Da Satya Nadella overtok som toppleder i Microsoft i 2014 observerte han at «there´s something missing in Microsoft´s soul. Empathy». Mye har endret seg siden da. Ulrika Jonsson har vært en av pådriverne for gigantens transformasjon.

Satya fikk i oppdrag «å skrive det neste kapittelet i Microsofts historie». Det kapittelet introduserer en ny visjon, og nye verdier og strategier.

— Satya startet en total transformasjon som fortsatt pågår, forteller Ulrika Jonsson.

Ulrika har jobbet i HR i 20 år. De siste seks årene har hun vært ansatt i Microsoft. Da Satya Nadella overtok topplederjobben i selskapet fikk HR på Microsoft en utvidet rolle: å skape forutsetniner for den globale endringsprosessen i Microsoft.

Feil retning

— Vi var i feil retning, fastslår hun. — Vi hadde gjennom flere tiår ledet an i PC-revolusjonen og Bill Gates og Paul Allens visjon om «a computer on every desk and in every home» var i det store og hele blitt virkelighet.

— Vi hadde utklasset våre konkurrenter på PC-siden. Men internt hadde innovasjon blitt erstattet av et omfattende byråkrati og samarbeid var erstattet av intens intern konkurranse. Vi hadde en performance-modell som var direkte ødeleggende og gjorde alt annet enn å tilrettelegge for samarbeid, beskriver hun denne tiden i selskapet.

Bruk Tirsdag morgens Paal Leveraas til fasilitering, foredrag og tilpassede ledertreningsprogram med fokus på digitalisering. Send epost til paal@leveraas.no eller ring/tekst 98216666 for en prat.

Bommet

Microsoft hadde bommet på flere viktige områder, inkludert den dramatiske, Apple-drevne overgangen fra en datamaskin på alle bord til en universalmaskin i alle lommer.

— Vi hadde kjøpt Nokia, men det var for sent og konkurransen var for sterk, sier hun.

— Vi hadde fortsatt en ambisjon og en vilje om å være selskapet som gjør en forskjell i verden, men vi var dessverre ikke helt relevante.

Så Ulrika, og sikkert ganske mange andre, brettet opp ermene. Vel vitende om at kultur spiser strategi til frokost startet de likevel arbeidet med å endre kulturen i selskapet.

— Vi måtte gå fra en kultur hvor vi var spesialister, de som har alle svarene, til å bli nysgjerrige partnere. Vi gikk inn på nye områder, som skytjenester, hvor vi var nybegynnere. Og den aller største endringen var å løfte oss fra produkt til forretning.

Ingen respekt for tradisjon

— Det innebar også at vi måtte snakke ikke bare med IT, men også med virksomheten og beslutningstakere som CEO, HR, finans og marketing. Vi hadde lange tradisjoner innenfor produktivitet, men markedet respekterer ikke tradisjon. Det vil ha innovasjon.

Så Microsoft innoverte.

Mye tyder på at de har lykkes.

I dag oppleves selskapet mer åpent, transparent og inkluderende enn mange av sine konkurrenter. De får også ofte skryt for å ta hensyn til lokale og regionale forhold, inkludert slikt som har med GDPR og personvern å gjøre.

— Vår nye misjon er «to empower person every person and every organization on the planet to achieve more», forteller Ulrika.

Nyttig ballast

Selv har Ulrika Jonsson forlatt HR og gått over i forretningsutvikling. Hennes jobb i dag er å hjelpe kunder med sin digitale transformasjon. Transformasjonen til Microsoft er antagelig en nyttig ballast å ta med seg i den sammenheng.

Du møter Ulrika Jonsson på HR Tech i mars. Der forteller hun deg hvilke forutsetninger som må være tilstede for en fremgangsrik digital transformasjon, og hvorfor HR har en viktig rolle å spille.


Artikkelen er skrevet for HR Norge og opprinnelig publisert på deres nettsider. Republisert etter avtale.



Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

Women on Board: Norway’s Mandate For Gender Balance Disappoints

Women on Board: Norway’s Mandate For Gender Balance Disappoints

Artikkel skrevet for EAPM Worldlinks nyhetsbrev i mars 2015 som belyser erfaringer gjort med kvotefordeling av kvinner i norske ASA-styrer ... les mer
«En HR-faglig fanebærer»

«En HR-faglig fanebærer»

Det viktigste HR Norge gjør er å bygge og vedlikeholde en faglig base for HR-faget. Det å synliggjøre, vise betydningen ... les mer
Lenes håndsopprekking kostet arbeidsgiveren millioner

Lenes håndsopprekking kostet arbeidsgiveren millioner

Lene rakk opp hånda. Spørsmålet hennes nullstilte 1500 interne arbeidstimer i selskapet hun den gang jobbet for. Men det er ... les mer
Slik skal Ruter møte Uber

Slik skal Ruter møte Uber

«Teknologi er morsomt», fastslår Bernt Reitan Jenssen. Den agile Ruter-toppen leser en bruksanvisning i uka for å holde hjernen i ... les mer
Selskapet hvor ingen og alle er ledere

Selskapet hvor ingen og alle er ledere

I det lille, men hurtig voksende Trondheim-selskapet Ducky finnes ingen ledere. Eller omvendt. Alle er ledere. Hvordan det fungerer? Jake ... les mer
Teo Härén (stående - armene i kors)

Den kreative gåten

Hva er en kritisk kompetanse ledelsen, HR og medarbeiderne gjerne vil ha, men ikke alltid har, selv om det er ... les mer
— Lederutvikling er ikke kumbaya, det er business

— Lederutvikling er ikke kumbaya, det er business

Lederutvikling og ledelsesutvikling må være relevant for forretningen, sier Pål Johnsen i Kongsberg Gruppen. — Vi driver ikke med kumbaya ... les mer
Milads valg

Milads valg

Jeg har ingen foiler. Ingen papirer. Men jeg gjør det en leder må gjøre i dag: jeg snakker fra hjertet ... les mer
Sannhetens øyeblikk for HR

Sannhetens øyeblikk for HR

«Når jeg går inn i en HR-avdeling i dag er det som å komme inn i et antikvariat», spissformulerer Peter ... les mer
Loading...

 

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This