Vet du hva MaaS er? Les og bli oppdatert på det siste buzzordet i skjæringspunktet mellom IT og transport og lær hva det betyr for deg som bor i Oslo og Akershus.

«Jada, jeg skal kjøpe japansk bil, bare ikke maas, da!», ertet en kompis den gangen jeg kjøpte min første pent brukte Mazda. Lite ante jeg at jeg mange år senere skulle intervjue en MaaS-direktør.

Endre Angelvik startet som CIO i Ruter. For to år siden fikk han en ny stilling. Han er nå direktør for mobilitetstjenester.

Og MaaS står for «Mobility as a Service».

Så Endre er en ekte MaaS-direktør.

Statusoppdatering

I februar entrer Endre scenen på Software 2019 for å oppdatere deg på hvor Oslo og Akershus befinner seg i utviklingen av det han selv omtaler som bærekraftig mobilitet.  

– Som IT-direktør i Ruter hadde jeg ingen begrensninger på kapasitet, sier han. – Gikk jeg tom for servere, satte jeg inn flere, når nettet ble tregt la jeg inn mer fiber. Men sånn er det ikke i den fysiske verden. Planeten vår har et definert antall kvadratkilometer.

Han henviser til den såkalte Lisboa-studien (se faktaboks annet sted på siden).

Den og lignende studier tar utgangspunkt i å lete etter løsninger for innbyggerne får samme frihetsgrad, fleksibilitet og mobilitet som om de disponerer en egen bil, men uten at de har egen bil.

Slike løsninger ville være et logistisk mareritt for få år siden.

I dag er det enklere.

Enkelt, men ikke lett.

Sjåføren

De fleste byer med respekt for seg selv (og sine innbyggere) jobber i dag med å se hvordan de kan redusere trykket fra privatbilismen uten å ta bort for mye «funksjonalitet» fra innbyggernes hverdag.

Og selvkjørende kjøretøy kan bli en nøkkelfaktor. Om de går på el eller bensin eller diesel er ikke så viktig. Det viktige er at de ikke har sjåfør.

– En av grunnene til at vi har så lange busser i Oslo er at det blir flere  til å spleise på sjåføren, sier han. – Det er den høyeste kostnaden, og får vi ned den, kan vi bruke mindre kjøretøy oftere. Det gir større fleksibilitet og mer bærekraftig mobilitet. 

I sin foredragsbeskrivelse for Software 2019 skriver han at «utviklingen av selvkjørende kjøretøy har potensial til å endre hele transportbransjen, og kanskje mer enn det».

Han og Ruter regner i disse dager på hvordan Oslo og Akershus vil bli når alle private biler er borte og vi transporteres rundt i små, selvkjørende kjøretøy.

Om han har svaret klart når han går på scenen på Software tør han ikke love, men noen regnestykker han har gjort for seg selv er at bare i denne regionen vil det frigjøres kjøpekraft tilsvarende 20 milliarder kroner.

Bærekraftig bevegelsesfrihet

De spørsmålene han imidlertid lover deg svar på er hvordan vi kan bruke teknologien til å skape mer bærekraftig bevegelsesfrihet, hvor langt teknologien er kommet, og hva som skjer i Norge nå. Han vil også snakke om hvilke muligheter dette skaper for norsk teknologi og næringsliv.

Endre Angelvik er en av keynotene på Software 2019. Les mer om foredraget hans her.


Lisboa-studien

International Transport Forum (ITF) er en del av OECD. I 2015 stilte de et «hva-hvis»-spørsmål: hva om alle private biler i en by ble erstattet med delte kjøretøy? De brukte virkelige mobilitetsdata fra en virkelig by, Lisboa i Portugal. De bygde en ekstremt detaljert datamodell av bevegelsesmønstre i byen. Så fjernet de alle privatturer med bil og erstattet dem med reiser i delte kjøretøy.

Resultatet var overveldende: De fant at med en slik løsning ville ha behov for 10 prosent eller færre kjøretøy. Trafikkorker forsvant, CO2-utslipp falt til en tredjedel og alle parkeringsplasser på gateplan i byen ble frigjort.


Denne artikkelen er skrevet for Den norske dataforening, og opprinnelig publisert på deres nettsider. Republisert etter avtale.



Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

Oppfostrer vi en digitalt fordummet generasjon?

Oppfostrer vi en digitalt fordummet generasjon?

De unge er ikke så digitale som vi tror. Dagens 30-åringer har mindre digital basiskompetanse enn de som er 10-15 ... les mer
Forskere: Lederutvikling virker. Ikke

Forskere: Lederutvikling virker. Ikke

Glem Big Five, 360-målinger og IQ-tester. Mål heller den potensielle nye lederens hjerterytmevariasjon og skann hjernen. Det forteller deg mye ... les mer
Fra skrueselger til global virksomhet

Fra skrueselger til global virksomhet

Würth ble startet i Tyskland i 1945. Landet lå i ruiner etter 2. verdenskrig. En hel nasjon skulle skrus sammen ... les mer
Anette Mellbye: — Digital transformasjon er ikke IT, det er HR

Anette Mellbye: — Digital transformasjon er ikke IT, det er HR

Digital transformasjon, det er vel IT, det? Feil. I endringene som følger av digitaliseringen har HR-direktøren en mer sentral rolle ... les mer
Snart får HR-systemet ditt kunstig intelligens

Snart får HR-systemet ditt kunstig intelligens

Kognitive HR-systemer er på vei inn i HR-avdelingen. Det vil forandre mye ... les mer
Hvordan Tor (og 52 av hans nærmeste venner) skal få oljebransjen inn i fremtiden

Hvordan Tor (og 52 av hans nærmeste venner) skal få oljebransjen inn i fremtiden

Det er viktig å få kvinnene øverst i stokken, sier Tor Arnesen. Han plukker opp det øverste kortet i bunken, ... les mer
Lucies innovative meglere

Lucies innovative meglere

Eiendomsmeglere kan være ganske innovative, ikke minst når det gjelder valg av ord og bilder i boligannonser. Hos Eiendomsmegler1 i ... les mer
Hvordan hjerneforskning forklarer hvorfor endring er bra for deg

Hvordan hjerneforskning forklarer hvorfor endring er bra for deg

Det er arbeidets dag, 1. mai. Og av alt som skjer av endring, er kanskje konseptet arbeid det som endrer ... les mer
Milads valg

Milads valg

Jeg har ingen foiler. Ingen papirer. Men jeg gjør det en leder må gjøre i dag: jeg snakker fra hjertet ... les mer
Loading...

 

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This