Debra Corey vil at du skal være litt rebelsk når du utvikler belønningssystemer. — «Rebel with a cause», riktignok, sier den britiske eksperten, som har skrevet en håndbok for rebeller som vil ha engasjerte ansatte.

Debra Corey var i en toppjobb innen HR i et stort konsern hvor hun virkelig så betydningen av engasjement og utforsket hvordan man best skaper det. Hun utviklet det som i dag kalles engasjementsbroen («Engagement bridge»).

Engasjementsbroen

Fundamentet i engasjementsbroen er åpen og ærlig kommunikasjon. Deretter legges lag på lag bestående av mening, formål, verdier, lederskap og styring. Øverst troner anerkjennelse, jobb-design og læring. Pilarene består av lønn, fordeler, arbeidsmiljø og velvære.

Noen vil kanskje kjenne igjen elementer fra Maslows pyramide her, hvor lite synlige, men likevel svært grunnleggende faktorer, støtter opp hele konstruksjonen. Det er ikke den delen av broen som først fanger oppmerksomheten, men når det ikke er der skjelver hele konstruksjonen i sine (manglende) grunnvoller.

Engasjementsbroen (figur)

Debras budskap, som hun fremfører på et medlemsmøte i HR Norge i mars, er hvordan HR kan jobbe mer bevisst og målrettet —  og rebelsk —  med disse grunnleggende faktorene.

— Jeg var selv, i min tidligere jobb, på en reise hvor jeg endret fordels- og belønningsprogrammet fra «bra» til «fantastisk», forteller hun. —  Det var en tretrinnsrakett som startet med å analysere situasjonen, deretter utvikle en strategi og deretter etablere en kommunikasjonsplattform bygd på åpenhet og effektivitet.

Da hun sluttet i den jobben fikk hun seks måneders betalt karantenetid. — I England kaller de det «gardening leave», ler hun. — Det er fordi folk gjerne bruker karantenetiden til å stelle i hagen. Men jeg har ingen hage, så jeg snublet inn i å skrive bøker i stedet.

Hennes første bok var  «Effective HR Communication: A Framework for Communicating HR Programmes with Impact». Så, for litt over et år siden, kom boken som virkelig slo an i brede kretser: «Build it: The Rebel Playbook for World-Class Employee Engagement».

— For meg handler det å skrive bøker om å betale tilbake for 20 pluss fantastiske år i arbeidslivet, sier hun. — Jeg etablerte mitt nåværende selskap DebCo HR Ltd som en plattform for «å betale fremover» og dele mine erfaringer med andre i håp om at de lettere skal kunne takle de utfordringene og problemene jeg møtte på min vei.

Boken hennes handler om hele spennet av verktøy, metoder og strategier for engasjement. Den 29. mars holder hun et innlegg i forbindelse med at HR Norge legger frem lønnsrapporten 2019 i samarbeid med Korn Ferry. Der handler det først og fremst om belønning.

—  Hvorfor er det viktig å være en rebell i HR?

—  For å utfordre status quo og tradisjonelle tenkemåter. For å se med nye øyne på hvordan du utvikler ansatte og forretning. Det handler ikke om å være en opprører for å gjøre opprør, det handler om å være en strategisk rebell.

To menn og en (øl-)hund

Debra Corey

På medlemsmøtet kommer hun med mange eksempler på fordelsprogram som har gjort dramatiske forskjeller for selskap som Disney, Tesla, Spotify, Airbnb, og et selskap som ikke er like kjent for norske ører, med mindre du er en øl-elsker. Brewdog, startet av to menn og en hund, vokste seg store og internasjonale gjennom en serie kontroversielle utspill.

— Den rebelske kulturen finner vi også igjen i HR og hvordan de lønner folkene sine, sier Debra, men vil ikke utdype hva Brewdog og de andre aktørene faktisk har gjort.

— Jeg sier ikke mer nå, men sparer resten til jeg kommer til Oslo, avslutter hun.


Intervjuet er gjort for HR Norge i forbindelse med et medlemsmøte i slutten av mars 2019.Opprinnelig publisert på deres nettsider. Republisert etter avtale.



Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

«Alle skal på nett. Aber schnell!»

«Alle skal på nett. Aber schnell!»

I stedet for å bruke 89 milliarder i året på grensekontroll kunne EU brukt noen milliarder på å få den ... les mer
Forskere: Lederutvikling virker. Ikke

Forskere: Lederutvikling virker. Ikke

Glem Big Five, 360-målinger og IQ-tester. Mål heller den potensielle nye lederens hjerterytmevariasjon og skann hjernen. Det forteller deg mye ... les mer
Arbeidsrettsadvokater: — Varsling kan bedre omdømmet og tilliten til ledelsen

Arbeidsrettsadvokater: — Varsling kan bedre omdømmet og tilliten til ledelsen

Medieomtalen om varslingssaker i det siste avdekker en håndtering fra organisasjonenes side som i følge eksperter på arbeidsrett «står til ... les mer
Hvis data er den nye oljen, trenger vi å bygge digitale plattformer

Hvis data er den nye oljen, trenger vi å bygge digitale plattformer

Per (52): «NEI! Jeg har voksne barn, jeg trenger ikke bleier!» Gjenkjennbart? Digital markedsføring gir muligheter for å være relevant ... les mer
Milads valg

Milads valg

Jeg har ingen foiler. Ingen papirer. Men jeg gjør det en leder må gjøre i dag: jeg snakker fra hjertet ... les mer
Når HR-tiltakene blir en del av nasjonens agenda

Når HR-tiltakene blir en del av nasjonens agenda

Hvordan er det å være HR-direktør når «normale» tiltak havner på forsiden av VG? Cecilie Heuch i Telenor gir noen ... les mer
Anette Mellbye: — Digital transformasjon er ikke IT, det er HR

Anette Mellbye: — Digital transformasjon er ikke IT, det er HR

Digital transformasjon, det er vel IT, det? Feil. I endringene som følger av digitaliseringen har HR-direktøren en mer sentral rolle ... les mer
Svetas 3 juleønsker om universell utforming

Svetas 3 juleønsker om universell utforming

Hun kommer opprinnelig fra Nizhniy Novgorod i Russland, men har bodd i USA det meste av sitt liv. Hun behersker ... les mer
Hannes transformasjon: Sidelengs og opp, fra Holmestrand til Rio. Nå transformerer hun HR i Hydro

Hannes transformasjon: Sidelengs og opp, fra Holmestrand til Rio. Nå transformerer hun HR i Hydro

Møt HR-direktør Hanne Karine Simensen og hennes opplevelser gjennom mange år med HR i Hydro ... les mer
Loading...

 

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This