarbeiderskap, handler det om hva vi forventer av våre ansatte. Vår medarbeiderskapsplattform utfordrer hver enkelt medarbeider på ansvaret de har. Alle har ansvar for å ta vare på arbeidsmiljø og kolleger. Vi forventer også at våre medarbeidere omtaler arbeidsgiver positivt, både internt og eksternt.

Frykten for å bli overflødig

— Du er HR-direktør. Er det HRs rolle å drive innovasjon?

— HR handler jo om å tilrettelegge arbeidsdagen slik at den enkelte får brukt seg selv best mulig. Det er liten forskjell på godt arbeidsmiljø og kontinuerlig forbedring fordi det er de samme driverne som skaper begge deler.

— Når vi i dette ser på hva HR tradisjonelt har jobbet med så er det egentlig nært knyttet opp til hvordan man best tilrettelegger for innovasjonsmiljø på arbeidsplasser. Derfor har innovasjon og hr blitt nærmere hverandre enn før.

— Tror du dette er gjengs tankegods i norske HR-avdelinger?

— Jeg tror det blir mer og mer ønskelig for alle at man snur litt på det som tidligere har vært toppstyrt. Nå er kunsten å få ansatte til å være med i utviklingsløp. En av utfordringene i det er at mange er redde for at de jobber for å gjøre seg selv overflødig. Derfor er det viktig å ha en tydelig visjon om hva vi tror virksomheten kan leve av i fremtiden.

— Jeg har jobbet i mange år med kontinuerlig forbedring, og ansatte har sjelden eller aldri mistet jobben, men fått andre typer oppgaver som er mer profesjonalisert i form av kvalitet og effektivitet og forutsigbarhet.

Lean er nøkkelen

Da Eiendomsmegler1 Midt-Norge startet arbeidet med kontinuerlig forbedring i 2007, startet de, som så mange andre, med å leie inn en gjeng konsulenter. Men ulikt de fleste andre, overtok meglerselskapet like godt konsulentene.

— Vi så at dette er noe vi trenger å jobbe med hele tiden, så vi ansatte de eksterne konsulentene slik at de kunne bli en del av primærvirksomheten.

Lean-metodikken er nøkkelen til hvordan Eiendomsmegler1 Midt-Norge jobber med innovasjon og kontinuerlig forbedring. Selskapet jobber så leant at de i 2016 ble kåret til Årets norske lean-virksomhet av Lean Forum Norge.

— Lean-metodikken krever en god struktur. Det er viktig å kunne fange idéer og implementere verktøy for å følge dem opp.

— Hvordan fanger dere idéer?

— Vi bruker ulike fangstmetoder. En av dem er medarbeiderundersøkelser. En annen er at vi alltid har «Åpen stol» i ledermøter hvor hvem som helst kan sette seg, være med og komme med innspill.

Lucies tre tips

— Hva er dine beste tips til andre som vil bli leane og innovative?

— For det første å tilby kanaler og prosesser for å fange ideer. Dernest ha en systematisk tilnærming til hvordan ideer og forbedring kan følges opp, og til slutt sikre en strategisk tilnærming til hvordan man skaper en forbedringskultur, for eksempel gjennom en lederplattform.

— Verktøyene og tipsene du har kommet med så langt er i hovedsak  «analoge». Fins det også noen digitale verktøy man kan bruke for å sikre kontinuerlig forbedring?

— Vi har digitalisert mange prosesser, og nå har vi nylig lansert vårt eget digitale kjernesystem. Vi har holdt på i fem år med å bygge dette, og det er er den største og mest komplekse motoren i hele virksomheten. Det erstatter et kjernesystem vi har hatt i mange år, og som vi  «arvet» fra Plantasjen. Nå har vi utviklet vårt eget gjennom en ekstern aktør.

— Som dere nå har kjøpt opp?

— Ja, vi har gått inn på eiersiden.

— Hva gjør dette systemet?

— Alle eiendommer og transaksjoner er registrert der. Der har vi også interessentene i ulike nedslagsfelt gjennom en leads og interessentdatabase.

Lucie på HR-dagen i Trondheim

Lucie Katrine Sunde-Eidem

Du møter Lucie Katrine Sunde-Eidem på HR-dagen i Trondheim, hvor hun skal snakke om hvordan HR kan legge til rette for medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) i praksis. Stikkord om hva du tar med deg derfra er:

  • Hvorfor medarbeiderdrevet innovasjon og kontinuerlig forbedring?
  • Verktøy for idéfangst
  • Virkemidler for utvikling av innovasjonskultur
  • Metoder for informasjonsdeling

Lucie Katrine Sunde-Eidem

Lucie har studert organisasjonspsykologi og HR-ledelse ved NTNU, og jobbet med rekruttering og lederutvikling i offentlig og privat sektor. Hun er også spaltist i Psykologisk Tidsskrift hvor hun skriver om ledelse og organisasjonsutvikling.

Ved siden av jobben som HR-direktør engasjerer Lucie seg i lokalpolitikken i Trondheim, hvor hun sitter i bystyret for Venstre.

— Mitt hovedengasjement i bystyret er skolepolitikk, og jeg ser jo at det er stort forbedringspotensial. Skolepolitikken er åpen for store forandringer. Det er fascinerende å hvordan skolehverdagen ikke har endret seg nevneverdig de siste 150 årene.

Skrevet for HR Norge og originalt publisert på deres nettsider. Republisert etter avtale.

https://tirsdagmorgen.no/ukategorisert/jane-hart-maten-vi-driver-opplaering-henger-igjen-i-forrige-arhundre/

Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

Snart får HR-systemet ditt kunstig intelligens

Snart får HR-systemet ditt kunstig intelligens

Kognitive HR-systemer er på vei inn i HR-avdelingen. Det vil forandre mye ... les mer
Lisa Vivoll Straume

— Vi har for mange lederpyser

All ledelsesforskning viser at god ledelse handler om relasjoner. Ikke bare gode relasjoner, men at lederen tør å stå i ... les mer
Telenor henter verdier fra Norges digitale «blodårer»

Telenor henter verdier fra Norges digitale «blodårer»

Hva gjør turistene etter at de har kommet til Tromsø? Hvilke nasjonaliteter er det på et gitt museum? Hvordan påvirker ... les mer
Kjell Rusti (foto: Paal Leveraas)

Fyrtårnet på toppen av Oslo og arven etter Rosing

— Vi lever av kunnskap, og kunnskap er en av de tingene det ikke blir mindre, men heller mer av, ... les mer
Gründerens bakdør til offentlig sektor

Gründerens bakdør til offentlig sektor

At anbudsreglene bygger motorveier for etablerte aktører og kostbare bomveier for nye er en mer eller mindre etablert sannhet. Et nytt ... les mer
Verktøyene som gir gladere kunder og brukere

Verktøyene som gir gladere kunder og brukere

— Jeg har holdt på i servicebransjen i 25 år, sier Ragnar Løken. — Hvordan vi jobber med brukerstøtte og ... les mer
Einar Duenger Bøhn med krus med Jokeren avbildet (fra Youtube)

«Å la AI ta avgjørelser er å overlate kontrollen til en intelligent psykopat»

Kunstig intelligens holder ikke, mener Einar Duenger Bøhn. Vi trenger kunstig moral også ... les mer
James og Suzanne Robertson

Når problemet er «hva er problemet?»

Vi mennesker har en tendens til å hoppe rett på løsningen, uten å først forsikre oss om at vi forstår ... les mer
Silvija Seres (foto: Paal Leveraas)

— Vi trenger eksentriske ledere med ekstremt mot

Henry Ford skal ha sagt at hvis kundene ble spurt hva de ville ha, ville de svart «raskere hester». «Det ... les mer
Loading...

 

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This