«Når jeg går inn i en HR-avdeling i dag er det som å komme inn i et antikvariat», spissformulerer Peter Hinssen. «Totalt ikke datadrevet.»

Når det kommer til radikal innovasjon, digitalisering og hvordan forretningslivet vil utvikle seg i fremtiden, er Peter Hinssen en av Europas mest etterspurte foredragsholdere.

HR henger etter

I mars kommer han til Oslo for å snakke på HR Tech.

Der skal han snakke om «The Day After Tomorrow», både i et foredrag og i en workshop.

Og nei, det handler ikke om katastrofefilmen fra 2004, men hans egen bok fra 2017.

Den er langt mer optimistisk enn filmen.

— Jeg er definitivt en teknologioptimist, fastslår belgieren via mobilen fra førersetet i en bil i Brüssel.

Men en lys fremtid i overmorgen betinger at man handler i dag.

Det gjelder de fleste av oss, men ikke HR. De skulle ha handlet i forgårs, om jeg tolker Peter rett.

For mens de fleste funksjoner i en virksomhet har tatt skrittet inn i digitalisering henger HR langt etter, mener han.

— HR kan lære av det som har skjedd i marketing de siste ti årene, sier han. — Faget marketing er totalt endret, det er data- og analysedrevet. Går jeg imidlertid inn i en HR-avdeling er sjansen stor for at de sitter og bruker de eldste verktøyene i verden. Oppskriften marked har fulgt de siste årene må HR følge de ti kommende årene.

Organisasjoner virker ikke lenger

— OK, det kan hende noen kjenner seg igjen i det. Men hva snakker du om når du snakker om dagen etter i morgen?

— Jeg snakker om at vi må tenke business helt på nytt. Det handler ikke om å tegne organisasjonskartet på nytt. Organisasjoner virker ikke lenger. De må gjenoppfinnes.

— Og hva skal først og fremst være annerledes?

— Tre ting, svarer han. — Kognitivt mangfold, psykologisk trygghet og ansvarliggjøring. De fleste virksomheter i dag består av ansatte som tenker likt, føler likt og har en lik bakgrunn. «Her er det lov til å si akkurat hva du mener», sier gjerne ledelsen. Men hvis alle tenker likt får du ikke så mye ut av det.

— De mest innovative og suksessrike selskap og team preges av at de har et kognitivt mangfold. Jeg har møtt toppledere i teknologiindustrien som har gått på Stanford og Berkeley og kan snakke om AI på høyt nivå. Men så dukker det plutselig opp en blant dem som har doktorgrad i middelalderhistorie. Eller en filosof. Filosofer er ekstremt attraktive i dag. De ser korrelasjoner, årsak og virkning, mønstre som ingen andre ser.

— Så kognitivt mangfold er hovedingrediensen i virksomheter som overlever til i overmorgen?

— La oss se det i øynene: Mye av det vi gjør i dag vil gjøres av maskiner og algoritmer i morgen. Hvis vi kan møte denne utviklingen med kognitivt mangfold vil vi være mer motstandsdyktige.

Sannhetens øyeblikk

— Hva kan HR gjøre?

— HR står foran et sannhetens øyeblikk. Det er de som skal levere her. Kan vi rekruttere slik at vi bringer inn mer kognitivt mangfold? Kan vi bruke teknologien til å forstå våre ansattes adferd og justere i forhold til det? Kan vi finne den rette balansen mellom mangfold og psykologisk trygghet? Kan vi skape strukturer som både ivaretar de ansatte og sikrer at de føler ansvar for å bidra og levere på forventningene?

— Har du eksempler på selskap som allerede befinner seg i overmorgen?

— Det klassiske er å tenke på de store teknologiselskapene. Mange av disse selskapene er fantastiske steder å jobbe. Du behandles som en gud. I Europa ser jeg ofte at dette slår ut i at den enkelte ansatte også føler seg som en gud som ikke trenger å stå til rette for noen. I USA er det en helt annen kultur for å faktisk levere på forventninger. Derfor er ansvarliggjøring også en viktig ingrediens i fremtidens virksomheter.

— Samtidig er Google og Facebook blitt så store at de selv begynner å bli kjedelige. I Googles kultur står psykologisk trygghet sentralt. De vil sikre at folk kan uttrykke seg, eksperimentere og gjøre ting som ikke er «normalt». Men nå må de minne seg selv og sine ledere om å fokusere på psykologisk trygghet. Det er et paradoks.


Peter Hinssen

Peter Hinssen er seriegründer, forfatter og rådgiver som spesialiserer seg innenfor radikal innovasjon, ledelse og den digitale påvirkningen på samfunnet. Han lanserte nylig boken «The Day After Tomorrow» som handler om hvordan selskaper kan overleve under radikale endringer.

The Day after Tomorrow

Foredrag og workshop

Morgendagen er ikke nok: Hvilke forretningsmodeller, strukturer, talenter, teknologi og kultur trengs for å overleve dagen etter morgendagen? Peter Hinssen snakker om overmorgen og leder en workshop om hvordan vi organiserer innovasjon.

Artikkelen er skrevet for HR Norge og originalt publisert på deres nettsider. Republisert etter avtale.


Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

Piken fra vestkanten, gutta fra Ullersmo og kreftpasientens arbeidsdag

Piken fra vestkanten, gutta fra Ullersmo og kreftpasientens arbeidsdag

Det var en spennende dag for Elin. Mer enn 20 år etter at hun valgte bort videregående skole stod hun ... les mer
Går på barrikadene for mer magefølelse i rekruttering

Går på barrikadene for mer magefølelse i rekruttering

Cathrine Moestue tar til orde for å lytte til kroppen din når du rekrutterer. – Noen kandidater er flinke til ... les mer
Jacob Schrams drøm, verdens største rebranding og en fersken

Jacob Schrams drøm, verdens største rebranding og en fersken

Essensen i business er en frukt, nærmere bestemt en fersken, oppsummerer eks-toppleder i Circle K sine mange tiår med ledererfaring ... les mer
Daniel M. Cable

Hvor er sjelen din mens du er på kontoret?

Dyr i dyrehagen lever halvparten så lenge som dyr i det fri selv om dyrepasserne gir dem alt de trenger ... les mer
Hvorfor er FINN så innovative? Katalysator Karina er en del av svaret

Hvorfor er FINN så innovative? Katalysator Karina er en del av svaret

Det er ingen motsetning mellom kreativitet og effektmåling, mener Karina Birkeland Lome. FINNs innovasjonskatalysator mener at nye idèer blir best ... les mer
Arbeidsrettsadvokater: — Varsling kan bedre omdømmet og tilliten til ledelsen

Arbeidsrettsadvokater: — Varsling kan bedre omdømmet og tilliten til ledelsen

Medieomtalen om varslingssaker i det siste avdekker en håndtering fra organisasjonenes side som i følge eksperter på arbeidsrett «står til ... les mer
Gründeren som ble konserndirektør i DNB

Gründeren som ble konserndirektør i DNB

Hun har overordnet ansvar for vekst og utvikling for 9.000 DNB-ansatte. Før hun tok den jobben, var hun gründer i ... les mer
HR i baksetet: «Er vi snart fremme?»

HR i baksetet: «Er vi snart fremme?»

Alle som har vært på biltur med barn har hørt spørsmålet tusen ganger: «Er vi snart fremme?» I starten er ... les mer
Forskere: Lederutvikling virker. Ikke

Forskere: Lederutvikling virker. Ikke

Glem Big Five, 360-målinger og IQ-tester. Mål heller den potensielle nye lederens hjerterytmevariasjon og skann hjernen. Det forteller deg mye ... les mer
Loading...

 

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This