Godt medarbeiderskap handler om at medarbeidere selv tar ansvar for egen vekst og prestasjoner. Det starter med godt lederskap. Gjesteskribent Rune Semundseth forklarer.

Medarbeiderskap er et ledelsesperspektiv som handler om at hver og en av oss gjør så godt vi kan. Det er et «drama» som spilles ut i tre akter: forståelse, forbedring, dialog. Prologen er et lederskap som tilrettelegger for medarbeiderskap.

Prolog: lederskap

Ditt prestasjonsnivå og ansvarlighet som medarbeider er opp til deg selv, med mindre din leder har som hovedambisjon å stoppe dine initiativ eller ikke gir deg tillit. De fleste ledere vil sine medarbeidere vel.  Om din leder skulle være et av unntakene og faktisk opptrer demotiverende, er det vanskelig for en medarbeider å gjøre sitt beste.

I kulturer med utrygghet, frykt og dårlig ytringsklima er det dårlig grobunn for medarbeiderskap.

Men selv i en ørken kan det skje vekst og utvikling. Uansett hvordan din leder er kan du som regel påvirke hverdagen betydelig. Rist på hodet av lederen din, rist det av deg, si til deg selv: «Jeg skal uansett gjøre mitt beste.»

Første akt: Forståelse

For å kunne være en god medarbeider er det viktig at den enkelte ser sin plass i helheten og den større meningen med det som skjer. Det handler om selvinnsikt, men det handler også om utsikt: Å forstå virksomhetens strategi og hvordan kulturen er skrudd sammen.

Forståelsen av disse sammenhengene danner plattformen i medarbeiderskapet.

Andre akt: Forbedring

Når medarbeiderne forstår egen plattform gjennom selvinnsikt, strategi og organisasjonskultur er det lettere å utvikle rett kompetanse og nødvendig endringskapasitet. På denne plattformen kan vekst og utvikling best foregå, helst drevet fram av medarbeidernes egen innsikt i hva som kreves av ny kompetanse.

Dette handler også om evnen til å spille på lag. Som medarbeider er evnen til å bidra sammen med andre avgjørende.

Tredje akt: Dialog

Forskning viser at den største enkeltfaktor for medarbeiders arbeidsglede og jobbmotivasjon er nærmeste leder. Uttrykket «Folk forlater ikke arbeidsgivere, de forlater ledere» oppsummerer viktigheten av en god relasjon kjennetegnet av god dialog mellom leder og medarbeider.

Når vi skal snakke om hva som motiverer anbefaler jeg en matprat. MAT står for mestring, autonomi og tilhørighet. Når mestringsfølelsen kommer som følge av at medarbeiderne vokser gjennom utfordringer, når de har selvråderett i utformingen av egen arbeidshverdag, og når de føler tilhørighet til virksomheten, samfunnsoppdraget og kollegene, legges en plattform for arbeidsglede og yrkesstolthet.

Epilog: Ditt bidrag

Vi kan måle godt medarbeiderskap og grad av arbeidsglede på tre nivåer hvor skalaen totalt sett går fra 1 til 10:

Nivå 1–3

På nivået 1–3 er du innstilt på å gjøre minst mulig. Hverdagens eneste mål er å komme deg hjem fortest mulig. Det er et trist mål for alle parter. Hvis dette er dine primærmål, er det åpenbart at dialogen mellom deg og din leder er på et lavnivå.

Nivå 4-6

Det neste nivået, 4–6 (av 10), er både mer positivt og produktivt. Du tar ansvar, er bevisst din rolle og får gjort arbeidsoppgavene, gjerne med et smil om munnen. Du har en gjensidig forventningskontrakt med din leder.

Nivå 7-10

På dette nivået, 7–10, er det høy grad av produktivitet og positivitet. Ditt arbeidsmiljø består av medarbeidere som ikke bare får gjort jobben sin, men også bidrar til at andre når sine mål og får dekket sine behov. Du og kollegene ser helheten og legger til rette for at dere lykkes best sammen.

Dette er det som kalles ekstrarolleatferd. Den ansatte stiller opp for sin arbeidsgiver og hverandre.

En kultur med stor grad av ekstrarolleatferd preges av en god balanse mellom produktivitet og positivitet. I en slik kultur følger du med på hva som skjer i teamet, og du tar folk på fersken i å gjøre gode ting.

Hva er ditt bidrag?

Hvem vil du være? Hva tenker du om det du presterer i dag? Hvilket nivå er du på?

Sett karakter på deg selv. Reflekter dernest over dette:

  • Hva ville det kreve av deg å løfte deg opp 1 eller 2 poeng?
  • Hvis du gjør det, hva vil være annerledes?
  • Hva vil det bety for deg og dine kolleger? Dine kunder? Deg selv?

God tirsdag.


Rune Semundseth on EmailRune Semundseth on FacebookRune Semundseth on LinkedinRune Semundseth on Twitter
Rune Semundseth
Tankevekker, struktør, rådgiver og foredragsholder @ Businessmastering AS
Rune Semundseths visittkort titulerer ham som «tankevekker». Det er jo tankevekkende i seg selv, og denne mannen har virkelig mange gode og krøllete tanker i hodet sitt, og han er meget sjenerøs og glad i å dele.

Artikkelen er basert på et innlegg opprinnelig publisert i Ukeavisen Ledelse. Tilpasset for Tirsdag morgen av Paal Leveraas i samarbeid med forfatteren. Oppslagsfoto: © Michael Jastremski for openphoto.net


Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Prat! Prat! Prat!

Jeg (Paal, t.v.) er egentlig ikke veldig pratsom av meg. Det bare ser sånn ut når jeg prater med Jan Wiese her foran tigeren. Men én ting vil jeg si. Det skal jeg si på tirsdag. Vil du lytte?

Så bra! Vi prates på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: