Grensesprengende automatisering (bokstavlig talt)

Et bokstavelig talt grensesprengende prosjekt vil forenkle og automatisere grensepasseringen inn til Norge. Historien om hvordan det ble utviklet og testet er verdt å få med seg.

Annonse

Online jobbsøkerkurs

Gå inn i høsten og vær klar til å søke jobb. Etter dette kurset vil du ha på plass mal for søknad, oppdatert CV, profesjonell LinkedIn profil som gjør deg søkbar for rekrutterere.

En stor del av varetransporten inn til Norge går langs vei. Dagens rutiner er i høy grad papirbaserte. Det er ressurskrevende for alle parter. Et bokstavelig talt grensesprengende prosjekt vil forenkle og automatisere grensepasseringen. Historien om hvordan det ble utviklet og testet er verdt å få med seg.

Torunn van Elslande (foto fra LinkedIn)

Torunn van Elslande (foto fra LinkedIn)

Tolldirektoratets prosjekt «Ekspressfortolling» har som mål å automatisere innførselen av varer langs vei, og dermed gjøre grensepasseringen mer smidig og effektiv for både næringslivet og tollmyndighetene.

Det starter denne høsten med en pilot på Ørje for å teste ut den nye løsningen på et begrenset antall transporter.

Veien har vært lang og full av læring.

Tolldirektoratets prosjekteier Torunn Elslande og hennes makker fra Promis Qualify, Kristina Lassen Tangen, forteller om denne reisen på testkonferansen Odin i september.

– Vi vil vise hvordan testarbeidet ble lagt opp for å dekke alt fra utvikling til ferdig verdikjede og pilotering med bom, lys, kamera og store trailere som testobjekter, forteller de.

Det handler om helt nye IT-løsninger som integreres mot eksisterende løsninger, det handler om endringer i infrastruktur på grensen hvor hele verdikjeden må testes, og det handler om smidig samspill mellom parter som ofte ikke har et felles språk.

I dag innebærer ekspedering og fortolling av varetransport at sjåføren tar med seg papirer til tollerne som går gjennom og sjekker.

Med det nye systemet blir data lagt inn før ankomst. Når traileren ankommer grensen tas det bilde av skiltet, og det gis beskjed til systemet om bilen kan passere. I så fall gis det grønt lys, bommen åpnes og sjåføren kan passere med fristilte varer uten mere dikkedarer.

Kristina Lassen Tangen (foto fra LinkedIn)

Kristina Lassen Tangen (foto fra LinkedIn)


For å sikre at systemet fungerer ble testarbeidet lagt opp for å dekke alt fra utvikling til ferdig verdikjede og pilotering med bom, lys, kamera og store trailere som testobjekter.

På Odin 2018 fikk tilhørerne «en kul historie om et testoppdrag utenom det vanlige», hvor smidig testmetodikk er brukt for å teste en verdikjede som involverer alt fra tollere, ANPR-kamera, kommunikasjon med bom og svære trailere med sjåfører som ikke kan et ord norsk.

Les mer om konferansen her.

PS. Etter at intervjuet ble gjort ble det klart at Torunn Elslande ikke kunne være på Odin. Hun ble erstattet av sin kollega Vestein Vada.

 

Paal Leveraas
Coach og skribent
Paal Leveraas startet Tirsdag morgen i 2010 og jobber sammen med en rekke dyktige partnere for å videreføre dette til tilt.work i 2020.
Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter

0 Comments

Mer fra
Bare vent, snart blir jeg majestet!

Bare vent, snart blir jeg majestet!

Hvis du ikke er bevisst ditt ansvar som rollemodell og hvordan andre oppfatter deg, står du i fare for selv å dyrke fram opponenter, selv i din nærmeste krets av betrodde medarbeidere.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: