Du vet sikkert hva bedriften din gjør. Du vet forhåpentligvis også hvordan den gjør det. Men hva er din bedrifts hvorfor?

Start med «hva»: «Vi lager papir av høyeste kvalitet og lavere priset enn alle våre konkurrenter. Vil du kjøpe?»

Start med «hvorfor»: «Hva godt gjør gode idéer som ikke spres? Vårt selskap ble startet for å hjelpe gode idéer å spres. Jo flere idéer som spres, jo større sannsynlighet for at de gjør verden til et bedre sted. Det er mange måter å dele idéer, en av de er det skrevne ord. Det er der vi kommer inn. Vi lager papir for det skrevne ord. Vi lager papir for store idéer. Vil du kjøpe?»

Så enkelt kan du skifte fokus fra hode og lommebok til hjerte og følelser i ditt budskap, selv når du skal selge et så enkelt produkt som papir.

Apple og Dell

Den som har et «hvorfor» å leve, kan utstå et nesten hvilket som helst «hvordan», observerte Friedrich Nietzsche i sin tid. Dette temaet er også sentralt i Viktor Frankls berømte bok «Man’s Search for Meaning» hvor forfatteren reflekterer over forskjellen på de som overlevde konsentrasjonsleirene, og de som bukket under. Han så menneskets søken etter mening som den sterkeste drivkraften vi har, og den som holdt liv i de overlevende. Det er dette «hvorfor» som gjorde at de utstod et hvilket som helst «hvordan».

Denne erkjennelsen ligger i bunn, bevisst eller ubevisst, hos suksessrike bedrifter og ledere.

De vet at kundene i mindre grad kjøper hva du gjør, enn hvorfor du gjør det.

På TED.com har det siden 2009 ligget et foredrag av Simon Sinek (se video annet sted på siden), hvor han forklarer forskjellen på hvordan Apple og Dell kommuniserte med markedet. Han tegner  tre sirkler inni hverandre. Ytterst er «hva», i midten er «hvordan» og innerst «hvorfor». Han kaller det «den gyldne sirkel».

Både Dell og Apple lager datamaskiner (hva). De lager dem effektivt og rasjonelt, og med en utmerket kvalitet (hvordan). Dells budskap til sine kunder: «Vi lager datamaskiner, og de er prisgunstige, raske og av god kvalitet. Vil du kjøpe en?»

Dell starter ytterst i sirkelen, og jobber seg innover. Når de kommer inn til kjernen, har lytterne mistet tråden.

Så gikk Steve Jobs på scenen. Han startet innerst i sirkelen: «I alt vi gjør, utfordrer vi status quo. Vi tror på å tenke annerledes. Måten vi utfordrer status quo er å lage produktene våre med et flott design, enkle og brukervennlige. Vi lager tilfeldigvis datamaskiner. Vil du kjøpe en?»

Den ene selger datamaskiner, den andre selger verdier. Den ene snakker til fornuften, den andre snakker til følelsene.

Skape mening

Gode ledere, inspirerende talere og gode reklamekampanjer kommuniserer på samme måte. De snakker først og fremst til følelsene.

Husk: Du er ingen leder hvis ingen følger deg. Du må gi de en grunn til å følge deg. God lønn er ikke nok. Du skal appellere til de dypere verdiene i den enkelte. Du skal vekke følelser og lidenskap. Du skal skape mening. Du skal finne og kommunisere ditt hvorfor.

Så hvor kan du finne ditt hvorfor?

Det kan vi gjerne prate mer om.

God tirsdag.

Inspirasjon og kilder:

Oppslagsbilde: «Existential Crisis» [CC BY-SA 4.0], fra Wikimedia Commons


Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach. Skribent. Foredragsholder. @ Leveraas AS
Paal Leveraas er redaktør av Tirsdag morgen og gründer i Leveraas AS. Han var gründer av digi.no. I dag kaller han seg coach og journalist, med kommunikasjon som en rød tråd. Ta kontakt med Paal enten du trenger en sparringpartner i ditt lederskap eller en som kan hjelpe deg å få budskapet ut i verden. Eller begge deler.

Første gang publisert 3. august 2010. Redigert og republisert 27. november 2018.


Takk for at du leser Tirsdag morgen på nett. Det kommer også som epostbrev, hver tirsdag. Er du ikke abonnent, er det lett å gjøre noe med det. Se annet sted på siden for påmelding. Les mer om Tirsdag morgen her. Lenger ned finner du de siste ukebrevene.

 

Kvinne på klippetopp ser mot skyene

Jakten på ikigai

Innbyggerne på de japanske Ryukyu-øyene har høy livskvalitet og forventet levealder i verdenstoppen. En av årsakene mener mange er ikigai ... Les mer
Montasje mann kvinne digitalt øye

Den stille revolusjonen

Vi er inne i en stille revolusjon. Mellom de små daglige forbedringene i apper og algoritmer som lister seg inn ... Les mer
Fristund og takknemlighet

Fristund og takknemlighet

«Denne uken tar vi en pause fra å bli litt klokere hver tirsdag», sier far til seg selv. «Denne uken ... Les mer
Leksikonet, innovasjonen og den verdibaserte lederen

Leksikonet, innovasjonen og den verdibaserte lederen

Et leksikon i 15 bind fra 80-tallet har en overraskende rolle i digitaliseringsdramaet som har utspilt seg de siste 30-40 ... Les mer
Hvordan ta vare på verdiene når digitaliseringen raserer grunnmuren?

Hvordan ta vare på verdiene når digitaliseringen raserer grunnmuren?

Digitaliseringens lederutfordring er ikke teknologi, det er organisasjon. Gjesteblogger Thomas Nygaard har sin egen metode for å ta vare på ... Les mer
Det eneste som betyr noe for mangfold

Det eneste som betyr noe for mangfold

Det handler ikke om hudfarge, kjønn, alder og funksjonsgrad. Det spiller ingen rolle om du er ung eller gammel, svart eller ... Les mer
Loading...

 

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Prat! Prat! Prat!

Jeg (Paal, t.v.) er egentlig ikke veldig pratsom av meg. Det bare ser sånn ut når jeg prater med Jan Wiese her foran tigeren. Men én ting vil jeg si. Det skal jeg si på tirsdag. Vil du lytte?

Så bra! Vi prates på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: